MVM Melges 24 Bajnokság

Október 1-én a hajók felmérésével megkezdődött az MVMM Melges 24 Országos Bajnokság, az idei utolsó balatoni nemzeti bajnokság. Az első futamra szerdán, október 2-án 11 órakor kerül sor és a verseny október 6. vasárnapig zajlik.

A Melges 24-es a magyar vitorlázás egyik legaktívabb sporthajó osztályává vált az elmúlt években. Magyarország és a Balaton fokozatosan bekerülve a Melges 24 vérkeringésbe, egyre fontosabb szerepet játszik az hajóosztály életében. A magyar flotta már 14 hajót számlál, a versenyek mind  színvonalasabbak. Tavasszal az MVM SE a European Sailing Series elnevezésű EUrópa Kupa versenysorozat első állomásaként rendezte az MVM Balaton Melges 24 Regattát.2014-ben Európa-bajnokság is lesz a Balatonon, amire kiváló próba és felkészülési lehetőség volt az Európa Kupa verseny, amint az a most kezdődő bajnokság is.

Az MVM SE vitorlás klub 2012-13-ban a versenyek rendezésében az egyik legaktívabb balatoni egyesületté vált.  Tavaly lebonyolították le az Asso99 Európa Kupát és magyar bajnokságot, és a Melges 24 bajnokságot. Emellett számos kishajós versenyt illetve egyedülálló, mindenki számára nyílt edzőtáborokat szerveztek, amelyeken legjobbjaink, például Vadnai Benjaminn U18 világbajnok és Berecz Zsombor olimpikon vitorlázók adták át tudásukat a fejlődni akarók fiataloknak és idősebbeknek. Idén az említett MVM Balaton Melges 24 Regatta mellett a Koloska Marinában került sor az MVM Magyar Utánpótlás Bajnokságra, majd az MVM Finn Országos Bajnokságra.

A Melges 24 Országos Bajnokságon 14 hajó vesz részt, köztük egy szlovák egység, amelynek csapatában ott van az egyiklegjobb cseh versenyvitorlázó Michal Hruby.

Rajt, egyeseknek fürdés, mindenkinek hideg, izgalom, harc, taktika, jó játék  és forralt bor. Két jó, izgalmas és küzdelmes futammal megkezdődött az utolsó balatoni  magyar bajnoki küzdelem az MVM Melges 24 Nyílt Országos Bajnokságon.

Az előzetes nevezés alapján várt 13 hajó helyett csak 10 érkezett és kezdte meg a versenyzést. Volt olyan, akinél betegség szólt közbe. Például az egyetlen külföldi résztvevő szlovák egység esetében is. Sajnálatos, mert érdekes lett volna látni, hogy a tulajdonos/kormányos Daniel Kris mennyit tanult és fejlődött Michal Hruby mellett tavasz óta. Hruby, aki az egyik legjobb cseh vitorlázó, tavasszal az MVM Melges 24 Balaton Regatta előtt ült a szlovák hajóba, és akkor még 23 hajóból csak a 16. helyig jutottak.

De sajnos ketten is megbetegedtek a szlovák csapatban, ezért lemondták a részvételt.

Így végül 10 egység versenyzik a bajnoki címért. Izgalmas futamoknak nézünk elébe, mert a Melges 24 osztály nagyon kiegyenlített, ráaádásul a hajókban nem csak kormányosi pozíciókban akadnak nagynevű versenyzők, de a legénységben „megbújva” is.

A verseny folyamán lesz idő egyenként is a szokásosnál jobban megismerkedni a csapatokkal, a versenyzőkkel.

Az első rajtidőpont délelőtt 11 órakor lehetett volna, de az időjárás ehhez nem nyújtott segítséget. Csendes eső, túl kevés szél és kellemetlen nyirkos hideg fogadta a mezőnyt. Így aztán Sipos Péter főrendező halasztást rendelt. Két órával később azonban az északkeleti szél már 10-12 csomóval fújt és lehetőséget adott két remek futamra.

Első futam

A Melges 24-ben megszokott módon, mintha csak egy kishajós olimpiai osztály lenne olyan kiélezett pontos rajtot mutatott be a mezőny. A vonal szél alatti, a rajthajótól távolabbi végén indítottak a csapatok. Tízből hét-nyolc hajó hajszál pontosan, de még éppen szabályosan rajtolt.

Az első fordulások, tisztázások után Ian Ainslie-ék húztak az élen a pozitív balcsapáson. Ekkor a későbbi győztes Bujáky Attila vezette Hód még csak a mezőny közepén járt, de rövidesen ők nyitottak a legjobb ütemben az északi part felé a javarészt balcsapáson vitorlázók közül kifordulva.

A rajt után nem sokkal Kaiser Kristófékat érte baleset. A mancsaftokat tartó gurtni elszakadt vagy kioldódott. Mindenesetre Nánási Zoltán, Báti Gábor és Temesfői Zénó egy emberként hullottt a vízbe. Kristóf gyorsan visszafordult értük, de a gyors bemászás ellenére is alapos hátrányba kerültek.

Ráadásul ezután balcsapáson nem is tudták százszálaékosan ülni a hajót. A hidegvizes fürdő után következő két-három órát sem irigyelte tőlük senki. A levegő hőmérséklete ugyanis tíz fok alatt volt ezen a délutánon...

Mivel Ainslie-ék a kreuz második felében kicsit túl sokáig húzták a balcsapást, és kimaradtak egy bal oldali frissülésből, így a Hód elsőként érkezett a bójához. Illetve akkor még alattuk Csoltó Ákos vezetésével a HUN 369 belső helyen pár centivel előrébb járt, de a felső terelőbójáig Bujákyék átcsúsztak felettük és már tisztán elsőként húzhatták fel rózsaszín spinnakerüket.

Ekkor még az MVM hajó is jól állt. Rick Gergőék fordultak harmadikként Ainslie és Gémesi Gyuláék előtt.

Hátszélben a gyors Melges 24-esekkel természetesen sok halsolással, raumolgatva érdemes haladni. Ilyenkor nagyon fontos olyan menetirányt találni, amelyen még gyors a hajó. De a legjobbak azért jók, mert finoman lopják a métereket mélységben is. A Hód itt kevés halzolással, de nagyon jó szögön vitorlázva növelni tudta az előnyét.

A második cirkálószakaszon tisztázódtak az erőviszonyok. Bujáky Attiláék még egy kicsit elhúztak, csak az Ian Ainslie vezette hajó tartotta llépést. A kezdetben jól álló fiatalok, az FGF Sailing Team bőszélben hibáztak és visszacsúsztak a nagyon szoros küzdelemben. Achterjük rakoncátlankodása miatt a sebességük is romlott. A harmadik helyre Gémesiék jöttek fel.


A második hátszélben is folytatódott a szoros taktikai harc. Végül az első kilenc hajó egy percen belül futott be a célba. Az ötödik helyen Tar Lászlóék csak centikkel futottak be a vesztett helyzetből előkapaszkodó túl vizesek, Kaiser Kristófék előtt...

Második futam

A szél egy kicsit gyengült, de még bőven elegendő volt egy újabb élvezetes futam teljesítéséhez.

Az Ian Ainslie vezette Strange Brew ezúttal nem bízta a véletlenre a dolgot, és szinte rajt-cél győzelmet aratott. Ebben segítségükre volt az, hogy a rajteljárás közben a szél markánsan balra lengett egyet. Így nagyon kemény harc folyt a rajtpozíciókért a vonal bója felőli végén. Ennek abszolút vesztese a HUN 369 lett. Csoltó Ákosék nem csak egyszerűen rácsúsztak és érintették a bóját, de még a kötelére is ráakadtak, és mire leszabadultak, reménytelenül lemaradtak a többiektől. Nem adták fel, de az első kört az utolsó helyen vitorlázták végig.

Katasztrofálisat rajtolt az első futamon győztes Hód is, és a kreuz első felkében még a ritmust sem találták, így komoly hátrányt gyűjtve ők is nagyon feladták önmaguknak a leckét.


A Strange Brew biztos előnnyel kezdte az első hátszelet, de mögöttük öt hajó szinte egymással fedésben küzdött.


A hátszélszakaszon ezúttal nagyszerűen taktikázott a Rozsnyay Domonkos vezette csapat, és a második kört már a második helyen kezdték. A továbbiakban – bár a verseny ezúttal is kiélezett maradt, és a hajók között nem alakultak ki nagy távolságok – csak kis változások történtek a sorrendben.

Bujákyék a második kör végére ugyan felkapaszkodtak az ötödik helyre Kaiser Kristófék és Tar Lászlóék közé, de hiába igyekeztek még előrébb kerülni, a befutó hátszelet ismét  eltaktikázták, és meg kellett elégedniük a hatodik hellyel.

Gémesi Gyuláék (HUN 767, Virus) az első futamon látottakhoz hasonló megbízható, keveset kockáztató egyenletes teljesítményt nyújtva ezúttal is harmadikok lettek.

A hideg, de élvezetes vitorlás nap után jó volt visszaérkezni a Koloska Marinába, a rendező MVM SE kikötőjébe. Ide mindig jó befutni, de a versenyzőket és rendezőket váró meleg tea és forralt bor ezt az érzést különösen jólesően erősítette.

Az első nap végén, két futam összesítése alapján biztosan vezet Ian Ainslie, Németh Örs, Hegyi Márton és Weöres Szabolcs a Strange Brew-val. Mögöttük második a Virus , harmadik a Hód.

Késő este kemény szél érkezett. Ha holnapra megmarad, igen sportos napja lesz a kicsi, de erős Melges 24 mezőnynek.

 

Jó volt ma motorosból figyelni az MVM Melges 24 Országos Bajnokságon a versenyző hajókat az egyetlen „csaknem futamon”. Kivételesen jobb volt nézni, mint csinálni. Megerősíthettem az emlékeimet és érzéseimet, hogy miért is utáltam mindig Füred, Csopak, Alsóőrs előtt az elhaló északkeleti szélben versenyezni.  Tanulságos élmény megfigyelőként.

Reggel a szélirány ingadozása miatt ugyan némi halasztással kezdődött a nap, de rövidesen azt hihettük, hogy akár négy remek futamunk is lesz. Tíz óra után ugyanis az északkeleti szél  frissült, és mire a mezőny kiért, már jobban fújt, mint a tegnapi két futamon. A nap is kisütött, a felhők bárányflottákban kimenekültek a tó fölül. Szóval sokkal jobb hangulatú napunk ígérkezett, mint amilyen a tegnapi volt. Fázás és szürkeség nélküli.

Olyan szél fújt, amit mi vitorlázók itt a Balatonon leegyszerűsítve „keletinek” nevezünk. Természetesen valójában a pontos iránya szerint északkeleti. Olyan, amikor a pálya tengelye nagyjából párhuzamos a parttal.

Ez gyakran fúj reggel, délelőtt hívogatan, de aztán legyengül, és csúf foltosodással délre, kora délutánra felszívódik. Elhalása közben akár méterenként is másképp fúj. A fújás már egyre inkább erős szóvá válik, vagyis csak lehel, de közben oda-odapöttyent egy-egy igazán nem magyarázható csíkot a pálya bal szélén, de a jobbon is hasonlóan. Középen ekkor már nincs esély az előre haladásra. Aztán ez is megszűnik, és minden megnyugszik. Csak a vitorlás lelkeknek kell kicsit több idő az események kiheverésére.

Most mégis bízhattunk abban, hogy másképp lesz, mert a nyáron szokásossal ellentétben a szél kilenckor-tízkor volt bizonytalan, és azután frissült és tűnt határozottnak. Abból pedig lehet valami jó.

Amikor a tíz Melges 24-es rajtolt, a tíz perccel korábban még 12-13 csomós szél már 10 körülire gyengült, és az ereje fokozatosan egyre csak fogyott.

A tökéletes rajtvonalon most is szorosan, együtt rajtoltak a hajók. Néhányan, a rajthajó felőliek közül azonnal balcsapásra fordultak, és a déli part felé nyitottak. Ilyenkor nagyon csalóka tud lenni ez a szél. Miközben egy-egy pörgés délre csábít, olykor a víz felületén is úgy tűnik, mintha arról frissülés lenne várható.

Mégis azok járnak jobban, akik balra, az északi part felé indulnak. Akik nem ezt teszik, az első jobbcsapásra való visszafordulásuk után esetleg bíztatónak látják az irányszögüket, de ahogy mennek, kénytelenek azt észlelni, hogy az északabbra levők mintha gyorsabbak, vagy élesebbek lennének. Mindenestre csúsznak ki a délebbről balra törekvő vitorlázók alól.

De az sem fizet mindig, ha az ember a rajt után elszántan, leszegett fejjel balra, északra tart. Amíg a szél elhalása nem egészen nyilvánvaló, rendre akadnak a pályatengely közelében délies felpörgések. Arra nem elegendőek, hogy a pálya jobb oldaláról át lehessen menni balra, de csalogatóak. Aki viszont csak keveset, de jó ütemben igazítgat balcsapáson a pályatengely felé, a forgásokat, frissüléseket kihasználva még nyerhet is a markánsabban északra tartókhoz képest.

