Star EB 2014 Balatonföldvár

A Spartacus Vitorlás Egylet nemzetközi pályázaton nyerte el a legnagyobb hagyományú, a sportág legnagyobb egyéniségeit felvonultató korábbi olimpiai hajóosztály kontinensbajnokságának rendezési jogát.

A döntésben minden bizonnyal szerepet játszott az is, hogy az SVE az olimpiai hajóosztály Finn-dingiben néhány éve sikeres Európa-bajnokságot rendezett, sőt Csillaghajóban már korábban több körzeti bajnokságnak és Európa-bajnokságnak, Repülő Hollandi hajóosztályban pedig már három alkalommal sikeres világbajnokságnak adott otthont.

A balatonföldvári EB-n 13 nemzet több mint 30 hajójának indulása várható, a legjobb magyar egységekkel együtt.

A tavalyi kontinensbajnokság helyezettjei mellett két magyar párosra érdemes majd figyelni: a nagy nemzetközi rutinnal rendelkező Tenke Tibor – Bezeréti Miklós páros és a Gereben testvérpár, Márton és Péter okozhat kellemes meglepetést. (Szabadon közölhető fénykép mindkét párosról a mellékletben.)

A verseny bizonyos szélviszonyok között a földvári mólóról is jól követhető és a hatalmas fehér vitorlák alatt küzdő egységek látványa nem csak a szakértők számára jelentenek majd maradandó élményt.

A verseny fő szervezője az egyik legnevesebb, legsikeresebb magyar vitorlázó, a kilencszeres repülőhollandi világbajnok Majthényi Szabolcs.

 

A verseny programja:

Június 6. péntek                 felmérés (hajó- és vitorlaellenőrzés)

Június 7. szombat              felmérés

                                               16.00 próbafutam

                                               19.00 ünnepélyes megnyitó az SVE balatonföldvári klubjában

Június 8-11.                         versenynapok,
                                                1.-7. futam (A futamok általában 10.00-kor kezdődnek. Egy nap több futam is rendezhető.)


Eredmények napról-napra: www.spartacus.hu

Az EB hivatalos weboldala: http://stareuro2014.jimdo.com

Balatonföldváron a Spartacus Vitorlás Egylet rendezésében 8 nemzet 31 hajójának részvételével megkezdődött a volt olimpia hajóosztály, a Star Európa-bajnoksága.

A vasárnapi különösen gyengeszeles első futam után - amelyen a mezőny jó része nem tudott limitidőn belül célba futni - hétfőn három futamot sikerült megrendezni napos, meleg, kifejezetten nyári időben a Balatonföldvár előtti vízterületen. Kora reggel az időjárás még nem sok jóval biztatott, tükörsima volt a tó vize. Ám ahogy melegedett az idő, a Tihanyi szorosból megérkezett a menetrendszerű keleti szél, és három futamon át végig ki is tartott. 

A futamok trükkösebbek voltak a tegnapinál: nem egyértelműen a déli parti irány volt a kedvező. Előfordult, hogy egy-egy hajó annyira közel fordult a parthoz, hogy a tőkesúly felkeverte az iszapot. 

Izgalmakban egyébként sincs hiány, nagy keresztbeverések vannak a mezőnyben, eddig a legegyenletesebben jó teljesítményt a német Merkelbach-Koy páros nyújtotta, két második, egy negyedik és egy harmadik helyükkel vezetnek az összetettben. A második helyen a svéd Lofstedt-Sundman kettős áll, a harmadik helyen pedig - a hazaiak örömére - a Gereben testvérek várják a holnapi folytatást.

Nagy kő esett le a rendezők szívéről a mai utolsó, sorrendben a negyedik futam után: immár érvényes az Európa-bajnokság. Ha holnap is sikerül futamot rendezni, a mezőnyben újabb átrendeződések várhatók: öt futamtól van már ugyanis kieső, azaz minden egység kiejtheti a legrosszabb futameredményét.

Az időjárás előrejelzést nézve biztos, hogy a főrendező, Erdélyi Béla kedden is csak a melegedéssel érkező keleti szélben bízhat.

