Lasereseinknek véget ért a Riói Olimpia

Ma, augusztus 13-án a kilencedik és a tizedik futammal véget ért a Riói Olimpia fiatal lasereseinknek. Az összetett versenyben Érdi Mári 14. helyen végzett! Fantasztikusan teljesített az Olimpián, futamot is nyert, és magasan felülmúlta az elvárásokat, ha egyáltalán bárkinek is elvárásai lettek volna.

Vadnai Benjamin is becsülettel helyt állt, remek futammal nyitott, de aztán többnyire nem alakultak számára kedvezően a körülmények és volt egy peches óvása is. 33. helyen végzett a legnépesebb olimpiai mezőnyben.

Mindketten a Tókiói Olimpiára érhetnek be igazán, addigra az esélyesek közé kerülhetnek, Ehhez megvan minden szükséges képességük.

Berecz Zsombornak nem lett jó napja, sokszor hibázott illetve apróságokon csúszott el. Az utolsó két futamot az összetett nyolcadik helyről kezdi.

A versenyzőkkel Rióban ezúttal is Cserta Gábor beszélgetett.

Érdi Mári: „Az volt a célom a mai napra, hogy az első 10-ben menjek két jó futamot. Ez az első futamban sikerült is. Jól sikerült a rajt , de nagyon fura volt az a futam, föl-le ugráltak az emberek. Aki az egyik pillanatban a második volt a következő pillanatban 12. Nagyon oda kellett figyelni. Elég fura volt a szél, mert egy kis sziget elött volt a bójánk és ott nagyon számított, hogy merre mész el a krajcbója elött. Egyet hibáztam a futamban, mert jobban álltam, mint a 9. hely. Hátszélben azt hittem, hogy jobbra kell befutnunk a kapu után, de balra kellett. De mivel a jobb oldalra helyezkedtem, így mindenkinek helyet kellett adnom a bójánál. Ott szerintem 5 hajó elment, de örültem, hogy befutottam a 9. helyen, mert volt olyan lány, aki a második helyen vette a hétszélbóját és utána pedig tizenvalahányadiknak futott be.

A második futamban már itt voltunk bent. Szeretek az öbölben vitorlázni, mert kicsik a hullámok és ezért pozitívan is álltam hozzá a futamhoz. Az első rajtot visszahívták, pedig ott jól eljöttem, a másodiknál sajnos nagyon nem. Ott beállt alám a finn lány - ő elég jól ott tartja magát a rajtnál, nagyon jól helyezkedik - ekkor másfél perc volt hátra és gondolkoztam, hogy nem nagyon szeretnék itt elrajtolni, de már láttam, hogy sehol máshol sincs hely, nem tudok sehova se menni. Akkor visszamentem, de nagyon összecsúsztunk, aztán ki kellett tolatnom és aztán kiszorultam a jobb oldalra. Annyival jobban bejött a bal oldal Szétlógtam a fejem így is felértem hátulról harmadiknak. Aztán utána még a három körös pálya latt sikerült feljönnöm a 20. helyre. Nagyon-nagyon lógtam, nem tudom mikor küzdöttem ennyire, úgyhogy erre lett elég. Összetettben a 14. hely az nagyon jó eredmány az olimpián, nyertem egy futamot, az utolsót leszámítva jó rajtjaim voltak és egy csomó tapasztalatot gyűjtöttem.

Ha karácsonykor azt mondják, hogy kijutok az olimpiára azt gondoltam volna, hogy ilyen nincs, de már látom, hogy oda tudok érni, úgy, hogy a mezőny többi részének plusz 15 év versenytapasztala van. Azért ez nem rossz.”

Vadnai Benjamin: „12 csomós szelünk volt, az első futam az bent volt az öbölben. Bent a strand elött. Jó sok néző volt, meg kamerák, helikopterek, kamera és gps is volt a hajómon, nagyon komoly volt. Tetszett a felhajtás, más versenyeken ilyen nem szokott lenni. Ez a futam forgolódós volt és elég nehéz. A második futam kint volt a Niteroi pályán, ahol 2 és fél méteres óceáni hullámok voltak, továbbra is 12 csomós széllel. A bal oldal fizettett, bal oldalról tekerte ki az áramlás a mezőnyt. Aki a legjobban tudott tisztán kijönni bal oldalon az nyert. “Természetesen” nem ott kezdtem, de aztán fel tudtam jönni. Abban a futamban lettem 25. A bőszeles szakaszok azok továbbra is nagyon jók voltak, azoknak nagyon örültem hogy azokban jlegalább gyors vagyok. Nemigen volt étvágyam a verseny alatt, sok súlyt is vesztettem, ezért a krajc tempót nemigazán tudtam tartani, de hátszélben nagyonjókat jöttem és örülök, hogy abban legalább az élmezőnybe tartozom. Az olimpián 1-2 meglepetésember van, de nagyjából a papírforma igazolódott be. Akik a világranglistán elöl voltak, azok vannak elöl itt is. Én egy kicsit előrébb vártam magam, megvert 1-2 olyan ember aki nem szokott, de én is megvertem 1-2 embert akit én nem szoktam. A kezdéshez képest szerettem volna előrébb végezni, mert az elején nagyon jó futamaim voltak nyitásként. És inkább jövök fel a 40. helyről a 33. helyre, mint visszaesek a 20-ról a 33-ra. Nagyon nem mindegy, hogy miként járom meg ezt az utat. Azt gondoltam kis szeles verseny lesz. Kis szélben sokkal jobban mentem volna, a várakozásokhoz képest sokkal erősebb volt a szél. Súlyban sem úgy készültem, mert amikor 3 hetet edzettünk itt akkor csak kis szelek fújtak, az olimpia alatt pedig egyszer sem fújt 12 csomó alatt a szél, nem teljesen erre készültünk. Jó hely ez a 33., de inkább a jó futamoknak örülök. Voltak persze rossz futamok, amelyek miatt csalódott vagyok, de a jó futamok amikor elöl tudtam vitorlázni, nem voltam alárendelt szerepben akkor azok nagyon jók voltak. Ha lett volna még egy pár ilyen, akkor biztos, hogy 30-bsn végzek. Tapasztalatot gyűjteni jöttünk ki, az megvan. A következő olimpián már biztos, hogy sokmindent másként fogunk csinálni, vannak dolgok, amiken lehet változtatni. Többször kellet volna kijönni ide. Azok az országok, akik már korábban kvalifikáltak azok már 2 éve ide járnak edzeni. Azt gondolom, hogy a következő olimpián fogok tudni igazán eredményt elérni, fejlődni kell tovább.”

Berecz Zsombor: „Az előrejelzéssel ellentétben nem 7-8, hanem 12-13 csomó fújt. Az első futamban a kisszeles vitorlámat húztam föl. Nagyon-nagyon nem haladtam vele krajcban. A megbeszéltek alapján a jobb odalt preferáltuk mindketten, amit sikerült is megvitorláznom, de nem adta… a sebességem sem volt ott, 12. lettem. Nem jött a jobb oldalam, nagyon-nagyon nem. A második futamban a taktika változatlan volt - addigra már vitorlát cseréltünk. Az első krajcban megint nem jött a jobb oldalam. A luv rajtból nyitottam jobb oldalra, hát eléggé csúfosan értem fel a krajcbójához. Viszont feljöttem a hétszélben és a következő krajcban is, talán hetediknek fordultam a bójánál. Ezután nagyon sűrű volt mögöttem a mezőny. Pont együtt vettük egy sráccal a bóját és nem tudtam áthalzolni a bal oldalra mert egy egész nagy fal lett volna fölöttem, így egy kicsit tovább húztam a pályának a jobb oldalát hátszélben. Méterben nem vesztettem sokat igazából, de kaptam vagy tíz hajót. Pont rosszul jött ki a bójavétel, egy fél méteren múlt volna talán, hogy becsúszom a csoport elött, de nem sikerült. Katasztrófális futam lett a 18. hellyel. Jelenleg 8. vagyok. Holnap nem lesz könnyű feladatom, nem könnyítettem meg a helyzetemet, de még van két futam, úgyhogy a remény hal meg utoljára és annyira nem vagyok messze a többiektől, hogy bármit is elvesztettem volna véglegesen, úgyhogy holnap egy kemény nap elé nézünk!”