Mini Transat Méder Áronnal

A verseny történetében első magyar versenyzőként, Méder Áron is rajtol október 13-án.

Vasárnap, október 13-án 13 órakor rajtol a Mini Transat 2013 szóló Atlanti átkelő verseny, melyen a verseny 36 éves történetében első magyar versenyzőként, Méder Áron is indul.

Az útvonal két szakaszból áll:
1. Douarnenez (Fr. o.) – Lanzarote (Kanári szk.), 2320 km
2. Lanzarote – Point a Pitre (Guoadeloupe, Karibi szk.), 5130 km

A hajók: MINI 6.50 osztály, két kategória:
1. sorozat/porduction/series: Olcsóbb hajók. Nem használhatnak karbont, epoxit, dacron a megengedett nagyvitorla anyag, nem mozgatható a tőkesúly és az árboc, stb.
2. egyedi/proto/protos: Nagyságrenddel drágább karbon/epoxi hajók, mozgatható tőkesúly és árboc, felhúzható kormánylapátok, bármilyen anyagból készülhetnek a vitorlák.

A nevezők száma 84-re van korlátozva biztonsági okokból (több mint 10 fős a várólista). Ebből 31 proto és 53 porduction, 10 hölgy és 74 férfi, 14 nemzet képviselői (57-en franciák).

Áron hajója sorozat, neve Felicity, rajtszáma 585.

Áron tavaly és az idén 7 kvalifikációs versenyen vett részt (legjobb eredménye kategóriájában 2. összesítettben 3. helyezés), valamint teljesítette az 1000 mérföldes (1852 km) kötelező szóló non-stop távot. Eddigi tengeri/óceáni utjai során több mint 200 000 km-t vitorlázott.
 
Korábbi útjai: harmadik magyar szóló földerülőként 2006-ban 3 év alatt megkerülte a Földet 6 m-es Carina nevű hajójával, 2010-12 között egy nagyobb jachttal és többnyire (váltott) legénységgel elvitorlázott az Adriától Sydney-ig (kb. 2/3 Földkerülés), számtalan túrát vezetett a Földközi tengeren, és Felicity-vel is sok magyar vitorlázó vagy vitorlázni vágyó kipróbálhatta az óceáni vitorlázást ezzel az igen gyors versenyhajóval.

Szponzorok (meder.hu/hun/sponsor_OS.htm) és támogatók (meder.hu/hun/koszonetOS.htm) elég szép számban vannak, de sajnos költségvetéseik eléggé szűkösek:
 
Áron helyszíni beszámolója: „10 napja érkeztem Douarnenez-be, ami most úgy fest, mint egy felbolydult méhkas. Rengeteg a látogató: családtagok, barátok, iskolás csoportok, vagy csak érdeklődők nézik a hajókat, figyelik az előkészületeket, beszélgetnek a versenyzőkkel. Mindenki lázasan dolgozik, az utolsó simítások zajlanak. Példaértékű, ahogy a leendő vetélytársak segítik egymást. Nagy az izgalom a biztonsági ellenőrzések miatt, ezzel nem tréfálnak, hisz emberélet múlhat rajta, (de szőrszálhasogatásról sincs szó). A hajót, a felszereléseket, vitorlákat, az elsősegély felszerelést teljes mértékben leellenőrzik a szervezők minden hajón. Továbbá vannak kötelező előadások: mentési és túlélési, elsősegély, meteorológiai és műszaki témában. Minden nap vannak, kötelező és szabadon választható programok, a szervezőket mindent megtesznek, hogy színesebb érdekesebb és oldottabb legyen a visszaszámlálás. Szinte már sztárokként kezelik a versenyzőket az egyre több és sűrűbben érkező, TVstábok, médiatudósítók. Az egész kikötő már olyan, mint egy nagy család... Így telnek a rajt előtti utolsó napok. Vasárnap indulás! 
Békét és Szelet! Áron”
További információk:

Áron weboldala: meder.hu
Képtára: picasaweb.google.com/lh/myphotos?noredirect=1
Twitter oldala: twitter.com/MederAron
Méder Áron médiaszereplései:http://meder.hu/hun/media.htm

A MiniTransat hivatalos weboldala: www.minitransat.fr/ A Mini 650-es osztály hivatalos weboldala: www.classemini.com/

Áront szombat este 10-ig lehet hívni a +33-613-40 22 14 számon
összeállította Méder István, +36-30-251 0649istvan@meder.hu
A hajókon nyomkövetők vannak elhelyezve, így majd „élőben” követhető lesz a verseny.
Végre elrajtolt a Mini Transat.
Az október 13-ára tervezett rajtot a verseny történetében először elhalasztották az Atlanti-óceánon, a spanyol partok köüzelében dúló komoly viharok miatt. A döntés jogosságát a napokban érkező Nyugat-Európai viharkárokról szóló hírek alaposan igazolták.

A mezőny ma végre nekivághatott az első szakasznak, amely 1257 tengeri mérföld
 Douarnenez-től a Kanári-szigetekig, ahol a cél Puerto Calero (Lanzarote). Onnan következik a folytatás az Atlanti-óceánon át a karibi Pointe-à-Pitre-ig újabb 2764 mérföld.

A versenyen első magyar résztvevőként indul Méder Áron is. 
A nevezők száma 84-re van korlátozva biztonsági okokból. Ebből 31 hajó indul Proto és 53 Porduction  kategóriában. A mezőnyt 10 hölgy és 74 férfi, 14 nemzet képviselői (57-en franciák) alkotják. 

Áron hajója Production, azaz Sorozat kategóriába tartozik. A neve Felicity, rajtszáma 585.
 
A Mini Transat versenyének rendezősége már az időjárás miatt 16 napnyit csúszott rajtot követően elhatározta, hogy a mezőny két részletben teljesíti majd az első, Kanári-szigetekig tartó szakaszt. A spőanyol Sada kikötőjénél tervezték az első célvonalat, remélve, hogy ezzel megelőzik az újra nagyon veszélyessé váló időjárás érkezését. 

Bár az éllovasok biztosan elérték volna a délnyugati szél bedurvuélása előtt Sadát, a mezőny lassabb és kevésbbé tapasztalt vitorlázókból álló része ettől még távol járt. Ezért tegnap, október 31-én 16 órakor a lassabbaknak a versenyigazgató azt javasolta, hogy a tölük délre, de kjözelebb lévő Gijonban kössenek ki.

Mintegy negyven hajó azonnal reagált erre az üzenetre. Ráadásul a Sadához közel járóknál már megérkezett az újabb vihar. 

Ezért 19 órakor a verseny rendezősége a hajósok biztonsága érdekében törölte az első szakaszt, így mindenki a legközelebbio kikötőben kereshet menedéket.
Ha minden hajó biztonságban lesz, a rendezőség megvizsgálja annak lehetőségét, hogy honnan és mikor indíthatja új rajttal újra a mezőnyt a Lanzarote-i cél felé.

Egyelőre a tenger és a Viszkája-öböl győzött!
A 16 napos rajthalasztás, majd a megszakított első szakasz után új döntést hozott a Mini Transat verseny rendezősége: 

November 12-én a spanyol Sadából rajtol a mezőny, és a Kanári-szigeteki megállót kiiktatva egyenesen a Karib-tengeri Point á Pitre felé kell majd vitorlázni. Egyébként, akinek komoly, oka lesz, például műszaki problémája, az egy új, erre a menetre beillesztett szabály szerint 72 órára megállhat a Karib-szigeteken.
A halasztások, csúszások miatt már óriási késésben van a mezőny, elsősorban ezért döntött az egyetlen transzatlanti szaksz mellett a rendezőség. Az új terv természetesen sok problémát felvet. 

Egyrészt a versenyzők többségének, még el kellett jutnia Gijonból Sadáig, köztük Méder Áronnak is. Ez egy 160 tengeri mérföldes, jórészt part menti vitorlázással oldható meg, de a körülmények, az erős nyugati szél és extrém hullámzás miatt ezt a feladatot is igen nehézzé teszik.

Másrészt logisztikai problémákat is szül a Lanzarote-ba tervezett megálló törlése. A versenyzők nagy része küldött oda előre felszerelést, élelmiszert a transzatlanti szakaszhoz. Ezeket vissza kell hozni Sadába. Többen ott találkoztak volna rokonaikkal, ismerőseikkel, igaz ezek a tervek már a késés miatt is jórészt meghiusultak, vagy tervezhetetlenné váltak.
A Gijonból Sadába tartó versenyzői konvoj november 5-én nekivágott az útnak. Minél előbb érnek a rajt helyszínére, annál többet tudnak készülni az Atlanti-átkelésre.
A Mini Transat versenyen, Méder Áron hajóján, a Felicityn eltört az árboc a száling közelében. A magyar versenyző segédrudazattal vitorlázik. Partra érkezése három nap múlva várható, Áron jelenleg Safi kikötője felé tart. 

Felicity

Támogatóink: