Szentandrási-Szabó Attila Zoltán bemutatkozás

Szentandrási-Szabó Attila Zoltán
a „kishajósok” és a szabadidősport elnökségi tag jelöltje

Ugyan lehet már ismertek, vagy a nevemmel találkoztatok valahol; a közösségi médiában, esetleg valamilyen újságcikkben, vagy éppen egy vitorlásversenyen. Azonban engedjétek meg, hogy mégis bemutatkozzam; Szentandrási-Szabó Attila vagyok és még Zoltán is, − mert családi hagyomány volt nálunk a névhalmozás − de ezt csak a hivatalos helyeken használom. Egy új, mégis 55 éves hagyományokkal rendelkező kis egyesület, a Szántódi Vitorlás Egyesület (korábban a KFKI, azaz a Központi Fizikai Kutató Intézet vitorlás szakosztálya) elnök-helyettese vagyok, valamint több hasonló és kis egyesület összefogását szorgalmazó hobbi, kishajós, és túravitorlázó. Nem tartom magam versenyvitorlázónak, de azért persze évente pár kedvelt versenyen elindulok, mert a kihívásokat viszont szeretem. 5 éves korom óta vitorlázom, azaz több mint 41 éve. A „hajós papíromat” még ‘91-ben korkedvezménnyel szereztem, azaz 31 éve. Még abban a régi szemléletben nevelkedtem, abban a régi vitorlás társadalomban szocializálódtam, mikor a vitorlás közösségi élet igen összetartó és aktív volt. Meggyőződésem, hogy ez visszahozható, persze a modern kor igényeihez és lehetőségeihez igazítva azt.

Bátyám vezette egyesület keretében, édesapánk által ’67-ben alapított vitorlástábort apai örökségként visszük tovább többed magunkkal, ahol gyerekeket, fiatalokat (és persze felnőtteket is) tanítunk meg vitorlázni, mutatjuk be nekik ezt a sportot. Adjuk meg többeknek azt a lehetőséget, hogy ezt a szép sportot űzzék. Mindezt nem üzleti alapon tesszük, hanem teljes mértékben társadalmi munkában végezzük a vitorlássport fejlődéséért és népszerűsítéséért, valamint a közösségépítés érdekében. Így aztán elég nehéz lenne rám azt mondani, hogy ezt az egészet valami érdekből, pénzért, titulusért, vagy a személyi kultuszom növeléséért csinálom, mert arra nincs szükségem. Számomra a vitorlázás valóban nem csak egy sport, nem csak egy szabadidős tevékenység, hanem egy életforma. Ezen kívül több vitorlás Facebook csoport adminisztrátora, illetve moderátora vagyok, valamint hobbi újságíró. Leginkább a Porthole online médiában, de fel-felbukkanok néha máshol is.

A kis egyesületek összefogásának ugyan nem a szülőatyja, de úgy gondolom, hogy zászlóvivője lettem. Viszonylag széles ismeretséggel és nagy online jelenléttel felismertem, hogy több vitorlás közösség valamiféle egyesületi összefogással kezdett foglalkozni. Mivel a legtöbbet ismertem is, ezért elhatároztam, hogy ennek akkor van igazán értelme, és akkor van esélyünk eredményeket elérni, ha kis egyesületek zömét egy, kvázi érdekképviseletbe tömörítjük. Célom, hogy a kis egyesületeket, a kishajósokat, a versenyrendszeren kívüli hobbi-, túrahajósokat is egy platformra tereljem. Képviselethez szeretném juttatni azokat, akik legyenek akár tagok, vagy egyesületen kívüli vitorlázók. Ezért, bár korábban ezt nem terveztem, több egyesület vezetőjének egybehangzó felkérésére elvállaltam jelölésemet az MVSZ egyik elnökségi tagjának. Ez számomra szintén nem egy pozíció lesz, amivel dicsekedhetnek, hanem egy kemény munka. Kemény munka, hogy a többünk által problémásnak tartott ügyekben előrelépést tudjunk elérni.
Többször felemeltem már a hangom bizonyos vitorlázókat érintő problémákról és azok megoldási lehetőségeiről is. Ezek a problémák persze nem kizárólag a Balatonra koncentrálódnak, hiszen a hazai kis tavakon a helyzet szinte ugyanez. A problémák megoldása meg néha nem is igazán pénz kérdése. Tisztába vagyok vele, hogy a számos kis egyesületnek, valamit a szinte számtalan hobbi, kishajós és túravitorlázónak temérdek egyéni érdeke és problémája van. Azonban ezek zöme néhány
főbb kérdéskörbe azért jól csoportosítható. Ilyenek, mint a vízi sporttelepek, sólyázóhelyek kellő mennyiségének hiánya, mely a jollésok vízre jutását nehezíti, vagy a partközelbe szorításuk túl szigorú szabálya. A „nagyhajósokat” leginkább a szigorú motorhasználat, vagy a kikötőhelyek ára, valamint azok hiánya sújtja. Így van ez a vendéghelyek kellő számának hiányával is, ami a vitorlás turizmust lehetetleníti el. Aminek a fellendítése amúgy is feladat volna, amiben segítséggel lehetne az MVSZ, ha szinte nem csak versenyrendezésben, hanem családi, kikötői napokban is gondolkodna. A kisebb „nagyhajók” lassan a kis jollék sorsára jutnak és kiszorulnak a kikötőkből. A kedvtelési célú hajóvezetői képesítés megszerzésének szabályozása szintén megreformálásra szorul. Számomra érthetetlen a hobbi-, és túraversenyeken való indulás szigorú feltételrendszere, melyet talán szintén érdemes volna átgondolni. Végül elgondolkodtató, hogy a vízi eszközmentés költségén egy biztosítás jellegű közös kockázatvállalással hogyan lehetne jelentősen csökkenteni.

Küldetésem

  • „Kishajós” vitorlázás népszerűsítése a Balatonon és a kis tavakon egyaránt
  • Vízi sporttelepek számának növelése
  • Sólyázó helyek számának növelése, feltérképezése
  • „Kishajózás” túl szigorú szabályozásának változtatását kezdeményezni.

A velem készült interjú beszélgetés IDE kattintva elérhető

MVSz tisztújítás, a választási rendszer és a kis egyesületek összefogása (teljes video):

https://youtu.be/Ws7sXkvsBn0

 

MVSz választási rendszer (video részlet):

https://youtu.be/cXBRD8EdC3g

MVSZ rendkívüli tisztújítás a szavazási rendszer és a kis egyesületek összefogása

ELNÖKSÉGI TAG PROGRAMOM

Meggyőződésem, hogy az érdemi párbeszéd előrelendíti az ügyek megoldását. Ezért kérlek bátran keressetek az alábbi helyeken, ha kérdésetek, javaslatotok volna.:

Vitorlás kis egyesületek FB csoport linkje:
https://www.facebook.com/groups/427134622927251/?ref=share_group_link

Túravitorlázás, Túrahajózás FB csoport linkje:
https://www.facebook.com/groups/turahajozas/?ref=share_group_link

E-mail címem: sz.sz.attis@gmail.com
Telefonszámom: +36 30 330 7018

Tudatában vagyok annak, hogy több probléma megoldása lényegesen túlmutat az MVSZ keretein, mert lehet jogi szabályozásba ütközik, esetleg független önkormányzati szerv, hatóság/hivatal munkája, vagy egy gazdasági társaság érdekkörébe tartozik. Azonban hiszek a párbeszédben, hiszek a lobbi érdekek érvényesítési erejében, ráadásul a fentiekre hivatkozva azokon meg sem próbálni változtatni több, mint tétlenség. Úgy gondolom elérkezett az ideje annak, hogy az MVSZ működésében a szolgáltatói szemlélet domináljon.

Köszönöm a lehetőséget!


Csatolt fájlok