Véget ért Balatonföldváron a 12 nemzet 31 hajója részvételével megrendezett Európa-bajnokság. Négy gyengeszeles futam alapján hirdettek végeredményt. Az időjárási frontok a világverseny időszakában messze elkerülték a Balatont, így a verseny rendezői csak a Tihanyi szorosból fújó reggeli keleti szélben bízhattak. Ez a szél az első és a második nap meg is jött, a harmadik és a negyedik napon azonban hiába várta a mezőny.

Az első helyen a német Hubert Merkelbach – Markus Koy páros végzett, kiemelkedő, nagyon egyenletes teljesítménnyel: két második, egy negyedik és egy harmadik helyezést szereztek a futamokban. Az utánuk következőknek mind becsúszott egy vagy két tízen kívüli hely. A bajnokpáros érdekessége, hogy míg a kormányosnak, Merkelbachnak ez az első Európa-bajnoki címe, a legénység ezúttal már negyedszer lett kontinensbajnok. Ezúttal erre az egy versenyre ültek össze, sikeresen.

„Több mint harminc éve csillaghajózom, de ez az első Európa-bajnoki címem, mostantól ezüst csillagot viselhetek a vitorlámon”- mondta a kormányos, Hubert Merkelbach. „A legidegtépőbb a várakozás volt, a legnehezebb pedig az, hogy ilyen változó körülmények között végig elöl vitorlázzunk. Ötödször versenyzem a Balatonon, ez is biztos segített.” „Nagyon gyorsak voltunk, sikerült erre a szélre nagyon jól beállítani a hajót” – tette hozzá a legénység, Markus Koy.

Az ezüstérmet a svéd Tom Lofstedt – Jasper Sundman kettős viheti haza, a bronzérmet pedig a magyar testvérpáros, Gereben Márton és Gereben Péter nyerte.

„ Ez életünk legjobb vitorlás eredménye. Segített, hogy lelkesek, felszabadultak voltunk, nem volt rajtunk semmiféle nyomás. Türelmesen, nyugodtan vitorláztunk, minden futamban kivártuk a legjobb kínálkozó taktikai lehetőséget.” – nyilatkozta a kormányos, Gereben Márton. „Gyerekkorunkban mindketten kormányoztunk, aztán a szükség kényszerített minket egy hajóba. Majdnem huszonöt éve vitorlázunk együtt, szavak nélkül is megértjük egymást” – mondta a legénység, Gereben Péter. „Ezen az Európa-bajnokságon, ebben a szélben érvényesült a hazai pálya előnye: mi már az első futamban tudtuk, hogy ki kell húzni a déli parthoz, jónéhány külföldi csak két futam után jött rá erre. Itt és most ezek között a körülmények között kellett helytállni, de fel voltunk készülve az erősebb szélre is: épp emiatt egy kölcsönhajóval indultunk. Külön szeretnénk megköszönni Litkey Árpinak, hogy erre a versenyre szívességből kölcsönadta a hajóját.”

Erdélyi Béla főrendező megkönnyebbülve értékelt a díjkiosztón: „Könnyű dolgom volt. Nagyon sportszerű volt a mezőny, mindössze egyetlen rajtot kellett megismételni. Ez, világversenyen, ebben a hajóosztályban, ritkaság. Azt, hogy nagyon kevés lesz a szél, a meteorológiai előrejelzésekből tudtuk. Erre készülve oda raktuk a pályát, ahová egyébként sohasem: egészen be, a Tihanyi csőbe, közel a déli parthoz. Itt marad meg ugyanis a legtovább a keleti szél. Ennek volt köszönhető, hogy a második nap három futamot tudtunk rendezni. Így utólag helyes döntés volt az első nap megrendezett, sokak szerint erőltetett futam is. A majdnem négy órás maratoni gyengeszeles versenyen a mezőny fele időn túli lett, nem tudott érvényesen befutni. Ha ez a futam nincs, most nem hirdethetünk Európa-bajnokot, nincs meg az érvényességhez szükséges négy futam.”

Két magyar egység végzett még a mezőny első felében: Forintos Róbert és Takácsy Levente 12., Kátai Péter és Pilisy György 15. lett.

Támogatóink: