Magyar Hajók Tullnban

A tullni hajókiállításon látható magyar termékek közül elsőként egy olyan hajót mutatnék be, amely Magyarországon készül, csak erről kevesen tudnak. A Lago 26-ost ugyanis a projekt megálmodója és létrehozója nevéhez kötik, így a vevők osztrák hajónak hiszik. De a Tönkő Gábor vezette T-Jolle műhelyben épül, ahonnan egyébként a modern Tönci-féle balatoni 25-ös Jollék is kikerülnek.

Érthető, ha a hajót teljesen osztráknak gondolja a világ, hiszen Hans Spitzauer legendás vitorlázó. Nem csak Ausztriában, de ott különösen az. Ötszörös olimpikon, Finn dingi világbajnok volt 1995-ben, de Star osztályban is a világ élmezőnyébe tartozott, amit például sok más kiemelkedő eredmény mellett Európa.bajnoki bronzérmekkel vagy Kieler Woche győzelemmel bizonyított. Akad még a tarsolyában mellesleg 25 osztrák bajnoki cím is.

A professzionalista versenyzést három éve abbahagyta. Jelenleg a Lago 26-os hajó és ahhoz kapcsolódó programok fejlesztésével tölti az idejét, illete ő a North Sails osztrák területi fő képviselője. Nem mellesleg háromgyerekes apa, akinek a két kisebb kamaszkorú csemetéje miatt bőséggel akadnak családi elfoglaltságai is.

- Hogy született a Lago 26?

- Fertő-tavi srác vagyok, ezen a tavon nőttem fel, itt tanultam meg vitorlázni. Ezért olyan hajót szerettem volna léterhozni, amely a sekély és símavízű tavakra ideális, és megfelel az én versenyző-lelkű kívánalmaimnak is, vagyis gyors, könnyen kezelhető, egyszerre lehet túra- és versenyhajó. A kabin adja a kényelmet, de például az állítókötelek is azért vannak a fedélzet alatt vezetve, hogy minél kevesebb akadálya legyen annak, ha valaki fürdőruhában akar elheverni a decken. Ezért, a jó fürdési lehetőség érrdekében nyitott ennyire a cockpit is. Beépített elektromotor is van benne, így minden tavon lehet vele hajózni motorral is, nem sért környezetvédelmi előírásokat. Uszonyos hajó, jolle, amely a sekély vízű Fertő-tavon nagy előny.Figyeltünk a jó vitorlázó teljesítményre is, amit a hajó formája és modern vitorlázata biztosít.

- Ki tervezte a hajót?

- A Lago 26-ost egy német tervező hölgy Julianna Hampel alkotta. Ő nagy név a nálunk is nagyon népszerű Jollenkreuzer osztályokban. Tulajdonképpen ő a különösen népszerű és gyorsnak bizonyult 20 m2-es Jollenkreuzer terveit alakította át. Annak az osztályelőírás miatt kicsit hasasabb íveit vette kecsesebbre és hosszabbra. Nagyon jól sikerült munkát kaptam tőle. Mondhatni a Lago 26 a hagyományos Jollenkreuzer moder újraértelmezése.

- Hogy akadtál Tönkő Gáborra és a T-Jolle Műhelyre?

- Jó barátom Pata (Spitzi Pata hajóval is versenyzett aktív finnes korában) ajánlotta Tönkő Gábort, amikor tanácsot kértem tőle. Nagyon elégedett vagyok, örülök, hogy rájuk találtam. A prototípust még Ausztriában készítette egy hajóépítő, aki kevéssé volt jártas a vitorlás hajók gyártásában. Tönci nem csak sokkal jobb minőségre képes, de már rengeteg olyan újítást javasolt, amit beépítettünk a hajóba. Vagyis tovább javította a terméket!

- Hány Lago 26-os szállt vízre a modell 2012-es megszületése óta?

- Hét van a Fertő-tavon, egy a Mondsee-n és három a Chiemsee-n Németországban.

- One design osztály?

- Igen, elkészítettük az osztályelőírást. Versenyben a csapat össz testsúlya 400 kg lehet. Egy ember trapézolhat, a többiek csak kiülnek. A nagy grósszal, génuával és gennakerrel meglehetősen gyors, sportos hajó, élvezetes vele a versenyzés is.

- Vannak már Lago 26-os versenyek is?

- Tulajdonképpen nem erőltetjük a versenyeket. Azért ez elsősorban élvezeti cikk, a kellemes időtöltést szolgálja. A legtöbb tulajdonos nem azért vette, hogy versenyezzen, hanem mert jól hajózik, modern, ugyanakkor a pihenésüket is jól szolgálja. De persze igyekszünk versenyt is rendezni. Jövőre elindulhat egy olyan versenyzorozat, amelyet öt helyszínen ligarenszerben bonyolítunk majd le, öt-hat hajóval, háromnapos eseményeken. Ezek állomásain 15 vitorlásklub csapatai versenyeznek majd, és a végén születik egy végeredmény. Jelenleg úgy fest, hogy a Fertő-tavon, az Attersee-n, a Mondsee-, a Wörthersee-n és a Boden-tavon lesznek a versenyek.

- Versenyzel még?

- Nem, most már elsősorban az üzlettel, a vállalkozásaimmal foglalkozom. Bár idén még indulok a Dragon világbajnokságon La Rochelle-ben, kínai csapattal... Ha még versenyezni fogok, akkkor az hosszútávú offshore versenyeken lesz, mint a Los Angeles – Hawaii közötti Transpac.

- Vagy a Sydney – Hobarton?

- Nem az nagyon rossz időpontban van (itt nem szó szerint idézem, egy finnesek által gyakran használt kevéssé hízelgő finnes kifejezést használt, kevésbé publikusat...). Nem a veszélyeitől tartok, hanem karácsonykor az ember a gyerekeivel van.

- Sok sikert a Lago 26-os terveidhez!

Ruják István

Március 5. és 8. között a Tullni Hajókiállításon idén is több magyar gyártású hajót láthattunk, és ezek ezúttal is a legszebbek közé tartoztak. Nem egy közülük kategóriájában a legmodernebb, műszakilag is legfeljettebb volt a vásáron. Például a Flaar Kft. által kiállított két hajó.

A Flaar idén új oldaláról mutatkozott be a Budapest Boat Show-n, és Tullnba is elhozták újdonságukat a Bravo 6.0 motorost. Mellette persze kedvencüket a kiállításokon és a vízen is sikeres Flaar 18-ast. Tullnban szokás szerint Mezey Zoltán és Krisch János képviselte a céget. Előbbivel beszélgettem.

- A Flaar 18 már ötödik éve vitorlázik. Hogy tetszik az embereknek?

- 2011-ben tettük vízre az elsőt, és harmadik éve turnézunk vele. 2013-ban kiállítottuk Düsseldorfban, aztán következő tavasszal újra ott és Tullnban is. Idén Düsseldorf kimaradt, helyette a Budapest Boat Show-n szerepelt a hajó és most újra itt vagyunk Ausztriában. Nagyon sok dícséretet kaptunk mindegyik kiállításon, nem csak látogatóktól, de a szakmától is.

- Otthon a hajóosztállyá-válás felé haladtok.

- Nagyon remélem, hogy idén elérjük azt a létszámot, amivel teljesíteni lehet a feltételeket. Most már 9 hajó van Magyarországon, de abból egy a Tatai-tavon, és azt nehéz lesz a versenyzésbe vonni. Mindenesetre idén igyekszünk teljesíteni a feltételeket a 2016-os osztállyá váláshoz.

- Külföldön?

- Németországban vitorlázik néhány darab. Ausztriában sajnos még nem, de talán most megtörik a jég. Már korábbi kiállításokon is nagyon tetszett a Flaar 18 egy vitorlásiskolának, és most úgy tűnik elszánták magukat néhány darab beszerzésére. Szlovákiából is akadt komoly érdeklődő, aki visszajött a befektetővel együtt. Szóval bizakodunk!

- Ezúttal a vitorlás mellett motorost is kiállítottatok. A Bravo 6.0 díjnyertes volt a Budapest Boat Show-n. Itt is tetszett?

- Ebben a csarnokban elsősorban vitorlások vannak kiállítva, de azért megnézték motorost is. Érdekes módon, míg Magyarországon azt hallottuk, hogy elég lenne rá 60 lóerős motor is a 70-es helyett, amitől olcsóbb is lenne a hajó, itt inkább alulmotorizáltnak találták többen is és 100-ast tennének rá. Igaz, közülük némelyik hiányolta róla a napozófelületet is... Szóval a „schlauchboot hobbyfahrerek” másként néznek rá, mint mondjuk az edzők. De akadtak oyan látogatók, akik pontosan értették és látták, hogy mire való, és nekik nagyon tetszett.

- A Bravo 6.0 ugyebár elősorban munkahajó. Azt vonulatot képviseli, amit a VSR hajók kezdtek, vagyis a testformájának lényege, hogy sokat használják nem-sikló, hanem úszó üzemmódban.

- Igen, ennek a hajónak az a fő dolga, hogy amikor például egy edző a versenyzői mögött megy, akkor teljesítsen jól. Ekkor tartsa jól az irány, legyen könnyen kezelhető, lágyan vezethető, és nem utolsó sorban gazdaságosan, kis üzemenyag-fogyasztással üzemeltethető.

- Ezért van például bal oldalon a gázkar?

- Igen, hiszen az edzők ma gyakran videóznak menet közben, és így jobb kézben a kamerát tarthatják.

- Miben különbözik a Bravo 6.0 a VSR típusaitól?

- Egyrészt nagyobb. A VSR legnagyobb típusa 5,8 méteres, ami 60 lóerőig motorizálható. A mi 6 méteresünkre akár 105 lóerős motor is szerelhető, de jól megy a hetvenessel, amivel kiállítottuk. De változtattunk a héjformán is, szándékaink szerint javítva a menettulajdonságain sikláskor.

- Milyenek vele a gyakorlati tapasztalataitok?

- Még nem tudok teljeskörű tesztekről beszámolni, mert például külső üzemanyag tartállyal próbáltuk, mert nem akartuk a kiállítások előtt feltölteni a beépített üzemanyag tartályt.

- Amivel sokkal jobb a súlypontja?

- Természetesen. De így is kitűnően teljesített. Az biztos, hogy nagyon lágyan és szárazon megy.

- Mit jelent a szárazon ebben az esetben?

- Hogy a felvert hullámokból és vízpermetből mennyi kerül a hajón belülre.

- Mivel értetek el jobb sikló tulajdonságokat?

- Más formájú a test hátsó része és nagyobbak a siklólécek. Puhán megy és úgy tűnik kanyarban is jobban teljesít.

- Az árfekvéssel elégedettek voltak a látogatók? Hogy áll ebben a Bravo 6.0 a konkurrenciához képest?

- Érdekes módon nem láttam másik csarnokban sem hasonló motorost, így erről itt Tullnban nem sokat tudtunk meg. 

Ruják István

Scholtz Imre a magyar hajóépítés talán legismertebb alakja megint újdonságot hozott Tullnba. Ismertsége érthető. Tíz éve jelent meg róla egy cikk 40 év – 400 hajó címmel, de most az iparágban aktívan eltöltött 50. éve felé közeledve bizonyára helytálló lehet 500 hajóról beszélni. Ha semmi mást nem tesz, csak kifejleszti a Sudár típust, akkor is alapvetően hozzájárult volna a magyar vitorlázás történetéhez, hiszen a Sudár Sport majd Regatta hajók nagyon sokak kedvencévé váltak, rengeteg örömet szereztek tulajdonosaiknak, és elvitték Imre és a magyar hajóipar jóhírét számos európai országba is.

De szerencsére nem állt itt meg. Nagyon népszerű lett az 1997-ben megalkotott Scholtz 22-es minden formája, és a további szép típusai mellett ne feledkezzünk meg az Elan hajók bő húsz évvvel ezelőtt megkezdett hazai bevezetéséről, és a behozatala után 1993 és 1995 között Tuss Miklós kormányzásával három tókerülő versenyt is nyerő 11m OD balatoni bemutatásáról.

De a szíve csücske nyilvánvalóan a Sudár forma, hiszen az elmúlt években újra ezt fejleszti tovább. A Balaton szél- és hullámviszonyaira tökéletesnek bizonyult testet meghosszabbítva, ezzel annak klasszikus formáit látványosan felfedve, 2012-ben mutatta be a Scholtz 8.8 Daysailert, amelyet a következő évi Düsseldorfi Hajókiállításon a látogatók szépsége és kiváló minősége miatt rendre az ebben a kategóriában piacvezető holland hajóipar termékének hitték. A Scholtz 8.8 Daysailert Európa legelismertebb hajós magazinja a Die Jacht tesztje is méltatta.

Idén pedig a Budapest Boat Show-n bemutatta a Daysailerből továbbfejlesztett Weekendert, amely tökéletesen eltalált klasszikus kabinformájával, teakfa borítású fedélzetével és kormánykerekével akár az ebben a stílusban különösen igényes holland és brit piacokon is hódíthat. Itt Tullnban mindenestre ebben a kategóriában nem akadt párja se külalakban, se minőségben semmelyik kiállítási csarnokban.

A Weekenderben párosul a klasszikus szépség a sudarasan jó menettulajdonságokkal, és a tágas hajóbelsővel. Vagyis komfortos, egy családnak vagy néhány jóbarátnak akár rövidebb, párnapos túrázásra is alkalmas.

Az osztrák-német-svájci piacon mindenképpen fontos szempont,de a Balatonon is nagyon hasznos, hogy beépített elektromotorral is kapható. Így otthon szélcsendben motorozáskor nem kell felhúzott, lobogó vitorlákkal úgy tenni, mintha a szél vinne minket. Már ha valaki úgy hiszi, hogy ezzel palira veheti a manapság már vitorlázni is tanuló vízirendőröket... Az elektromotosos Scholtz 8.8-asokkal lehet szabadon motorozni a Balatonon és az alpesi tavakon egyaránt. Ahová egy utánfutóval akár egy kis túrázásra is könnyen elszálítható.

Ruják István

Támogatóink: