ORC Sportboat Európa-bajnokság Balatonfüreden

8 nemzet 27 csapatával ma elkezdődött a verseny.

Két napon át tartó regisztráció és felmérés után ma kezdetét veszi az ORC Sportboat Európa-bajnokság Balatonfüreden. A versny házigazdája és rendezője a Balatonfüredi Yacht Club. 

27 csapat érkezett a Balatonra. A holland, orosz, brit, svéd, svájci, lengyel, török és persze magyar zászló alatt hajózó egységeken összesen 13 nemzet vitorlázói vetélkednek.

A verseny főrendezője jól ismert a magyar versenyzők számára: az egykori 470-es versenyző spliti Denis Marinov több alkalommal volt már zsűritag vagy a versenyrendezőség tagja a Magyar Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságokon. Legutóbb 2013-ban, de jó eséllyel ismét ő képviseli majd a Horvát Vitorlás Szövetséget az októberi, Primostenből induló bajnokságon. 

Az első napon az éjszakai viharokat követően várhatóan friss szélben kezd a mezőny. 

Vasárnapig az Európa-bajnokság érvényességéhez legalább három pálya-, és egy távolsági futamot kell teljesítenie a mezőnynek.

Az ORC előnyszámítás révén összehasonlított hajók a Sportboat kategóriában 6-9 méterese, könnyebbek 2 tonnánál, és a súly / hosszúság arányuk kevesebb, mint 4,5. A legénység legalább felének amatőrnek kell lennie (ISAF Group 1 Corinthian sailors)

A verseny honlapja:  http://orcsportboateuropeans2015.byc.hu

Az ORC weboldal:  www.orc.org

ORC EB: Három futamon túl

Egy távolsági és két pályafutamot teljesített az ORC Sporthajó Európa-bajnokság 27 hajós mezőnye, így egy futamnyira vannak attól, hogy a verseny már érvényes Európa-bajnokság legyen.

A Közép-Európát uraló esős, hűvös, változékony időjárásban a versenyzők és a rendezők is idegeit egyaránt komoly próbatétel elé állítják a balatoni szélviszonyok.

Az első 15-18 csomós szélerővel induló, hatalmas szélfordulókat majd teljes leállást hozó napon a Denis Marinov vezette BYC rendezőség egy távolsági futamot rendezett a keleti medencében.  A rajtnál egy hatalmas jobbos szélforduló okozott káoszt, amiből legjobban a két holland gyengeszeles Smile 22 típusú hajó jött ki. 

Bőszélben is gyorsak voltak, majd a cirkáláskor is jól használták ki a szélfordulókat, így négyórányi vitorlázás utrán meg is nyerték az első futamot.

Pénteken a rendezőség a szélcsend miatt egy órás halasztást rendelt el, majd a feltámadó, ismét 15-18 csomós és ezúttal is forgolódó szélben két pályafutamra került sor a 27 hajóból álló vegyes mezőnynek. Ezeken folytatódott a Bluesmile nevű holland hajó dominanciája. A Herman van Eijk és Grijze Plaag vitorlázta egység legkeményebb ellenfele a Martin Baas vezette testvérhajó, ám nekik eltörött a kormányuk, így kiestek egy futamból. Cserekormánnyal visszatérve viszont megnyerték a harmadikat. 

Az összetett versenyben az élen a svájciak mögött török, orosz és lengyel hajók következnek.

A legjobban álló magyar egység a Tönkő Gábor által (T-Jolle) épített és vezetett  25-ös Jolle az Orion. Ők a 7. helyen várják a folytatást, amelyhez szebb  időt remélnek a hétvégére a versenyzők és a rendezők is.

4. hely a füredi ORC Európa-bajnokságon!

Tönkő Gábor és csapata a 4. helyen végzett az ORC Sporthajó Európa-bajnokságon az Orion 25.ös Jolléval, amelyet a T-Jolle Kft. épített.

Az összetett versenyben a negyedik helyen végzett a legeredményesebb magyar egység a Balatonon, a Balatonfüredi Yacht Club által rendezett az ORC Sporthajó Európa-bajnokságon. A jó versenyzésre gyakran alkalmatlan időjárási körülmények ellenére Denis Marinov vezetésével a verseny rendezőségnek sikerült megvalósítania az Európa-bajnokság érvényességéhez minimálisan szükséges négy futamot.

A hétvégén már csak egyetlen egy kellett az EB érvényességéhez, de ehhez az időjárás szombaton nem volt partner. Ezért a rendezőség úgy döntött, hogy vasárnapra nem pályafutamot ír ki, amelyhez egyenletesebb szélirány szükséges, hanem távolsági futamot, túrafutamot rendez. Ez jó döntésnek bizonyult, mert így sikerült érvényesen befejezni az Európa-bajnokságot.

A győzelmet a mindvégig domináló holland Herman van Eijk hajója a Bluesmile szerezte meg. A könnyű, kétszemélyes, trapézos Smile típusú hajóval gyorsan tudtak reagálni a szeszélyes időjárás változásaira a remekül vitorlázó hollandok. Ráadásul a típus feltehetően az ORC előírások ismeretében arra kifejezetten specializálva épült hajó, így nagyon meg kellett volna verni őket ahhoz, hogy ne végezzenek az élen. Testvérhajójuk lett a verseny nagy vesztese, hiszen a második futambeli kormánytörésük kieső futam híján lerontotta összetett eredményüket a 6. helyig.

A dobogón még török és lengyel hajók végeztek.

Nagyszerűen vitorlázott és ezzel ismét bizonyította mennyire a Balatonra termett a 25-ös Jolle a Tönkő Gábor vezette csapat. A műhelyében a T-Jolle Kft-nál épített Orionnal erős és gyenge szélben egyaránt végig egyenletesen jól szerepelve, az előnyszámítással 3., 9., 8. és 4. helyeket szerezve érték el ezt a szép eredményt. 

Az Európa-bajnokságon a Sportboat kategóriában az ORC előnyszámítás révén összehasonlított olyan különböző trélerezhető hajók versenyezhettek, amelyek 6-9 méteresek, könnyebbek 2 tonnánál, és a súly / hosszúság arányuk kevesebb, mint 4,5. A legénység legalább felének amatőrnek kellett lennie (ISAF Group 1 Corinthian sailors). 2004 óta létezik ez az ORC kategória és azóta redneznek Európa-bajnokságot  is az ilyen hajóknak.

A versenyen magyar csapatok a következő hajótípusokkal versenyeztek: 25-ös Jolle, Elliott 770, Nautic 220 Hornet, CODE8, Flaar 26, 8M OD, 8m Pro, Skippi 650 Cruise.

A verseny honlapja: http://orcsportboateuropeans2015.byc.hu/

Részletes eredmények letölthetők a mellékletből vagy olvashatók itt: http://orcsportboateuropeans2015.byc.hu/regatta-information/results/

Eredmények

Támogatóink: