Újdonság pályázat 1. helyezett hajó

A Budapest Boat Show újdonság pályázatán 1. helyezett a Pauger Műhely P26 típusú hajója!

 

Hajdú Balázs megrendelése alapján a cél olyan vitorlás tervezése volt, amely alkalmas az egykezes élményvitorlázásra és versenyzésre, ugyanakkor csapathajóként használva 2-3 ember is képes lehessen a hajóból kihozni a maximális teljesítményt.

Ezért  a Pauger 26-os egy letisztult veretezésű és könnyen kezelhető vitorlás, amely 8 méteres hosszával és maximum 2 méteres merülésével részt vehet, sőt, esélyesként indulhat a TBS Nagydíjon, a balatoni szólóvitorlás tókerülő versenyen.

A hajót Paulovics Dénes tervezte, és elképzeléseinek megvalósításán a Pauger Carbon műhely fiatal hajómérnöke Kárpáti Balázs dolgozott. A modern 3D tervezőprogram segítségével pár hónap alatt elkészültek a tervek és az építőszerszámok, így 2014 ősz végén már készen is volt a vákum infúziós eljárással épített karbon kompozit test. Ott született, ahol sok más remek hajó és karbonárboc mellett például a Russell Coutts 44-esek készülnek, vagy ahol a Kékszalag rekordtartó Fifty-Fifty katamarán épült.

A Pauger műhelyben arra törekedtek, hogy egy mindenféle szélviszonyban versenyképes hajó szülessen, különösen figyelve arra, hogy a Balatonon uralkodó szélirányok általában sok szembeszeles menetet kívánnak meg a távolsági versenyeken. Elég csak az elmúlt évek tókerülő versenyeire és a tó északkelet-délnyugati fekvésére és uralkodó szélirányaira gondolni. Ennek okán az optimalizált nedvesített felület és a megfelelő formastabilitás mellett nagy hangsúlyt kapott az átlagosnál nagyobb visszaállító nyomaték, amely végeredményben egy igen termetes bulbát (a versenytársak tőkesúlyának minimum másfészeresét!) és billenthető tőkesúlyt eredményezett. Mindez persze segíti az átlagoshoz képest kevesebb vitorlacserét, illetve azt, hogy a szokásosnál erősebb szélben kell csak reffelni, ami igazán szólóvitorlázáskor érezhető előny.

A hajó rendkívül jól kormányozható. Egy fő is könnyen kézben tudja tartani a P26-ost még olyan helyzetben is, amikor más hajókon erre már csak a legénység helyezkedése, kiülése, és precíz vitorlaállítás biztosít lehetőséget.

A Balaton vízszintjének ingadozásaihoz jól igazodva a Pauger 26-os billenthető tőkesúlya egyben felhúzható is!

A vitorlázat

A vitorlakészlet összeállításakor alapvető cél volt, hogy a hajó a Balatonon leggyakoribb 3-9 csomó közötti szélerőben rendelkezzen olyan genua/grósz kombinációval, amely vitorlacserélgetés nélkül lefedi ezt a szélerő spektrumot. A 3 csomó alatti, ill. 9 csomó feletti szélre pedig szintén legyenek válaszok. Ötéle szembeszeles vitorla mellett két különböző méretű és szabású genekkert visel a hajó.

Veretezés, műszerezettség

A veretezésben letisztult, könnyen kezelhető megoldásokat alkalmazott a tervező. Ebben könnyebbséget jelent, hogy a hajó nyitott fedélzetű, ezért a vereteket a legcélszerűbben lehetett elhelyezni, miközben a kötelek java pedig a deck alatt futhat. A minőség garantált: Harken/Tylaska/Wichard márkájú elemekkel és Marlow kötelekkel találkozhatunk a a fedélzeten.

B&G műszerek segítik a navigációt. Külön említést érdemel az autopilot, amely a szólóversenyzésben itthon elterjedt „leakasztós” vezérlő helyett a nagyobb hajókon megszokott „kuplungos” megoldású, tehát az autopilot vezérlő karját standby módban sem kell a kormányrúdról leakasztani, amely hirtelen beavatkozást igénylő helyzetekben igen előnyös.

P26 Technikai paraméterek:

LOA = 9,6 m
LWL = 8 m
Beam = 2,71 m
Draft = 2 m
Displ. = 1300 kg
Ballast = 700 kg
I = 10,85 m
J = 3,25 m
P = 11,61 m
E = 3,67 m
Main = 34 m2
Self-Tacking Jib = 19 m2
Masthead genoa = 35 m2
Code 0 = 65 m2
Drifter = 50 m2
A2 = 112 m2
A4 = 91 m2

A PAUGER P26 prototípusa megtekinthető a Budapest Boat Shown február 12-15. között a 302/A​ standon.

Támogatóink: