Kékszalag 2014

Minden Kékszalag időrekord megdőlt!

A 46. Kékszalag Audi Nagydíj előtt sejteni lehetett, hogy az időjárás kedvező lesz egy új rekord megfutására, hiszen két éve -amikor a Fifty-fifty megjavította a Nemere II. 53 éves rekordját - gyenge szél volt.

Idén végig jó szelet mondott a meteorológia és be is igazolódott ez. A Pauger Carbon Műhely által gyártott különleges kétárbocos katamarán majdnem  3 és fél órát javított a saját időcsúcsán.

A Fifty-fifty a rajt pillanatától utolérhetetlennek bizonyult. Azonnal kilőtt várható ellenfelei, a katamaránok közül, és az előnyét folyamatosan növelte. Józsa Márton és olimpikonokból, sokszoros magyar bajnokokból álló csapata a Wild Joe Team nagy sebességfölényt produkálva vitorlázott a különleges kétárbocos kéttestűvel.

2012-ben első rekorddöntésük alkalmával csak második napja vitorláztak a hajóval, tulajdonképpen a versenyen tanulták a kezelését. Az azóta eltelt két évben rengeteget edzettek a Fifty-fiftyvel, amelyet közben műszakilag is továbbfejlesztettek. A különleges kéttestű ideális megvitorlázása a kormányos és a vitorlákat kezelők precíz együttműködését igényli, mert a kormányos tevékenysége mellett a hajót a vitorlákkal is kormányozzák. A hajó szél felőli teste csak pillanatokra emelkedett magasra, a vitorlák érzékeny állításával inkább ideális módon csak éppen a víz felett tartották azt. Így rendkívül biztonságosan, mégis nagyon gyorsan haladhattak. 

Az  új Kékszalag rekord 7 óra 13 perc 57 másodperc. Saját régi csúcsukat 3 óra 20 perccel javították meg. 

A csapat: Józsa Márton - Kelemen Tamás,  Goszleth Marcell ,  Aklan András, Adorján Csaba, D'Albini András,  Németh Áron, Majthényi Mátyás, Lukács Csaba

A második helyen a NaturAqua Ventilo 28-as katamarán érkezett a füredi célba. A hajót Andreas Hagara kormányozta. Rendkívül tapasztalt katamarános, aki már 1987-be n világbajnok volt  az olimpiai Tornado osztályban. Különféle katamarán osztályokban hatszoros Európa-bajnok, de például Centomigliát is nyert, Extreme 40 katamaránnal.

Este 7 óráig mindössze 7 hajó futott be és közülük is csak egyetlen egytestű, a Raffica. Viszont ő megdöntötte a Nemere II egytestű rekordját  9 óra 56 perc 46 másodpercre javította az 59 éves csúcsot.

A csapat: Király Zsolt - Karácsony János, Juhász Zsolt, Horváth Balázs, Sárközy András (Procelero SE), Kiss Árpád, Várkonyi Csaba Zoltán, Puskás L. Tamás, Czibor András, Cser László, Bogár Tamás, Dr. Rudas László, Óvári István, Kurucz Róbert, Tamás Gábor

A helyezettek gyönyörűséges, a Herendi Porcelánmanufaktúra által készített díjakkal lesznek gazdagabbak.

Nehéz éjszakán van túl a 46. Kékszalag Audi Nagydíj mezőnye. A kellemetlenül nagy esővel induló és komoly szélerősödéssel folytatódó este után harcos éjszakája volt az 521 induló közül akkor még versenyben lévő 400-450 hajónak.

A helyenként három-négy órán át zuhogó eső által bőrig áztatott versenyzőket sötétedésig  a Balaton minden pontján elérte a viharossá fokozódó szélerősödés, amelyet a 2011. évi versenyen érkezetthez hasonlóan ezúttal is pontosan előre jelzett az Országos Meteorológia Szolgálat. 

A szél 55-65 km/óra átlagsebességű volt, egyes helyeken 75 km/órás széllökésekkel. Mindez éjszaka, sötétben természetesen félelmetesebb, és nehezebben megoldható feladatot állított különösen a tapasztalatlanabb versenyzők elé. Partközelben, ahol  a "pöffök", lecsapó szélerősödések még veszélyesebbek és ijesztőbbek, a felszerelések is nagyobb veszélben voltak, mint ahol egyenletesebb szél fújt.

A verseny biztonságát segítő, a mentést szervező és végrehajtó Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetőjét Bagyó Sándort kérdeztem az éjszaka történtekről. Pontosabban reggel fél nyolckor egy országos kereskedelmi tévécsatorna telefonos riportjára adott válaszait hallottam, majd mi folytatuk a beszélgetést, miután kiderült hogy komoly sérülés nem történt, és  "eltűnt személy nincs" szavak után a riportert már nem érdekelte tovább az így alacsony hírértékű beszélgetés. 

- Folynak a munkálatok, és van néhány olyan hajó, amelyet majd a szél enyhülése után tudunk kivontatni a partra. - mondta Bagyó Sándor. - Hiszen a versenyt megelőző kormányosértekezleteken (három ilyen is zajlott a rendezvénysátorban a nevezéskor, a versenyt megelőző napon) felhívta a versenyzők figyelmét arra, hogy az eszközmentés másodlagos kérdés lesz , és csak akkor fogunk eszközöket is menteni, ha a rajtuk lévő szemlyzet másképp nem hozható biztonságos helyzetbe. Eddig körülbelül 25-30 hajót tudtunk kivontatni. Voltak olyan hajók, ahonnan a személyzetet lementettük, és a hajók ott maradtak. Három olyan hajóról tudunk, amelyek vagy a nádasban vagy víz alatt vannak.  Mintegy két tucatnyi hajó érintett árboctörésben, 25-30-nak sérült a vászna, néhánynak a kormánya törött el. De ez teljesen természetes dolog, hiszen itt 522 résztvevőből ért ennyit baleset. Egy bicikliversenyen, vagy autóversenyen is a szalagkorlátnak ütköznek...

- Történt-e személyi sérülés?

- Három könnyű sérülés történt. Egy személyt kézfej sérülés gyanújával küldtünk kórházba, volt egy váll rándulás, és horzsolások. VAlakit megcsapott a bum, de saját lábán érkezett és viccesen mesélte az esetet. Természetesen őt is elküldtük a kórházba orvosi ellenőrzésre. De ami nagyon fontos, eltűnt személy nincs! (A tévéadó riportere itt elköszönés nélkülle is tette a telefont...)

- Mentési szempontból milyen volt ez az éjszaka, összehasonlítva a 2011-essel?

- Akkor körülbelül kétszer ennyi embert kellett a hajókról lementeni, vagyis az idei enyhébbnek tűnik. A versenyzőknek ugyanakkor kellemetlenebb éjszaka lehetett ez a mostani, mert előbb egy kiadós eső áztatta és fárasztotta őket, és ezt követte a szél bekeményedése. 

- Most is sokan voltak felkészületlenek?

- Sajnos igen, akadt olyan, akinek jelentkezésekor még telefonon szóltunk, hogy a sodrodó hajóját fékezőhorgonnyal lassítsa, és a válaszuk az volt, hogy "Na, azt felejtsétek el!" De én elsősorban azt emelném ki, hogy akadt olyan ütközés és ebből fakadó mentési szükséglet, amikor az egyik ütköző kivilágítatlanul hajózott. Nagyon sok hajón nem égtek a navigációs fények. Ők tulajdonképpen nem is kerülhettek volna veszélybe, ha a szabályokat (Nem csak a versenyzés, de a hajózás szabályait) betartva, naplemente után kiálltak volna a versenyből. 

- Nehezítette más is a mentést vagy a hajózást?

- A Zamárdiban zajló Balaton Sound az erős fényeivel nagyon zavarta a Tihanyi-csövön áthajózókat. Ha a teljes sötétségben valahol erős fények vannak, az szinte lehetetlenné teszi a látást a sötét részeken. Erre a veszélyre, ennek a lehetőségére egyébként felhívtam a versenyzők figyelmét a skipperértekezleteken is a nevezés napján. Sajnos igazam lett, többen panaszkodtak erre.

- Internetes hozzászólásokban lehetett olyet olvasni, hogy mekkora hiba volt ezen a napon rendeznii a Kékszalagot... Bár tudom, hogy az internetes hozzászolásokkal csak egy bizonyos színvonal felett érdemes foglalkozni. 

- A Kékszalag egy kihívás, nagy feladat. Ilyen versenynek született, ilyen volt mindig. Nem csak a rekordról, a leggyorsabbakról szól. Rajt után nem lehet a pályát rövidíteni, és a versenyrendezőség már nem is szakíthatja meg. Maximum 48 óra alatt kell körbe érni a tavon kikötés és külső segítség igénybevétele nélkül. Minden hajóban a skippernek kell tudnia, hogy mire képes az eszköze és legénysége, és ennek szellemében kell döntenie a verseny feladásáról vagy folytatásáról. Technikai sport. Érhet valakit baleset műszaki okokból is, de ez egy technikai sport, ez is benne van a pakliban.

- Mindnestre én gratulálok, hiszen az éjszaka folyamán ismét jól, megnyugtató hozzáértéssel megoldottátok a biztosítási, mentési feladaitokat. 

Reggel nyolc óráig közel négyszáz hajó futott be a füredi célba. Az éjszaka folyamán a mentési feladatok háttérbe szorították a eredmények ellenőrzését és közzétételét, az adminisztrációs munkákat. Ráadásul a verseny rendezősége csak ellenőrzött eredményeket tesz közzé, amely ellenőrzések elvégzése időigényes feladat.

Mivel ötven-hatvan hajó feladta a versenyt, pontosabb ők azok, akik be is jelentették kiállásukat, a mezőny nagy többsége már a kikötőkben van. 

Elkészültek a verseny végeredményei abszolút sorrendben, illetve osztályonkénti bontásban.

Abszolút eredmények

Osztályonkénti eredmények

Az elmúlt napokban a verseny idején és utána a magyar médiumokban sorra jelentek meg a szenzációhajhász hírek, miszerint a viharos szél  "szétverte a Kékszalag versenyt", és rendkívül sok hajó, a mezőny egyötöde kiesett a versenyből!

Mi a valóság?

A 46. Kékszalg Audi Nagydíjon a szokásosnál több hajó teljesítette a pályát! A statisztika jöjjön majd lejjebb...

Minden egyes Kékszalagról az egyes résztvevőnek más-más élménye marad, és ez a szép az egészben. Mást jelent annak, aki egy gyors hajóval az abszolút győzelemre törve még az első napon, az éj leszálllta előtt célba fut, és természetesen mást annak, aki egy lassú túrahajóval leginkább a 48 órás limitidőnek próbál megfelelni.

Idén sem ért véget a verseny a Fifty-Fifty óriási csúcsidő javításáva, és a Raffica egytestű hajók közötti új rekordjával.

Július 10-én este a rajt otán nagyjából kilenc-tíz órával a nyugati medence felől folyamatosan terjedő erős esőzés terítette be a Balatont, majd, ahogy azt az Országos Meteorológiai Szolgálat előre is jelezte – az észak-északnyugatira forduló szél 55-65 km/óra sebességűre erősödött, amelyben 70-75-ös széllökések is akadtak. Vagyis az éjszakában Beaufort 6-7-es széllel kellett megbírkózniuk a versenyben lévőknek, amelyet még félelmetesebbé tett a sötétség és kellemetlenebbé a zuhogó eső.  Le a kalappal mindenki előtt, aki azt az éjszakát vízen végig csinálta, akár célba ért, akár nem!

Éjszaka sokat dolgoztak a mentőhajók. Több, mint harminc hajót vontattak biztonságba, és akadt néhány olyan is, amelynek fedélzetéről partra hozták a vitorlázókat. személyi sérülés, komoly nem történt, és nem tűnt el senki. De akadt két-három elsüllyedt hajó, és ezúttal is többen sodródtak a déli parti sekély vízbe, zátonyra.

Mennyire ritkította meg mindez a mezőnyt? Lássuk a számokat?

Az elrajtolt 522 hajóból ezúttal 404 teljesítette a 155 km-es pályát. Vagyis a mezőny 77,4 százaléka. Igaz a kiesettek számban olyanok is benne vannak, mint a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas, aki műszaki hiba miatt még a verseny elején közepes erejű szélben esett ki a küzdelemből.

Miközben a szenzációt találni vágyó sajtó azon durrogott, hogy milyen sokan adták fel a versenyt, ez valójában az elmúlt hét évet vizsgálva átlag feletti célba érkezés. Az átlag ugyanis 2008-2014 időszakban 72,7%, ha pedig a nem túl gyenge, nem túl erős szeles 2008-as és 2009-es, a könnyebben teljesíthető Kékszalagokat kivesszük a sorból, akkor az elmúlt öt évben a befutási átlag 64,9%, és ezzel az idei létszámarányosan a második legnagyobb célba futás!
 

Kékszalag indulók – befutottak 2008-2014

Év

    Indulók

      Befutottak

     %

2008

579

524

90,5%

2009

593

557

93,9%

2010

570

241

42,3%

2011

589

336

57,0%

2012

570

473

83,0%

2013

521

337

64,7%

2014

522

404

77,4%

       
   

Átlag:

72,7%


2011-ben, amikor szintén este erősödött be a szél, és sok hajó járt pórul az éjszakában, a mezőnynek mindössze az 57 %-a tudott eljutni a célig.

Ha jön a gyenge szél, és éjjel az árvaszúnyog had, olyankor pedig még többen menekülnek ki a vízről, mint amikor viharos erejű a szél. 2010-ben például a mezőny 42,3 százaléka futott be a célba...

A vitorlás versenyzéshez ugyanis elsősorban szél kell!  Egy nagyhajós távolsági navigációs versenyen ha Beaufort 6-7 erejű szél fúj, és pláne ha erről az előrejelzések pontosan szólnak, az nem vihar, hanem erős, viharos erejű szél.

Persze aki pórul járt, akit komoly anyagi kár ért, szenvedett a vele történtek közben, az most nyilvánvalóan nem kíván még egy ilyen versenyt. De még köztük, az árboctöröttek, partra sodródottak között is sokan vannak, akik beismerik, hogy ők hibáztak, vagy pontosan látják a pechüket, a műszaki hiba okát, ami rossz sorukat okozta.

Érdemes meghallgatni azokat, akik teljesítették a pályát, hogy milyen szelet kívánnak egy ilyen versenyre! Persze az ideális a változatos középerős. De ha azt éppen nem lehet, akkor vajon milyet választanának? Gyenge szeles – szélcsendest, mint amilyen tavaly, de különösen, amilyen 2010-ben volt? Vagy olyan erős szeleset, viharosat, mint az idén, vagy 2011-ben fújt? 

Na jó, az a zuhogó eső azért túlzás volt, az tényleg nem kéne!

 

Ruják István