Ha edző lennék, az Ian Ainslie vezette Strange Brew helyezkedését állítanám példaként a többiek elé. Ők egy jó – nem kiugró, de elég jó – rajt után az első néhány slágjukon okosan a szélre vitorláztak, majd némi előnyre szert téve tanítani valóan tértek át a mezőny taktikára. Ez természetesen továbbra is a kis szélfordulókat és frissüléseket kihasználó vitorlázás, mégis már nagy súlyt fektet a mezőnyben való helyezkedésre. Miközben betartja az alap stratégiát, és a pálya tengelytől enyhén balra vitorlázik, mindig oda fordul, ahonnan a következő lepörgés, de az átlagos mértékű felpörgés is javítja a pozícióját a közvetlen ellenfelekhez képest.

Ian Ainslie nem véletlenül vett részt három olimpián. Nagyszerűen forgolódott a szélcsíkokon, használta ki a frissüléseket, ugyanakkor a többiek mozgása szerint helyezkedett. A cirkálószakasz közepére már egyértelmű előnnyel vitorlázott az élen.

Akkor is őket illeti a dícséret – szerintem –, ha végül nem is értek fel elsőként a bójára. Egy alkalommal, a pálya kétharmadánál úgy fordultak balcsapásra, hogy a hozzájuk legközelebb vitorlázó MVM csapat, Rick Csabáék szelét zavarják. Ezzel Rickyéket fordulásra, és ezzel északabbra kényszerítették, ami kezdetben tisztán hátránynak tűnt az MVM-csapat helyzetét figyelve. Mégis az utolsó pár száz méteren ez a plusz magasság fizetett nekik.

Amikor a Strange Brew a bójától alig száz méterre – ahol már nincs mit tenni, csak a pályajel felé kell tartani – a szélcsendben vergődött, egyszerre jött frissülés mindkét oldalra. Élesen és tempósan közelítettek az ellenfelek balról és jobbról is.

Rick Gergőék és Kaiser Kristófék az utolsó métereken sikerrel kerülték az éllovast.

Hátszélben a sorrend kormányosok szerint: Rick, Kaiser, Ainslie, Csoltó, Rozsnyay, Pomucz, Gémesi, Tar, Bujáky, és jócskán lemaradva a Matlakovszky hajó.  Az utolsó perces szélső csíkok kissé át is rendezték a sorrendet, de főleg távolságban összeterelték a hajókat. Tehát a futam nyílt és szoros maradt.

Hátszélben jelentős változások nem történtek, bár a végén a bója kerülést nem láthattam pontosan, mivel mi a motorossal távol. valahol a pálya közepén vártuk a versenyzőket.

A második kreuz elején (ha jól sejtem) a harmadik helyről Ian Ainslie azonnal az északi part felé nyitott, amit a korábban látottak mellett még némi pályamódosítás is indokolt. Eközben az előtte levő két hajó balcsapáson vitorlázva az ellenkező irányba ment.  Rick Gergőék sokáig kitartottak itt Kaiser Kristófékat tartva, de talán az utolsó pillanatban megelégelték, hogy a jobbcsapáson nyitó hajók tempósabban haladnak, és ők is megfordultak. Vergődve küzdötték át magukat az északi oldalra. Bár a messze elhúzó Ainslie-éktől lemaradtak, de legalább a mezőny nagy része nem gázolta le őket.

A szél már kezdett durván elfogyni és eközben 20-30 fokokat pörgött, olykor csak néhány pillanatra, máskor kikerülhetetlen szélcsendes lavórokat borítva egy-egy hajóra. Sipos Péter pályarövidítést rendelt el. Befutó a kreuzbójánál.

Az első hajó célba ért, de percenként már csak centiket mozdulva. Mögöttük egyre jobban kisímult a tó.

Peregtek a percek, közeledett a limitidő vége. A második-harmadik helyen Rick Gergőéknek és a remekül feljövő Pomucz Tamás vezette hajónak volt még esélye arra, hogy szabályosan, az időkorlátozás előtt befussanak. De hiába voltak 50-60 méternyire a céltól, már arra sem volt biztosíték, hogy ezt a „hatalmas” távolságot képesek lesznek megtenni a maradék hat percen belül.

Bár volt már célba futott hajó, a versenyrendezőség törölte a futamot. A szabályok erre lehetőséget adnak, nem kell egy  versenyt tönkre tenni egy ilyen lehetetlen helyzet erőltetésével.  Nem is hangzott el egyetlen kritika sem, még azok részéről sem, akik már futamgyőztesnek hihették magukat. Ian Ainslie-ék megérdemelték volna ezt az első helyet, de nem olyan áron, hogy akár mindenki más időn túl kerül.

Mindenesetre tanulságos futam volt ez is. Azért is jó egy ilyen, akár csak tízhajós, de jó vitorlázókból álló erős mezőny, mert számtalan apró tankönyvbe illő jó megoldást, és hasonlóan nagy hibát látni. A hisztériásan viselkedő, duzzogva pusztuló szél olykor önkényesen változtat egy jónak tűnő megoldást hibává. De ezt is érdekes nézni, és tanulni belőle.

De őszintén megmondom, szívesbben maradok ilyenkor inkább néző. Csak csinálnom ne kelljen Istenem ilyen limány időben!

A Balaton ezzel, mint ki jól végezte dolgát, egész napra feszített tükrű medencének álcázva magát nyugovóra tért.

Az MVM Melges 24 Országos Bajnokságon Balatonfüreden a harmadik napon négy futamot is sikerült lebonyolítani. Ezek alapvetően átalakították az összetett sorrendet. Alaposan borultak az első napi két futam után kialakult, stabilnak tűnő erőviszonyok.

A nap nagy győztese a Csoltó Ákos által kormányzott Ponente. A legénység egyik tagja itt Berecz Zsombor, aki ma  - bátran kijelenthetjük – a legjobb magyar versenyvitrorlázó. Az olimpiai Finn osztályban egy hónapja elért világbajnoki 7. helye is ezt igazolja. (Soha még magyar finnesnek nem sikerült vébén az első tízbe kerülni.) Feltehetően az ő jelenléte sokat nyom a latban. Mindenesetre ezen a napon a Ponente – Csoltó Ákos, Berecz Zsombor, Kutassy László és Baráth Gábor összeállítású csapata három első és egy második hellyel átvette a vezetést a magyar bajnoki versengésben. Az első két futamon 4. és 7. helyeket értek el, így a mai napon bemutatott magabiztos versenyzésükre nem lehettet számítani.

A nap másik menője a fiatal FGF Sailing Team: Rozsnyay Domonkos, Bakóczy Róbert, Takácsy Kristóf, Takácsy Levente, Buza Bence. Bár az első napon is értek el második helyet, így az ő mai 3., 4., 1., 5. sorozatuk nem meglepetés, és nem is akkor a minőségi ugrás, mint a Ponente fejlődése. Mindenesetre az, aki a mai napon szinte végig jól koncentrálva mindegyik futamban az élmezőnyben tudott vitorlázni, biztosan jó versenyző. A hatfutamos eredménylistán a srácok feljöttek a harmadik helyre.

Bár az összetett versenyben még csak a 6. helyen vannak, de az első napi 9. és 8. hely fényében kiemelkedő az is, amit az MVM SE hajója, a Favonius mutatott Rick Gergő kormányzásával. Tegnapelőtt ők is 9., 8., helyekkel kezdtek, így a mai 8. , 3., 5., 3. már sokkal jobb. Az utolsó futamban vezettek is a második kreuz végén.

A négyfutamos napnak akadtak nagy vesztesei is. Az Ian Ainslie vezette csapatra nagy összegben is mertem volna fogadni az első napi vitorlázásukat látva, és a versenyzők egyéb vitorlás eredményeit ismerve. Ma ugyan egy második hellyel kezdtek, de aztán egy ütközés és hibakorrigálás után valahogy elvesztették a ritmust, és a következő két futamban hibát hibára halmozva 5., majd 7. helyen értek célba. A napi negyedik menetre már valamelyest összeszedték magukat, és ismét másodikként futottak be. Ezzel együtt elvesztették a vezető helyüket az összetett versenyben.

Az első nap után két 3. hellyel a megbízhatóság szobrának tűnt a Gémesi Gyula vezette D-One VSE. Ma viszont rendre lemaradtak, és 4., 8., 4., 6. helyeikkel az ötödik helyre csúsztak vissza az összetett listán.

Fekete napja volt az idén legaktívabb magyar Melges 24 csapatnak is. A bajnokság első futamát nyerő Bujáky Attiláék a Hóddal ugyan ma futottak egy 2. helyet is, de a többi futamon elért 5., 6., és 8. helyeikkel egyelőre lecsúsztak a dobogóról.

Négy futam volt ma, amire talán senki sem számított. Reggel a szél nagyon hasonlónak tűnt a tegnap elhalóhoz. Tíz órakor tisztán keletiben rajtolt a mezőny, ami fokozatosan északkelet felé fordult. Olykor nagyon legyengült és a második futamon már durván foltossá is vált, mintha csak az utolsókat rúgná. De végül mindig visszafrissült. A harmadik futamon kifejezetten jól fújt. Na persze akkor sem erősödött 10 csomó fölé, de kellemes volt. Az utolsóra újra gyengült valamelyest, de a korábbiakhoz képest szinte kifújtnak is nevezhetném.

A Sipos Péter vezette versenyrendezőség – ahogy azt tőlük megszokhattuk – nem sokat tétovázott. Pörgősen indultak a futamok, jól módosítottak pályát, ha kellett, és amikor a szél kezdett beteget jelenteni időben rövidítettek is.

Hat futam megvan. A bajnokság már érvényes, kiesőt is lehet számítani.  De még van két napunk, remélhetőleg az eddigiekhez hasonló, színvonalas, érdekes futamokkal.

Összetett eredmény 6 futam után (letölthető pdf)

A futamkról részletesebben: 

Október 4.
Harmadik futam

A pályát Sipos Péter ma a korábbiakhoz képest nyugatabbra tette, közelebb Tihanyhoz. A napi első futamon gyenge keleti szél fújt. Nem az, amit „keletinek” hívunk, hanem igazi keleti. A pálya tengelye éppen 90 fokon volt.  A levegő hőmérséklete viszont legfeljebb 9 fokon, viszont verőfényes napsütés volt, és gyönyörű éles őszi fények. 8-10 csomós szél fújt.

A rajt után a mezőny többsége az északi part felé húzott, kivéve három hajót. Ainslie-ék, a Csoltó-hajó és Gémesi Gyuláék balcsapásra fordulva határozottan délre indultak.

Nekik lett igazuk. Ilyenkor, amikor a szél nem északkeleti, hanem tisztán keleti, már más a helyzet. Könnyű elérni a délies frissüléseket, és azok ott már ki is tartanak. Az északi oldalon levők viszont kevesebb frissülést kapnak, mint ahogy északkeletiben megszokott. Ráadásul ezek az északias frissülések rövidek és bizonytalanok.

A déli oldali hármas szépen meg is lépett, csak azért nem szakadtak el a többiektől, mert a cirkálószakasz vége felé a szél egyre többet kihagyott és bizonytalanná vált. Az északi oldal felől érkezett egy frissülés, amelyik összeterelte kissé a mezőnyt.

A második kreuzban a hajók már óvakodtak az északi oldal szélére koppintástól, de a dél felé nyitók is többet húztak a a tengely felé egy-egy frissüléssel, a szélforduló kihasználása érdekében.  A szakasz kárvallotja a Gémesi Gyula vezette Vírus volt. Bár kezdetben jól takkolgattak, egy alkalommal a cirkálószakasz második felében az Ainslie-hajó leforgatta őket. A helyzetüket elfogadva ügettek, amikor is Janiékat (Ian) egy szélváltó markánsan elemelte Árpiéktól. Ők kevesebb szélben, tompábban mentek. Csak rövid ideig maradtak itt, de rengeteget estek vissza. A helyzetet kihasználva a fiatalok, az FVF Sailing Team megelőzte őket.

Csoltó Ákos csapata győzött Ian Ainslie-ék előtt, Rozsnyay Domiék pedig símán bejöttek a harmadik helyen. Hátszélben a befutó előtt alakult ki egy érdekes, tanulságos párvidal, aminek a haszonélvezője egy harmadik lett.  A  következő három helyen centik döntöttek.

A hátszél közepén egy jó irányba húzott slággal a Pomucz Tamás vezette hajó megelőzte Gémesiéket. Jobbcsapáson már a cél felé haladva egy kis frissüléssel elhaladtak felettük, akik miután felkapaszkodtak Pomuczék vonaláig a cél előtti száz-százötven méteren luvcsatába kezdtek. Erre Pomucz kezdetben semmit sem reagált, és a Vírus rohamosan került jobb helyzetbe. Gondolom Tamás látta, hogy ha nagyon belebonyolódik egy ilyen harcba, azzal a nevető harmadik Bujáky Attila malmára hajthatják a vizet. Aztán mégis muszáj volt harcba szállnia, de már elkéstek.

A két küzdő fél a befutóvonal bójája felé tolta egymást, eközben Bujákyék a Hóddal egy frissülés által  felgyorsulva a célhajó felőli oldalra ejtettek. A Gémesi hajó, ha centikkel is, de beért a negyedik helyen, Pomucék mögöttük egy leheletnyivel hatodikok lettek, mert eközben célba ért a Hód is.

Negyedik futam

A szél északkeletre fordult, és a hattyú halálát táncolta. Gyengült, foltosodott, többen esküdni mertünk volna, hogy kileheli a lelkét, és nem lesz több futam. De miután beállt az 50-60 fokos széltengelyre , ismét életre kelt. Persze senkinek sem tépte le a hajat a fejéről, de csaknam úgy fújt, mint az előző meneten.

Rajtnál Rick Gergőék az egypercesben furcsán balcsapásra fordultak, és nem tudtak kitérni egy útjogosnak. Valami technikai malór lehetett. Mindenesetre emiatt nem csak egyszerűen beragadva és rosszul rajtoltak, de rövidesen hozzákezdhettek egy büntetőfordulóhoz. Nagyon lemaradva az északi part felé indultak, szinte teljesen reménytelen helyzetben vitorlázva.

A kreuz kétharmadáig Ian Ainslie kitűnően vitorlázott. A déli oldalon gyönyörűen igazgatott a szélfordulókat kihasználva, és egyértelműen elsőnek látszott. Már volt a tarsolyában egy első és két második hely, és ő a mezőny legtapasztaltabb versenyzője. Tessék nézni, most dől el a bajnokság!

Hát nem.

A kreuz felső részén ismét ki-kihagyott a szél. Ráadásul újra csak jött egy északias szélforduló és frissülés, ami most is összetolta a mezőnyt. Ezzel a frissüléssel az élre vágódott a Hód, Bujáky Attila hajója, és ezt a frissülést használta ki remekül az addig is az északi oldalon lemaradását behozni próbáló, Rick Gergő vezette Favonius. Katasztrofális rajtja ellenére is sikerült elfogadható helyen a mezőny első felében a bójához érni.

A frissülés nagyon megkavarta a lapokat. Ainslie visszacsúszott, aztán súlyos hibát követett el. Megpróbált a kreuzbójánál a jobbcsapáson, útjogosan, jó lendülettel érkező Bujáky csapat hajója elé befordulni. Amolyan tökösen, kishajósan, finnesen. Ott viszont erre szabályosan nem volt elég hely. Bujákyékat kisebb irányváltoztatásra kényszerítették, és úgy láttam, érintették is a bóját.  Tudták ezt ők is, vita nem volt. Büntetőforgás még a terelőbójás szakaszon, és a sűrű mezőnyben máris az ötödik-hatodik helyen találták magukat. A legfurcsább az egészben, hogy ezzel mintha megszakadt volna valami, és Ian két futamon át nem találta a helyét. Legalább is ezután ebben és a következő futamon, mintha más ült volna a hajóban, úgy mentek.

Az első helyen ekkor Bujáky Attiláék vitorláztak, ám őket rövidesen megelőzte az előző futamot is nyerő Csoltó csapat.

A második kreuzban a szél újra gyengülésbe kezdett. A rendezőség gyorsan reagált, így a pályát rövidítve a cirkáló bójánál a befutó várta a résztvevőket.

Amelyik nagyon szorosra sikeredett az első két helyen, a Ponente és a Hód között. A Csoltó-csapat néhány hajóhosszal magabiztosan vezetett Bujákyék előtt de az utolsó métereken – talán nem fogták a kezüket határozottan, talán egy kis minilavór vagy frissülés tette, nem láttam – hirtelen lehetőség nyílt az üldöző előtt, hogy megfordítsa a sorrendet.

Az utolsó jobbcsapásos takkon, még a bója alá menet kicsúsztak a vezető hajó alól, így a befutóra forduláskor csaknem eléjük tudtak keveredni. Fordulás után, balcsapáson úgy nézett ki, talán át tudnak futni ellenfelük fölött. Aztán Berecz Zsombiéknak talán a fordulójuk is jobban sikerült, talán hiányzott is egy fél méter ahhoz, hogy Atttiláék eléggé domináns helyzetbe kerülhessenek. Nem utolsó sorban a vezető hajó jobbcsapáson a még a bója mellé vitorlázva a szabályok engedte legutolsó pillanatig nem hagyta fordulni ellenfelét, így aztán már balcsapáson kihasználhatták azt, hogy ők szabadon ejthetik meg a hajójukat. Jobban megindultak, és szél alatt meglódulva előbb értek a célba, megőrizve a vezető pozíciójukat.

A célba érkezés sorrendje – a kormányosok nevével: Csoltó, Bujáky, Rick, Rozsnyay, Ainslie, Pomucz, Kaiser, Gémesi, Tar, Matylakovszky.

Érdemes újra megemlíteni Rick Gergőéket, akik nem kicsit voltak utolsók a rajtnál, reméytelennek tűnő helyzetben, ám ezután parádésan vitorláztak minden szakaszon.

Ötödik futam

Ennek a napi harmadik futamnak már tényleg nem adtam volna esélyt. Leálló „keletiben” befutott a mezőny, természetes lett volna, hogy a tegnapihoz hasonlóan kisímul a tó. Ám ehelyett új erőre kapott a szél. Nem lett erős – 6-8 csomós ha lehetett – , de a korábbiakhoz képest újra egyenletessé vált.  Mehetett az ötödik futam.

Mivel a szél egyenletesebbé vált, a pöffök leterjedtek a teljes területre, így nem csak a pálya két széléről lehetett eséllyel az élmezőnybe kerülni. Tulajdonképpen ezen a futamon fújt a legjobb szél egész nap. A hajók jól haladtak és az egymással küzdők között a cirkálószakaszon az okos helyezkedés és persze a sebesség, hajóvezetés hozta létre a kis különbségeket. A kockázatos húzások helyett a finom okoskodás fizetett. Mindennek megfelelően szoros és érdekes volt a verseny.

A rajt után a mezőny többségében a déli oldal felé húzott, ugyanakkor számomra érthetetlen módon hárman kőkeményen északra. Még akkor is kitartottak erre, amikor megérkezett a balcsapáson élesedő frissülés és beterítette a pályát. De a mezőny bal szélén Ian Ainslie-ék rezzenéstelenül maradtak jobbcsapáson, és a jobban rajtoló Csoltó Ákos vezette hajó felettük kitartóan ment velük. Az összetettben két futamgyőzelemmel előre ugrók talán fogni akarták a nagy ellenfelet.  Mögöttük, gyengébb rajt után Bujáky Attiláék is ugyanerre jöttek.

Aránylag sokáig húzták balra, és Berecz Zsombiék becsülettel be is fordultak Ainsélie-ék elé, amikor a két hajó végre balcsapásra fordulva megindult keresztbe a pályán.  Eközban a túloldalon a Gémesi és a Rozsnyay csapat került az élre.

A bója előtt egy kis északiasodás csökkentette a balra nyitók hátrányát, de Csoltóék a harmadik-negyedik helyen, Ainslie hajója hatodiknak, Bujákyék pedig utolsó előttinek kerülték a bóját.

A Strange Brew az eddig megszokott zöld gennakere helyett egy fehérrel próbálkozott, de ez sem repítette előre őket hátszélben.

Az alsó bójánál Gémesiék a kapu északi felét választották, a fiatalok és Csoltóék a délit. A kreuz szakaszon a feketevitorlás srácok nagyon jó sebességgel és főleg okosan vitorlázva méterről méterre vették át a vezetést. Az apró kis forgolódásokban is jól helyezkedtek, így három-négy hajóhossznyi előnnyel kezdték a befutó felé vezető hátszeles szakaszt.

A Csoltó Ákos kormányozta hajó hasonlóan jól teljesítette a kreuzot és megelőzte Gémesiéket, akiknek a nyakára mászott az MVM SE hajó Rick Gergővel a volánnál, illetve Kaiser Kristófék is ott tolongtak egy jobb helyezés reményében. Pomucz Tamásék okos cirkálással nagy hátrányból kerültek újra mezőnyharcos pozícióba. Ainslie-ék viszont visszaestek a nyolcadik helyre.

Hátszélben az élen nem történt már változás. A külön hajónyi „szurkolósereggel” bíró FGF Sailing Team futamgyőzelmet ünnepelhetett. Csoltó Ákosék is örülhettek a második helynek, amely tovább erősítette pozíciójukat az összetett listán. Annál is inkább, mert Kaiser Kristófék nagyszerűen hátszelezve bejöttek a harmadik helyre, miközben a Vírusnak meg kellett elégednie a negyedikkel, a Strange Brew-nak a hetedik hellyel.

Hatodik futam

A szél ismét kicsit gyengülni kezdett, de még mindig megfelelően fújt. Rajtolhatott a napi negyedik futam is. A szél olyannyira megmaradt és aránylag egyenletesen beterítette a pályát, hogy ez is egy bárhol okosan forgolódó, nem a pálya szélére húzós menet lett.

A futamon kreuzokban villogott az egyre jobban menő MVM hajó, kikeveredett problémáiból és újra meggyőzően vitorlázott az Ian Ainslie vezette egység, és újra az élen haladt a nagyszerű napot élő Ponente Csoltó Ákos kormányzásával.

E három között kezdetben ott vitorlázott a futamgyőzelmétől megerősödött önbizalommal bíró fiatalok hajója is és az egyre jobban teljesítő siófoki egység Pomucz Tamás vezetésével.

A második kreuz végén Rick Gergőék fordultak elsőként a befutó hátszélszakaszra, de ott vitorlázott a nyakukon két bőszélben kőkemény és gyors ellenfél. Az idegtépő gyengeszeles hátszelezésben gyakorlottabbak kicsit mélyebbre tudtak vitorlázni a Favonius-szal azonos sebességgel, így érthetően előbb Csoltó Ákosék, majd Ian Ainslie-ék is megelőzték az MVM hajót.

Pomucz Tamás is okosan hátszelezett és az utolsó métereken oktatta le a fiatalokat, akik joggal voltak magukra mérgesek a célvonalon.

A bajnokság lehet, hogy félidőben van, hiszen elméletileg lehetséges, hogy meglesz mind a tizenkét futam vasárnapig. Még semmi sem dőlt el.

Fotó: Szekeres László

Szöveg: Ruji

A kocka ismét a másik oldalára billent

Az MVM Melges 24 Országos Bajnokságon már tíz futamon vannak túl a versenyzők, miután ma újabb négyet sikerült megrendezni.

Kiváncsi volnék egy sportpszihológusnak mi lenne  a véleménye, de Ian Ainslie úgy tűnik nagyon ravasz ember. A mai napot egy utolsó(!) hellyel indította. Részletek a beszámolóban, de tény, hogy az utolsó helyen futottak be a célba. Ettől ugye a nagy vetélytársnak, az előző napon három első és egy második helyet produkált Csoltó Ákoséknak bizonyára némi megnyugvás költözik a szívébe. Hiszen az előnyük megizmosodott.


A következő futamon aztán Ainslie és csapata ellenállhatatlan, miközben nekik egy pocsék rajt után semmi sem jön össze. A megnyugvás utáni elbizonytalanodás pedig felér egy sokkal. És rögtön jön az újabb futam, ahol a kerekediek nyomasztó fölényben vitorláznak.

Ez ellen nincs orvosság. Vagy mégis lehet?

Holnap az utolsó napon kiderül, bár a kocka a mai négy újabb futammal rendesen át lett borítva a másik oldalára.

Nem utolsó sorban a mai nap legjobbja , a szintén két futamot nyerő Gémesi Gyula vezette Vírus is ott van a játékban, újra  a második helyen. A pontkülönbségek minimálisak, bármi megtörténhet a hátra lévő két futamon.  

Tíz futam után már két kiesővel számolandó az összetett állás. Az élen újra a Strange Brew, Ian Ainslie csapata várja a folytatást. Három ponttal előzik Gémesi Gyula csapatát, és néggyel Csoltó Ákosékat, akik a Ponentével vitorláznak. A dobogóra még Bujáky Attiláék is felkapaszkodhatnak. A Hód csapata ugyanis négy ponttal van a harmadik helyezett mögött.

Sajnos vasárnapra az időjárás előrejelzések nem ígérnek pompás vitorlázó időt, hacsak valakinek az eső változó irányú széllel nem az...

Eredmények 10 futam után

Részletesen a futamokról:  (fotó: Szekeres László, szöveg: Ruji)



Október 5.

Hetedik futam

A szél gyengén, de határozottan fújt keletről, így az előző napiakhoz hasonló futamra volt kilátás.

A kreuz felénél összetalálkoztak és egymást nyüstölték az esélyes hajók. Közülük a legjobban a tegnap remeklő Csoltó-hajó ment. Forgolódás és sok apró taktikai finomságot hozó kreuz végén elsőnek fordultak, míg mögöttük Gémesi Gyuláék, Ian Ainslie csapata, illetve Rick Gergőék és a Rozsnyay Domonkos vezette fiatalok küzdöttek a helyezésekért.

Hátszél végére ebből a küzdésből a bója előtt kifejezett kavarodás támadt, a biztos előnnyel vezető Csoltó Ákosék mögött. A kapu nyugati bójájához törekvők közé balcsapáson keveredtek be a srácok és a jobbcsapáson, ráadásul belső helyre érkező Ainslie-ékkel keletkezett büntetéssel járó afférjuk.

A bóját második helyen a Strange Brew, harmadikon mellettük a Vírus kerülte, de Gémesi Gyuláéknak sikerült szél alatt kifuttatni.  A fiatalok az érkező mezőny takarásban lassú büntetőforgást végeztek, és ezzel máris a kilencedik helyen találták magukat.

A második cirkálószalkaszon hihetetlen, amit látunk. A forgolódó szélben két hajó haláltakkot húz. Az egyik ilyen Rozsnyay Domonkosék, akik északra mennek. Ezt még értem, hiszen a forgással nagyon hátra csúsztak, és bizonyára szeretnének egy jó húzással visszakerülni a versenybe.

De mitől megy a másik irányba, fordulás nélkül dél felé Ian Ainslie?

Középen a többiek a szélfordulókat kihasználva, a frissüléseket elérve törekednek a bója felé. Eközben Ainslie-ék rezzenéstelenül mennek délnek... És egyre reménytelenebb, hogy nekik forduljon a szél. Sőt! Inkább az északi oldalról jön egy kis frissülés.


A felső pályajeleknél egy betétbójányi távolsággal vezet a Vírus. Mögöttük Rick Gergőék, majd az összetettben vezető Csoltó Ákosék. Remekül jön még a negyedik helyen Tar László csapata.

Az első négy gennakerezve távolodik a cél irányába, amikor a szél teljesen elhal. Többen vergődnek a kreuzbója és a terelő pályajel között. Kaiser Kristóféknak még fordulni is kell, Bujákyék nulla sebességgel, ezer év alatt lenyomnak egy büntetőkört. Az érkező srácok pedig a piros gennakerrel átgázolnak köztük.

Érkezik a Márta Mária, vagyis Matlakovszkyék. Nem utolsók, mert Ian Ainslie hajója még többszáz méterre van a bójától. A szél követhetetlen foltokban mindenhonnan fúj, vagy nem fúj. Kivéve az első négyet, akik a cél felé gennakereznek...

Egy óra három perccel a rajt után célba ért a Gémesi Gyula vezette Vírus. Mögöttük Rick Gergőék a Favoniussal, majd az összetett éllovas Csoltó Ákosék. Lemaradva tőlük negyedikként, de végre egy jó helyezést elérve a futamokban rendre szépen vitorlázó, de a végére általában visszaeső Tar Lászlóék.

Az utolsó Ainslie-ék olyan messze jártak, hogy kérdéses volt, időlimiten belül célba érnek-e egyáltalán. Közben taps és hujjogás minden hajóból, a hetedik helyen befutott Matlakovszky Miklós hajója a Márta Mária. Ők messze a legtapasztalatlanabbak a mezőnyben, de nagyon rokonszenvesen hajtanak és tanulnak minden futamon.

Ainslie-ék és az utolsók végre megkapták a visszatérő kelet-délkeleti szelet, és azzal gennakereztek be a célba, így bőven limitidőn belül maradtak. A kerekediek csaknem elkaptak valakit, de végül mégis csak utolsóként érkeztek, hatalmas önünneplésel, pacsizással, mintha csak futamot nyertek volna.


Nyolcadik futam

A félórája még teljesen elpusztult szél visszafrissült. Olyannyira, hogy a következő futam talán a bajnokság eddigi legszelesebb menete lett.

A rajtvonal ezúttal nem sikerült jól, jobbcsapáson alig lehetett kimenni. A rajtllövéskor a rajtbója közelébe érő összes hajó azonnal átfordul balcsapásra. Közülük ketten kinn vannak, őket később  a versenyrendezőség ezért kizárta.

Hárman, a srácok, Rick Gergőék és a Bujáky csapat lényegében lekéste a rajtot. A frissülő szelet próbálgatva túl messze elmentek, és csak éppen hogy visszaértek a rajtlövésre. Viszont csak a vonal rosszabb, ezúttal sokkal rosszabb rajthajó felőli végére.

Időben ott volt, de nagyon rosszat rajtolt a vonal közepén a Ponente, Csoltó Ákos hajója. Nem mertek vagy nem tudtak a rajtlövés pillanatában a vonal közepe táján kifordulni. Így rossz sebességgel, zavart szélben kezdték a futamot.

Mindez olyan hatással volt rájuk, mint Ainslie-ékre előző napon a büntetéssel járó hibájuk. Ettől fogva egy másik hajót láttunk a pályán. Nem akadt egyetlen igazán jó, sikeres húzásuk, és mintha a sebességük is elveszett volna a továbbiakra.

A mezőny jól rajtoló része kifordult és dél felé húzott, míg a vonalon beszorultak északra. Mivel az első komoly frissülés és a szélforduló dél felől érkezett, és az ide tartók amúgy is előnnyel hajóztak, ezért a mezőny lényegében kettészakadt.

Ainslie-ék vezettek Gémesiék előtt. A Csoltó-hajó az ötödik helyen hátszelezett.

A második kreuzban a Strange Brew markánsan jobbra húzott, feltehetően azért, mert mögöttük erre tartott a Ponente is. Ez nem a jó oldal volt, így a középen okosan takkoló Vírus utolérte a korábban nagy előnnyel vezető kerekedi hajót. Ainslie-ék a bója előtt már nem tudtak volna elvitorlázni előttük, de alájuk fordulva még elsőként kezdték a hátszélszakaszt.

A befutó hátszélben akadt olyan pillanat, amikor Gémesi Gyuláék már előttük is voltak, de Ainslie-ék föléjük halzoltak, mire ők kitérve visszaváltottak jobbcsapásra. A következő találkozáskor pedig balcsapáson érkezve nem tudtak elvitorlázni Ainslie-ék előtt. Ebből csaknem ütközés vagy óvási szituáció alakult, ki, amiből Gyuláék leejtve és halzolva csak éppen hogy kimenekültek. Ezután már békésen besoroltak a második helyre.

Harmadikként a Hód futott be, és újra negyedikek lettek Tar Lászlóék.

Két hajó hiába futotta végig a pályát. Pomucz Tamásék és Kaiser Kristófék korai rajtjukkal 11-11 pontot gyűjtöttek be ezen a futamon.


Kilencedik futam

A szél gyengült, de azért továbbra is fújt 8-10 csomóval, jöhetett a következő futam. Később 6-7 csomósra gyengült.

Ezen Ian Ainslie csapata ismét tarolt. Igaz, ezúttal a jól vitorlázó Bujáky Attiláék egy ideig kétségessé tették győzelmüket, de de csak rövid ideig.

Rajt után – ezúttal ismét tökéletes volt a rajtvonal – a mezőny hamart balcsapásra fordult, kivéve Ian Ainslie-t. Ők jobbcsapáson párszáz métert északra igazítottak, bele az érkező frissülésbe. Ezzel indultak el keresztbe, szinte azonnal elemelkedve a mezőnytől, nagy előnyt szerezve. Bár később a szélfordulókkat jól kihasználó Hód utolérte őket, mégis végig újra nagyon magabiztosan vitorláztak.

A cirkálószakasz végén kicsit az ellenfelekre is figyeltek, így Bujáky Attiláék előttük kezdhettek hátszelezni. Ezen a szakaszon azonban egy északra raumolásuk rosszabbul sikerült. Az Ainslie csapat a másik oldalon egy frissüléssel mélységre vitorlázhatott és visszavette az első helyet.

Csoltó Ákosék ezúttal sem érezték a szél ritmusát, és folyamatosan csúsztak hátra mezőnyben. Végül a hetedik helyen értek célba. Mivel Gémesi Gyuláék is csak negyedikek lettek, az Ian Ainslie vezette csapat az összetettben is visszaszerezte a vezetést.


Tizedik futam

Sipos Péter szívós versenrendező és nem szeret tökölni. Bár a szél gyengén, 5-6 csomóval fújt, és bármikor kilehelhette a lelkét, ő elindította a napi negyedik, összességében a bajnokság tizedik futamát is.

Ezen az első körben Rick Gergőék remekeltek. Az első kreuzban gyengébb rajt után két szélfordulót és frissülést is hibátlanul használtak ki, így a házigazda MVM hajó vezette a mezőnyt. Előnyüket a hátszél végéig meg tudták tartani.

A második cirkálószakaszban nehéz helyzetben voltak, ami a mezőny tartását illeti. A csapat ugyanis ketté vált. Markánsan jobbra és balra nyitottak a hajók. Ennek ellenére Gergőék sokáig tudták tartani a pozíciójukat a széllel forogva, de inkább a déli csoporttal haladva. Egy északról jött frissüléssel aztán a kreuz vége felé a Vírus vette át a vezetést.

Embert próbálóan trükkös, csíkos szeles hátszelezés következett, melynek végén a sorrend: Gémesi, Bujáky, Rozsnyay, Rick, Ainslie, Csoltó, Kaiser, Pomucz, Tar, Matlakovszky lett.

Parton még volt egy rövid óvástárgyalás is, amely végül az elutasító döntés miatt nem befolyásolta az eredményt. Figyelemre méltó, hogy ez lett volna az első alkalom, amikor a versenybíróságnak tárgyalnia kell. Ahhoz képest, hogy tavaly éppen a Melges 24 bajnokságon forrtak az indulatok, ez mindenképpen jó hír.

Jó a rendezés, jó a verseny, tehát béke van a versenyzők között a vízen és a parton is.

12 futamból bajnok a Kereked VK csapata.

Ian Ainslie, vagyis Jani már olyan régóta él Magyarországon, és olyan rég versenyez a Kereked VK színeiben, hogy magyar bajnok is lehet.  Sokszor indult a Melges 24 bajnokságon és most bajnok is lett.

Azért ez nem volt sétagalopp az Ian Ainslie, Németh Örs, Hegyi Márton, Weöres Botond összeállítású csapatnak. Az utolsó nap előtt, tíz futam után 3 ponttal vezettek Gémesi Gyuláék, és 4 ponttal Csoltó Ákosék előtt.

A tizenegyedik futamon a Vírus, vagyis Gémesi Gyuláék győztek, Csaoltó Ákosék viszont újjabb gyenge menetet produkáltak (7. hely), miáltal a második helyen befutó Strange Brew az élen maradt.

Ainslie-ék az utolsó futamra már úgy készülhettek, hogy az aranyéremért az egyetlen vetélytársuk a Vírus. A Gémesi Gyula. Litkey Árpád, Matyasovszky Géza, dr. Gógl Álmos összeállítású csapat két pont hátrányban volt. Mindkét hajó három első hellyel bírt. Ha Litkey Árpiék az első helyen befutva úgy előzik meg Ainslie-éket, hogy közéjük kerül még egy hajó a célban, akkor ők a magyar bajnokok. Minden más esetben két hajó kellett volna közéjük, mert a kerekedieknek több 2. helíyük volt, ami pontazonosság esetén a javukra dönt.

Ezen az utolsó futamon az esélyesség súlya alól már felszabadult Csoltó-csapat újra magabiztosan és szépen vitorlázva vezette a mezőnyt. De a nayakukban ott lihegett az  Ainslie vezette egység, és nem sokkal hátrébb Csoltó Ákosék is. Az utolsó hátszáélszakaszt ebben a sorrendben kezdték úgy, hogy a kerekediek három-négy hajóhosszal jártak Gémesiék előtt.

Azt hihettük, eldőlt a verseny, mert a szél ugyan csak 8-9 csomóval fújt, de minden korábbinál egyenletesebben. Természetesen forgott a szél, de a frissülések nem álltak meg az egyik oldalon, nem keletkeztek nagy lavórok sem. Ennek megfelelően szoros volt a verseny. Ilyen szélben az előny hátszélben is könnyen védhető.

A hátszélben a vezető hajó és Ainslie-ék dél felé balcsapáson gennakereztek, de a harmadik helyről Gémesi Gyuláék kihalzoltak és elindultak az északi oldalra. Ainslie rezzenéstelenül ment tovább balcsapáson, nem reagált egyetlen ellenfelének próbálkozására. Márpedig ez elég kockázatos dolog, a Balatonon különösen.

A hátszél végáére meg is jött a Vírus által vágyott pörgés, és balcsapásra halzolva nagyon jó tempóban jöttek a cél felé. Csaknem teljesen behozták Ainslie-éket, akik így egyetlen hajóhossznyival előttük futottak be. Ha egy kicsit jobban frissül Gémesi Gyuláéknak a szél, akár futamot is nyerhettek volna, és abban az esetben meglett volna szükséges köztes hajó is. Minderre semmi esélyük sem lett volna, ha Ian Ainslie-ék végig velük mennek ebben a végső hátszélben.

Az utolsó befutó a verseny egészéhez méltóan szoros lett. A hajók java  szinte egyetlen nagy kupacban zuhant be a célba egy percen belül.

Pontos adatot nem tudok, de nem sok bajnokságon sikerült teljesíteni az összes kiírt futamot. Itt, az MVM Melges 24 Országos Bajnokságon Sipos Péter főrendezőnek és csapatának sikerült.

A dobogósok:

  1. HUN 392             Strange Brew    Ian Ainslie, Németh Örs, Hegyi Márton, Weöres Botond
  2. HUN 767             Vírus     Gémesi Gyula, Litkey Árpád, Matyasovszky Géza, dr,. Gógl Ákos
  3. HUN 369             Ponente              Csoltó Ákos, Berecz Zsombor, Kutassy László, Baráth Gábor

Végeredmény

Támogatóink: