Négy magyar hajó az FD világbajnokságon

Január 3-án kezdődik Sydney-ben a Repülő Hollandi világbajnokság, amelyen Majthényi Szabolcs és Domokos András a tizenegyedik vébé aranyát szerezheti!

Majthényiék mellett még a Gáborjáni Szabó Gábor - Czeizel Balázs, a Ziegler János - Polgár Csaba, és a Süli András - Papp Dávid kettős vesz részt a világbajnokságon. A verseny jó előjelekkel indul, hiszen a december 28-tól 30-ig lebonyolított hatfutamos ausztrál bajnokságon Olcsiék fölényesen győztek, és jól szerepeltek a többiek is.

Majthényi Szabolcs és Domokos András húsz éve ugyanitt szerezték első világbajnoki címüket 1995 januárjában, amely egyébként az 1994-es Repülő Hollandi világbajnokság volt. Olcsiék jelenleg is címvédők, hiszen júliusban a tizedik aranyukat nyerték a 2014-es vébén Skóciában. 

A sailing.hu cikke az ausztrál bajnokságról linkkel a részletes eredményekhez is: http://sailing.hu/versenyzes/kulfold/az-ausztral-repulo-hollandi-bajnokok/488904

A címvédő Majthényi Szabolcs és Domokos András erősen kezdtek a világbajnokságon Sydneyben.

Ma megkezdődött a Repülő Hollandi világbajnokság Sydneyben. Két futamot rendeztek, amelyeket világbajnok kettősünk nyert, így természetesen biztosan vezetnek az összetett versenyben. 

Ziegler János és Polgár Csaba 8. és 10. helyeikkel nyolcadikok, Gáborjáni-Szabó Gábor Czeizel Balázzsal pedig kilencedik, miután a futamokon 14. és 5. helyeken értek célba. A világbajnokságon 8 nemzet 46 hajója versenyez.

Az első futam mérsékelt, 5-10 csomós forgolódó szélben zajlott, négykörös kreuz-hátszeles pályán, amelyen Majthényiék a tizedik helyről jöttek fel az élre. 

A második futamra jelentősen frissült a szél, és a rendezőség háromszög pályát jelölt ki. Borulások is történtek. A még szoros első cirkálószakasz után Olcsiék elléptek a mezőnytől és végül bő ötszáz méteres előnnyel értek célba.

Eredménylista: http://www.yachtingaustralia.com.au/site/yachting/event/66566/Overall_2.html?Tkn=101414

A verseny honlapja: https://fdworlds2015.wordpress.com/

A harmadik és a negyedik futamot is megnyerte Majthényi Szabolcs és Domokos András Sydneyben a Repülő Hollandi világbajnokságon.

A harmadik futam általános visszahívással kezdődött a sok korai rajtoló miatt. A pálya ismét W3, azaz három körös kreuz-hátszeles menet volt. A futamok általában 90 percesek és elég kalandosak a nagy hajóforgalom miatt. Egy hajó borult is egy izzasztóan közeli kompkaland miatt, egy másik árboctörés miatt állt ki.
Majthényi Szabolcs és Dopmokos András ismét meggyőző fölénnyel verte a mezőnyt. Amikor befutottak a célba még akadt hajó, aki meg sem kezdte a hátszélszakaszt. 

Az napi második futamra az első naphoz hasonlóan ismét erősödött a szél, olyannyira, hogy megszaporodtak a borulások, illetve újabb árboctörés miatt kellet menteni egy Új-Zélandi hajót. Olcsiék ha lehet még nagyobb fölényben voltak, mint eddig. A versenyben biztos másodiknak táűnik a holland NED 26 rajtszámú egység, és jók a legerősebb német csapatok. 

Hat futam után is száz százalékkal az élen

Ausztráliában a Repülő Hollandi világbajnokságon Majthényi Szabolcs és Domokos András gyenge szélben is elverte a mezőnyt, és 100 százalékos teljesítménnyel fölényesen vezetve haladnak tizenegyedik világbajnoki címük felé.

A verseny harmadik napján két gyengeszeles futamra került sor, amely előtt a legjobb  ausztrálok a helyismeretükben bíztak. Ennek ellenére minden futamban előbb-utóbb az élre állt a magyar világbajnok kettős, és újabb két magabiztos győzelmet aratva verhetetlennek tűnnek.

A Ziegler - Polgár kettős 6. és 4. helyei révén az összetettben feljött a hatodik helyre. Gáborjániék a negyedik futamból kiálltak, ma pedig nem is rajtoltak, így jócskán hátrébb kerültek az összetett listán. Süli András és Papp Dávid  viszont az első nap kihagyása után már a 18. helyig kapaszkodtak fel a 46 hajós mezőnyben.

Kedden pihenőnap lesz a világbajnokságon. 

Világbajnokok tizenegyedszer!

Nyolc futam után hét első hellyel és egy másodikkal immár megelőzhetetlen az összetett versenyben a Majthényi - Domokos kettős, akik így a tizenegyedik világbajnoki címüket érik el. 

Feltehetően a csütörtöki utolsó futamon is rajthoz állnak majd, mert a hajóosztályban hagyományosan megnyerhető világbajnoki kalap, egy ezüst sombrero azt illeti, aki a kiesőfutamokat beszámítva is a legjobb, így ezért érdemes még hajózniuk.

A nyolcadik futamon sajnos korai rajtos volt Ziegler János és Polgár Csaba. Így a hetedikek, de egy jó eredménnyel még bekerülhetnek az első hatba. 

Az első versenynapot kihagyó Süli András - Papp Dávid kettős futamról futamra jobb eredményeket elérve már a 11. helyig jött fel az összetett listán. Gáborjáni-Szabó Gábornak és Czeizel Balázsnak sem kell szégyenkeznie. Ők feltehetően műszaki okokból három futamon nem tudtak célba érni illetve részt venni, mégis 18-ak a 47 hajót számláló világbajnoki mezőnyben.

Ma a kilencedik futammal befejeződött a Repülő Hollandi világbajnokság Sydneyben. Olcsiék plusz díjra váltották fölényüket.

A 2015-ös évben - a tavalyihoz hasonlóan - ismét a vitorlás sport hozta az első világbajnoki aranyérmet. Majthényi Szabolcs és Domokos András hét futamgyőzelmükkel és egyetlen második helyükkel már tegnap, az utolsó versenynap előtt is megvédték világbajnoki címüket. Ma az utolsó futamon a második helyen értek célba az összetett versenyben ezüstérmes holland Enno Kramer - Ard Geelkerken kettős mögött.

Ezzel a kiesőfutamokkal együtt számított eredményük is jobb mindenkinél - amihez ma elég lett volna 12. helyen befutni -, így őket illeti az FD vébéken hagyományosan a bruttó pontszámban legjobb eredményt elérőnek járó ezüst sombrero díj is. Amelyet természetesen már máskor is kiérdemeltek. Csatolt képünk például a 2009-es díjkiosztón készült.

Sydneyben jól szerepelt a többi magyar egység is. Ziegler János és Polgár Csaba a 7. helyen végzett, a Süli  András - Papp Dávid kettős az első nap kihagyása után is feljött a 9-re, míg Gáborjáni-Szabó Gábor Czeizel Balázzsal minden technikai gondjaik és három kiesett futamuk ellenére is 18. helyen végeztek a 47 hajós világbajnoki mezőnyben.

Majthényi Szabolcs és Domokos András a tizenegyedik világbajnoki címüket magabiztos vitorlázással szerezték meg. Az elmúlt két évben aktív közreműködői voltak egy olasz hajóépítő által épített új Repülő Hollandi fejlesztésének. PlanaTech típusú hajójuk révén kiemelkedő vitorlázó tudásukhoz most már adott a megfelelő technikai eszköz is. 

Húsz évvel ezelőtt, 1995. januárjában ugyancsak Ausztráliában a legnagyobb riválisuk, Ian MacCrossin által szervezett hétéves kölcsönhajóval versenyeztek és lettek először világbajnokok. Annak ellenére, hogy sorra nyerték az aranyakat, soha nem dúskáltak a szponzorokban. Új hajót először 1998-ban tudtak csak vásárolni, pedig akkor már világ- és Európa-bajnokok voltak. Később már került nekik is új hajó, de azok is átlagos darabok voltak. Kifejezetten testreszabott Hollandijuk nem, amíg a kis olasz műhellyel egymásra nem találtak. Az új hajóval nyerték tizedik VB aranyukat 2014-ben Skóciában, és most Sydneyben a tizenegyediket. Mindkétszer nagy fölénnyel diadalmaskodtak.

Majthényi Szabolcs és Domokos András

Majthényi Szabolcs 1978-ban Balatonfüreden kezdett vitorlázni az MTK-ban, ahol édesapja Majthényi Zsombor volt edző. Először a következő szezonban versenyzett a Traubi Kupán, természetesen Optimistben. Optimist után már a kétszemélyes osztályokban fejlődött tovább. Rövidesen Balatonföldvárra a Spartacusba került. Domokos Andrással Cadetban még egymás ellen versenyeztek, majd 420-asban kerültek egy hajóba  Másfél évnyi 470-esezés után (amibe túl nehezek voltak) 1992-ben megérkeztek az adottságaiknak legalkalmasabb Repülő Hollandiba.

Első hajójuk a Detre-testvérek Tallinni Olimpián bronzérmes Mader típusú hajója volt majd a Barcelonai Játékok  után az 1989-ben Pomucz Tamás vezetésével Európa-bajnok hajóba ültek és 1994-ben már egy Európa-bajnoki negyedik hellyel hívták fel magukra a figyelmet. Nagy kár, hogy a Repülő Hollandi olimpiai státusza megszűnt, mert ők ketten a 2000-es Sydney Olimpiára ideális életkorban lettek volna és addigra már a jó olimpiai szerepléshez szükséges rutinjuk is meglett. 

Olcsi és Domi első világbajnoki aranyukat 1995 januárjában Ausztráliában nyerték, de az az 1994-es cím. (A déli féltekén rendezett világbajnokságok olykor átcsúsznak januárra, ez megszokott dolog.) Rövidesen Európa-bajnokok is lettek, és azóta szinte minden évben szállítják a győzelmeket. Ha netán valami közbejön - hiszen a sportban ez így normális -, akkor is mindig ott vannak a legjobbak között, és általában a dobogón. Amint a következő táblázat mutatja, a sok arany mellett például csak világbajnoki ezüstből is akad náluk öt.

1994. Fertő-tó (AUT) Európa-bajnokság   4.
  Adelaide (AUS) Világbajnokság   1.
1995. Garda-tó (ITA) Világbajnokság   6.
1996. Balatonföldvár  Világbajnokság     2.
1997. Murcia (ESP) Európa-bajnokság   1.
1998. Marina Den Oever (NED) Világbajnokság 12.
1999. Lee on the Solent (GBR) Világbajnokság   5.
2000. Elba-sziget Európa-bajnokság   1.
2001. Gileleje (DEN) Világbajnokság   2.
2002. Tavira (POR) Világbajnokság   1.
2003. Dervio (ITA) Európa-bajnokság   3.
  Melbourne (AUS) Világbajnokság   1.
2004. Warnemünde (GER) Világbajnokság   1.
2005. Balatonföldvár Világbajnokság   2.
2006. Neusiedlersee (AUT) Európa-bajnokság   1.
  St. Petersbourg (USA) Világbajnokság   1.
2007. Mar Menor (ESP) Világbajnokság    4.
2008. Rabac (CRO) Európa-bajnokság     2.
  Napier (NZL) Világbajnokság   1.
2009. Medemblik (NED) Világbajnokság   2.
2010. Constanza (ROM) Világbajnokság   1.
2011. Torbole (ITA) Világbajnokság   1.
2012. Altea (ESP) Európa-bajnokság     1.
  Santa Cruz Világbajnokság   1.
2013. Balatonföldvár (HUN) Világbajnokság   2.
2014. Largs (SCO) Világbajnokság   1.
2015. Sydney (AUS) Világbajnokság   1.

A 11. világbajnoki arannyal Olcsiék révén Magyarország került az élre a Repülő Hollandi osztály világbajnoki érmeseit országonként összegző táblázaton, beérve és megelőzve a szintén tizenegyszer győztes Dániát, akiknél viszont kevesebb az ezüstérem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Dutchman_World_Championships