Vitorlás edzőmotoros biztonság

Az alábbi eseményre hívta fel a figyelmünket egy vitorlás társunk, ahol egy gumihajóból kiesett annak vezetője és az elszabadult motoros tragédiát okozott: https://www.practical-sailor.com/blog/the-tragedy-of-the-driverless-dinghy 

Sajnos a nemzetközi vitorlás sportéletben is egyre gyakrabban fordul elő hasonló tragédia. Legtöbbször a szükséges ismeretek és gyakorlat hiánya, a hajók nem megfelelő technikai felkészítése, felszerelése, vagy a biztonsági előírások figyelmen kívül hagyása vezetnek a sokszor súlyos balesetekhez.

Gyakori veszélyforrás az ún. „bukóslussz” kiiktatása, aminek következtében az esetleg menet közben vízbeesett hajóvezető irányítása nélkül gázolhat el bárkit és bármit az elszabadult motoros, ami csak útjába kerül. A legtöbbször valamilyen munkavégzés, mint mentés, szerelés, bójakihelyezés, hullámzás miatt történik meg a baj, de előfordulhat, hogy egy gyermek, vagy vendég véletlenül bekapcsolja a motort. 

Létezik direkt kábeles vagy digitális vészleállító kapcsoló a motor és vezetője között, a lényeg mindkét esetben, hogy amennyiben kiesik, vagy elesik a hajó vezetője, azonnal leállítja a motort, megakadályozva ezzel egy komolyabb balesetet.

Sajnos, több ilyen jellegű tragédia is történt a Balatonon. Volt, aki pályarendezés, vagy vízből mentés közben esett ki a hajóból, de történt olyan eset, amikor helikopter segítségével, cirkuszi attrakcióval tudták csak megállítani az elszabadult, vezető nélküli motorcsónakot.

Természetesen számtalan egyéb veszélyforrás is leselkedik a hajóvezetőre. Van olyan hazai edző, -igaz már régebben történt- akinek karrierjét kettétörte, amikor az edzőmotorossal hátrafelé felborult egy hullámon és utasa életét veszítette, aki egyébként remek úszó volt. Mentés közben a meghajtó propeller is komoly veszélyforrás lehet, ami fokozott figyelmet és szükség esetén kiegészítő felszerelést is igényel. 

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a felelősség minden esetben a hajóvezető-oktatóé vagy edzőé, aki adott esetben a szabályok megszegésével, vagy fegyelmezetlen magatartásával mások életét is veszélyeztetheti. 

A Nemzeti Vitorlás Képzési Program (NVKP) a Képzőhely biztonsági előírások, működési eljárások fejezetnél segítséget nyújt az edzőknek oktatóknak a biztonsággal kapcsolatos elvárásokról, szabályokról, amely letölthető a http://www.hunsail.hu/nvkp linkről.

Fontos és szerves része az MVSZ képzésnek és oktatásnak az edzőmotoros megfelelő használata. Ha valaki rendelkezik motorosvezetői engedéllyel és tudja, hogyan kell kezelni, az önmagában az edzői feladatok ellátásához nem elég. Minden edzőt ki kell képezni a motoros használatáról, különösen a felborult hajó felállításának technikáját, a mentést, a közlekedést a kishajók között és a biztonsági követelményeket. Az edzőknek ismerniük kell a technikát és a képzésen használt hajókat.

Az MVSZ Képzési Bizottsága gyakorlattal egybekötött, motorosvezetői továbbképzéseket szervez vitorlás oktatók, edzők, vagy egyéb sportszakemberek számára, a járványhelyzettől függően. 

Hivatkozások:

https://www.practical-sailor.com/blog/the-tragedy-of-the-driverless-dinghy

https://www.mby.com/gear/kill-cords-43376

https://haon.hu/magyarorszag/megtalltk-a-szombaton-a-balatonban-eltunt-frfi-holttestt-3049579

https://index.hu/bulvar/motorcsonak/

Üdvözlettel:
Brencsán Ábel