Kicentizett befutók a tengeri bajnokságon

Három futam után a Czap Zoltán vezette csapat áll az élen.

Szoros, izgalmas, változatos versenyek. A tengeri bajnokság harmadik futamán tízből öt hajó is úgy futott célba, hogy a helyezéseket szinte célfotóval kellett eldönteni. Mindezt egy 25 tengeri mérföldes navigációs futam végén, ahol a versenyzők 34-35 mérföldet vitorláztak. Olykor nagyon messzire távolodtak egymástól, mégis a célba többen egyszerre érkeztek.

Az élen az összetettben akkor holtversenyben álló Czap Zoltánék (Kör-Ker – Interteher), és a Lillafüred Sailing Team, vagyis  Gál András Leventének a  Detre testvérekkel és Király Zsolttal megerősített csapata vívott egymással párharcot amelybe a legvégén a bajnoki címvédő DAK Sailing Team tenyerelt bele. A vodicei célvonal előtti hátszeles szakaszon Pallay Tiborék jobban taktikáztak és az utolsó métereken győztek. A három hajó egymással fedésben érkezett a célvonalra, és öt másodpercen belül futottak be!

Mögöttük a táv első felén vezető hajó érkezett negyedikként Tuss Miklós vezetésével. A bajnokság doyenjének csapatát a versenyzésben abszolút kezdők alkotják, így  Miklós teljesítménye előtt mindenki kalapot emel.

Az első három szoros befutóján pedig még túl is tett a végül ötödik-hatodik helyen végzett két csapat. A Haranghy Csaba vezette Pureco és Beliczay Mártonék (QPharma) között egy másodperces (!), körülbelül húsz centiméteres különbség volt a célvonalon.

A mezőny két nap alatt három futamon van túl, vagyis eddig minden a tervezett menetrend szerint alakul a IX. Tengeri Naghyhajós Bajnokságon.  

Három futam, három győztes, a péntek délutánig tartó, hétfutamosra tervezett verseny teljesen nyílt.

Eredmények

A futamok, a hajók mozgása a felszerelt nyomkövetők által közvetítetten élőben voltak figyelhetők, illetve visszanézhetők a Snewisport. és Kopasz Balázs jóvoltából: http://www.snewisport.hu

További, részletesebb hírek és információk olvashatók, illetve képek láthatók a verseny honlapján.

9. TNMB

25 mérföldes pálya végén a célvonalon: 1. Pallay Tibor  (59), 2. Czap Zoltán (67), 3. Gál András Levente  (52)
csapatai


9. TNMB
 5-6. helyen a célvonalon az 58-as Pureco (Haranghy Csaba) és a 62-es QPharma (Beliczay Mártion)

9. TNMB, Tuss Miklósék az élen 
A rajt után egy mérfölddel, az élen Tuss Miklós csapata a Kéri Pharma.
Az utolsó napot ketten az élen pontazonossággal kezdik.
Három hajó is esélyes még a magyar bajnoki cím megszerzésére az utolsó napi futam(ok) előtt a IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságon az Adrián.

Az élen a címvédő, Pallay Tibor vezette DAK Sailing Team áll, de csak azzal, hogy több futamot nyertek, mint Czap Zoltánék (Kör-Ker.Interteher). Egyébként ugyanannyi pontjuk van. Mögöttük pedig 2 ponttal dr. Gál András Levente csapata következik. A mai napon akár két futam is lehet, ha lesz ehhez elegendő szél.

Szerdán Vodicében ragadt a mezőny. Egész délelőtt masszívan esett az eső. miközben komoly szeleket is hozó záporok, zivatarok vonultak át. Délutánra kitisztult az idő, de mivel olykor 30-35 csomós szél fújt, a rendezőség a kikötőben tartotta a bajnoki mezőnyt. Másnapra kitűnő időt ígértek az előrejelzések.

Csütörtökön sikerült is két remek futammal behozni a lemaradást. Egész nap ragyogóan sütött a nap, amihez 10-16 csomós kezdetben északi, majd északnyugati (misztrál) szél párosult. Ebben két, egyenként közel húszmérföldes pályát teljesítve jutottak vissza a hajók Vodicéből Biogradba. A második futam végén, amelynek java része cirkálással telt, már naplementekor, este fél hét körül ért célba a mezőny. A mezőny erősségét mutatja, hogy a Kaprije közeléből indított futamon, amelyen egy ötmérföldes kreuz után egy spinnakeres szakaszt követtett a közel 13 tengeri mérföldes cirkálás a célig, a hajók együtt maradtak, és mindvégig kiélezett, izgalmas harcot folytattak a helyezésekért.  

A csütörtöki futamokat a címvédő DAK Sailing Team nyerte. Pallayék ezzel az élre ugrottak a 2. és 3. helyeket hozó Czap Zoltánék elé. A különbség közöttük nem pontban, csak abban mutatkozik, hogy ők már három futamot nyertek, míg a Kör-Ker - Interteher csapata egyet. Két ponttal mögöttük pedig még mindig lehetnek aranyos reményeik Gál András Leventééknek (Lillafüred Sailing Tem).

Az utolsó nap a szél hiánya miatt reggel halasztással indul a nap, de legkésőbb délben kihajózik a mezőny, hogy legalább egy döntő futamot sikerüljön megrendezni. Mivel délre, kora délutánra ismét  várható a misztrál érkezése, ezért erre jó esély látszik.

A magyar bajnokság érvényességéhez négy futamra volt szükség. Ez már bőven teljesült. Mivel az ötödik futam is megvalósult csütörtökön, így az összetett eredmény kiszámításakor minden csapat négy legjobb eredményét veszik figyelembe.

Eredmények

A futamok, a hajók mozgása a felszerelt nyomkövetők által közvetítetten élőben voltak figyelhetők, illetve visszanézhetők a Snewisport. és Kopasz Balázs jóvoltából: http://www.snewisport.hu

Esti befutó a tengeri bajnokságon
IX. TNMB

A címvédés sikerült, de Douglas-éknak nem volt egyszerű dolguk.

Az utolsó napra maradt a döntés a bajnoki címet illetően a IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságon. Két hajó pontazonossággal állt az addig levitorlázott 5 futam eredményeit összesítő listán, míg egy harmadik két pontos hátrányból támadhatott a bajnoki aranyért.

Reggel szélcsend és parti halasztás borzolta az esélyesek idegeit, de hozzájuk hasonlóan a többieknek is volt küzdenivalójuk a helyezésekért. Végül délben hajózott ki a mezőny, hogy az addigra feltámadó nagyon gyenge déli szélben megpróbálkozzanak egy utolsó futammal. Ez a korábbi hosszú, 15-25 tengeri mérföldes (28-46 km) pályák után a gyenge szél miatt csak 8-9 mérföldes menetet jelentett a mezőnynek, két órás limitidővel.

Az utolsó futamban volt minden, ami egy kiélezett vitorlás versenyen előfordulhat: parádés taktikai megoldások és végletekig kiélezett párharcok mellett, a bajnoki cím elvesztése korai rajt miatt,  zseniális vitorlázó nem várt futamgyőzelme, nagy ellenfelek összeakaszkodása és óvástárgyalása. Öröm, amely még a vízen vagy a parton vált szomorúsággá, a végső győztes és a résztvevől megnyugvása, jó hangulatú díjkiosztóval és búcsúvacsorával egy szép adriai versenyhét végén.

A Detre-testvérekkel megerősített Lillafüred Sailing Team dr. Gál András Levente kormányzásával korai rajtot vétett, és ezt a hibát nem korrigálta. Hiába vitorláztak ezután gyönyörűen, és győztek magabiztos előnnyel. Ha érvényes a futamuk, akár bajnokok is lehettek volna, mert akadt egy hajó, aki közéjük és az előttük két pontos előnnyel kezdő két csapat közé férkőzött. A célvonalon természetesn nagyon csalódottak voltak, de a parton elismerték, hogy hibáztak. A rajtról fényképek és videófelvétel készült, amivel a kétségeiket is sikerült eloszlatni.

Tuss Miklós hírnevéhez méltóan vitorlázott. Szellemes és nyugodt taktikával hozta az élre alkalmilag összeállt olyan amatőr vitorlázókból álló csapatát, akik korábban vitorláztak ugyan, de a versenyzésben és különösen a spinnaker kezelésében kezdők voltak. De a hét végére Miklós belőlük is csapatot faragott, és futamgyőzelemre vezette őket!

Ám az izgalmak java még hátra volt. A futamot pontazonossággal kezdő két csapat közül a DAK, Pallay Tiborék kerülték az  utolsó cél előtti pályajelet biztos előnnyel a Czap Zoltán által vezetett Kör-Ker – Interteher csapat előtt.

De a gyenge szélben spinnaker nélkül némi magasságot szerző üldözők kevesebb, mint két kilométerrel a cél előtt egy frissüléssel utolérték ellenfelüket, aki alig vánszorogtak a szélcsend-közeli helyzetükben. A kialakuló luvcsatában a vetélkedő felek kétszer is összeértek. Pontosabban Czapék spinnakere érintette az útjogos , szél alatti Pallay csapat árbocát.

A Kör-Ker - Interteher végül megelőzte a DAK csapatát, és bajnoki pozícióban érkezett a célvonalhoz. Itt még egy 720 fokos büntetőforgást is elvégeztek. A célvonalon átvitorlázva bajnoknak hitték magukat.

Pallayék viszont óvtak. A nemzetközi, horvát-magyar összeállítású versenybíróság nekik adott igazat. Az ütközés tényét Czap Zoliék sem tagadták, ráadásul a büntetőforgást szabálytalanul, nem az első adandó alkalommal hajtották végre, hanem csak később, miután elegendő előnyt szereztek a manőverhez. Ez ugyan szabályos megoldás a páros versenyeken, de szabálytalan a mezőnyben zajló regatták szabályai szerint.

A IX. Tengeri Nagyhajós Magyar Bajnokságon végül rajthoz állt tíz hajó nagyszerű versenyt vívott. A futamok végig izgalmasak, érdekesek voltak, több alkalommal  nagyon szoros célba futást láthattunk az élen és a mezőnyben is, ahol az ellenfelek tíz-húsz tengeri mérföld megtétele után is egy hajóhossznál kisebb különbséggel érkeztek a befutóba.

Mindehhez pedig a szokott módon gyönyörű és változatos hátteret szolgáltatott a Adria, és természetes pályajeleket, izgalmas navigációs feladatokat Közép-Dalmácia egyedülálló szigetvilága.

Végeredmények

Támogatóink: