Évadnyitó 2011

Nézősereg, térzene, ünnepi beszédek, Palotás-tánc, Himnusz, zászlófelvonás, a Balaton koszorúzása majd kivitorlázás a versenyre. A balatonfüredi mólón a tradícióknak megfelelő ünnepséggel és műsorral indultak a balatoni évadnyitó események. 

Térzene hangjaira gyülekeztek az érdeklődők a balatoni évadnyitó ünnepség hagyományos helyszínén a balatonfüredi hajókikötő mólójának tövénél. A Stefánia Yacht Egylet egykori épülete, a Balaton legöregebb klubháza előtt lehorgonyzott a 115 éves Kishamis, a két legendás Hetvenötös cirkáló a Nemere II. és a Sirocco társaságában.
Rövid ünnepi beszédet mondott Straub Elek a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke, majd Bóka István, Balatonfüred polgármestere.
A nézőket szórakoztató Palotás-tánc után A Himnusz hangjaira Hrehuss György kapitány felvonta a magyar lobogót a Kishamis árbocára, majd amikor Dr. Szalóczy Péter rajtpisztollyal jelt adott, a fedélzetről a legénység egy tagja koszorút dobott a Balat on vizére.
A vízen 11 órakor rajtolt a Nautica Nagydíj Évadnyitó Vitorlásverseny. 191 hajó nevezett a Balatonfüred-Csopak-Tihany-Balatonfüred távon vitorlázandó futamra. A Hajógyári-öbölben pedig az utánpótlás kishajós osztályok gyülekeztek Évadnyitó versenyre.
A nagyhajók rajtjakor még kellemes Beaufort kettes erejű keleti szél fújt, amely azonban később legyengült, leállt és elfordult, így a jól induló verseny különösen a lasabb hajók számára jócskán elhúzódott. A gyerekek pályáján pedig az első futampróbálkozást a szél leállása miatt meg is szakították és csak a második próbálkozásra elindított futamot fejezték be.
 
A Sirocco és a Nemere ütközése
A NAutica Nagydíj Évadnyitó Versenyen a  rajt után néhány perccel - végeredményben szerencsésen alakuló -  tanulságos ütközés történt a két legnagyobb hajó, a Sirocco és a Nemere között. A rajt után a legendás Hetvenötös cirkálók jobbcsapáson egymás mellett, egymással küzdve húztak az arácsi par felé. Szél felől a Nemere, szél alatt a Sirocco. Később az óvástárgyaláson tisztázottak szerint a Sirocco kormányosa a sekélyebb víz felé közeledve - nem elég határozottan - helyet kért a forduláshoz, amire a Nemere kormányosa visszaszólt, hogy megfordul és majd helyet ad, amint a Sirocco fordulni akar.
Ezt a Siroccón nem hallották, vagy félreértették, mindenestre a szél alatti hajó fordult. Elférhetett volna a Nemere mögött, ha egy kis szerencséje van, ám néhány centi hiányzott és a már balcsapáson lévő SIrocco hegyes orra a forduló ívén beleakadt a Nemere szél alatti laza beksztég kötelébe. Így a két hajó ütközött és a beakadt kötél által összefogva egymást forgatták körbe. 
Ebben az esetben így még semmi különleges nem lenne. Ilyesmi előfordul. Az is, hogy nem értik meg jól egymás szándékait a vízen, és az is, hogy egy szél alatti helyzetből kiforduló hajó kormányosa néhány centit téveszt és a felek ütköznek, összeakadnak. 
Az eset egy a SIrocco orrán - egészen az orrán és ott feleslegesen - ülő vitorlázó miatt lesz emlékezetes. Elsősorban persze neki magának, aki az első pillanatban nagyon komolynak tűnő, végül szerencsére nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett az ütközéskor az önmaga által is beismerten rossz döntése miatt. Ő ugyanis az találkozás veszélyét észlelve, a két gyönyörű fahajót féltve, a hajó orráról a lábait előrenyújtva igyekezett megakadályozni vagy tompítani az ütközést! Ez természetesen esélytelen próbálkozás két tíztonnás hajó, de még két ksebb találkozásakor is...
Önmagát viszont nagyon veszélyes helyzetbe sodorta. A Sirocco orra által elcsípett beksztég drótkötél ugyanis az ő kinyújtott bal lábát is elkapta és csúnya sérülést ejtett rajta. Át is zuhant a Nemere fedélzetére. Óriási szerencséje volt, hogy a drót nem okozott sokkal súlyosabb sérülést. Millimétereken múlt. Szerencséjére a drót "csak" a bőrét hántotta le tenyérnyi darabon de éppen hogy nem sérült izma vagy ere. Szerencsére a média motoros közel volt az esethez, így perceken belül a partra, majd a villámgyorsan érkező füredi mentőknek köszönhetően gyorsan orvosi kezekbe került. Estefelé már a saját lábán érkezett vissza a marinába, persze jókora kötéssel. Megúszta!
A legértékesebb, legszebb hajó ütközésekor sem szabad bármilyen testrésszel is megpróbálni csökkenteni az ütközést! Nem tíztonnás hajók, de sokkal kisebbek, akár dingi esetén sem szabad a két mozgó test ütközésekor bárhova is odanyúlni! Se a vízen, se kikötéskor, például egy rosszul kiszámított beállási manővernél.  Sokkal nagyobb erők dolgoznak ilyenkor, mintsem gondolnánk.  Ami elkerülhető a hajó kezelésével, kormányzással, az elkerülhető, ami nem, az sajnos már a biztosító és a a hajóács dolga, még ha előre látjuk is mi fog történni a következő pillanatban. A szétszakadt fa, műanyag vagy bármilyen anyag pótolható és javítható, az emberi test nem, vagy csak felesleges fájdalmak árán. Legyen az a Balaton legszebb, leghíresebb és legértékesebb hajója, ha ütközik, már hagyni kell!
Az eset után közvelenül, az óvástárgyalást megelőzően egyébként a rendőrök (ezúttal a vétkes hajó legénységének kérésére) mindkét kormányost megszondázták. Egyikőjük sem ivott egy korty alkoholt sem! Mindenestre ez is egy tanulság: balesetkor ellenőrizhetik a vitorlázókat! A Sirocco és a Nemere kormányosai sokszoros magyar bajnok, profi vitorlázók, akik természetesen nem isznak verseny előtt és közben. Ez most be is bizonyosodott. De ugyanez elmondható minden vízre szálló vitorlázóról?
A vitorlás versenyzés megbecsülésre érdemes időtöltés. Ahogy a Nautica Nagydíj Balatoni Évadnyitó győztese a Rauschenberger Miklós vezette Vodafon - Buda Cash (Principessa) Libera népes legénysége megbecsülte a versenyt: fehér inggel és nyakkendővel! (utolsó képünkön)
MVSZ - RI
A 2., 4., és 8. fotót Harsányi György készítette
Évadnyitó_2011
Évadnyitó_2011_Straub Elek
Bóka István
Évadnyitó_2011
Nemere - Kishamis - Sirocco, Évadnyitó_2011
Évadnyitó_2011
Évadnyitó_2011, Dr. Szalóczy Péter
Évadnyitó_2011, Koszorúzás a Kishamisról
Évadnyitó_2011, rajt
Sirocco és Nemere
Évadnyitó_2011, Fehér ing, nyakkendő = Principessa

Támogatóink: