Fehér Szalag a Balatonon - a Raffica Svájcban

Ma, szinte egy időben rajtol a Balatonon a Fehér Szalag, és Svájcban a Bol d'Or, a Genfi-tavi tókerülő verseny mezőnye, ahol a magyar Raffica csapat tavalyi, az egytestű hajók között elért elsőségét igyekszik megismételni. Itt folyamatosan frissülő szöveggel beszámolunk a két verseny eseményeiről.

Videó összefoglaló a Bol d'Orról - benne a Rafficával - utólag a cikkbe illesztve:

Élő közvetítésünk:

A Bol de Vermeil újra a Raffica csapaté

Éjjel 1 óra után csaknem két perccel, 15 óra,1 perc és 44 másodperc versenyzés után az abszolút sorrendben tizenkilencedikként célba ért a Raffica. Ahogy tavaly, úgy idén is elsőként az egytestű hajók között!

Bol d'Or 00.33: Nem csak a Raffica nyomkövetőjével lehet baj. Ott hiába tűnt úgy, hogy az Alinghi vezet. A győztes a már csaknem két órája befutott Zenit Fresh...! nevű katamarán lett Bucher vezetésével. Nem Décision 35-ös, hanem egy Ventilo M1-es. A GPS nyomkövetőről már jó ideje eltűnt.

Második a Team SUI, és csak harmadik az Alinghi.

Bol d'Or 00.20: Popeye  (Jankovits András csapatvezető) a kísérő motorosból megerősítette, hogy nincs baj, a Raffica halad a katamaránokkal és vezet az egytestűek között. Feltehetően lefagyott a GPS. Telefonál, amint befutottak. Látják a fényeket, közelinek érzik a célt. Szerinte egy Tiuhany-Füred távolságnyira vannak. 

Az élen az Alinghi egyértelműen vezet. Pár száz méterre lehet a céltól. 

Bol d'Or 00.11: A GPS nyomkövetős képen úgy tűnik, hogy az Oyster utolérte a Rafficát. Ám a hajó jeladójával baj lehet, mert az ő pozíciójuk 11 perccel korábbi, miközben magasabb sebességértéket jegyeznek a magyar hajó ikonja mellett. Reméljük, hogy csak technikai malőr, és a valóságban előrébb járnak!

Bol d'Or 23.30: Az élen nagyon szoros a küzdelem az első helyért. 4-5 kilométernyire a genfi céltól négy katamarán - Décision 35-ösök - szinte egyvonalban küzdi magát előre a gyenge szélben. Köztük például Ernesto Bertarelli az Alinghivel. A kilenchajós élboly mögött leszakadva jön egy magányos harcos, majd az elsőktől 4-5 kilométernyire az üldözőboly, benne az egytestűek között vezető Raffica. 

Király Zsolték előnye csökkent valamelyest, de továbbra is kb. 2-2,5 kilométerrel járnak az Oyster Fund előtt. Jelenleg 11 csomós sebességgel vitorláznak, és araszolnak előrébb a katamaránok között. Viszont a sötétben már nem láthatják az ellenfelet.

Izgalmas lehet...

 

Bol d'Or 22.15: A Raffica körülbelül 20 km-nyire van a céltól és az egytestűek között csaknem 6 kilométerrel vezet. A második-harmadik helyen az Oyster és a PRB Psarosok vitorláznak, de már a közelükben jár a gyorsan előretörő Mirabaud LX, amely egy különleges egytestű szárnyas foiler dingi, vagyis amint elég szele van az America's Cup katamaránokhoz hasonlóan szárnyakon rohanó szerkezet. Igaz, feltehetően a cél előtt ismét legyengül majd a szél, és ennek a hajónak akkor van sebessége, ha a szél elegendő a szárnyaláshoz..

Sajnos a nagy előny ellenére is veszélyes az utolsó pár kilométer, mert gyakran előfordul a Genfi-tavon, hogy a hajók az utolsó kilométeren állnak, miközben mögöttük a feltámadó szélben megindulnak, rohannak az ellenfelek. 

 

Fehér Szalag : Eredmény - abszolút sorrend

- Classic Round végeredmény

- Osztályonkénti Fehér Szalag sorrend

 

Bol d'Or 20.40: Komoly szelet kaphatott a mezőny eleje, mert mindenkinél bőven 10 csomó fölé kúszott a sebesség. A Raffica esetében egyenesen 22,7 csomós tempót jelez a nyomkövető rendszer!

Fehér Szalag 19.47: Összesen 171 hajó teljesítette a pályát. Zajlik az osztályonkénti eredmények  számolása. A djkiosztó ünnepség Balatonfüreden várhatóan fél 9 körül kezdődhet.

Bol d'Or 19.40: A Raffica kiszabadult a nagyon gyenge szeles zónából. Lausanne vonalában, ám a tó tengelyétől délre, a francia oldalon ismét 10-14 csomós tempóban vitorlázik, lépést tartva a katamaránokkal. A következő egytestű hajók pár kilóméterrel hátrébb járnak, tőlük délebbre, még gyengébb szélben. A Raffica előnye kb. 4 kilométer!

Fehér Szalag 17.55: 139 hajó futott be eddig a célba.

Bol d'Or 17.48: Négy perccel ezelőtt kerülte a pályajelet a Raffica Bouveret-nél és elindulta vissza a tavaon. A szél alig fúj, ami rossz hír. A jó az, hogy fölényesen elsők az egytestűek között. 

Bol d'Or 16.55: 8 katamarán már kerülte a jelet és visszafelé vitorláznak. A Rafficának még van bő másfél kilómétere a fordulóig, viszont Király Zsolték ismét az első helyen vannak az egytestűek között a Bol de Vermeil-ért folyó küzdelemben. 

Fehér Szalag 16.28: Feltámadt a szél, délnyugati fúj, 5 m/s, így folyamatosan érkeznek a hajók a célba. Eddig 24-en futottak be. 

A Classic Round győztesei: 1. Sirocco (Cittel Lajos), 2. Lillafüred (Detre Szabolcs), 3. Kishamis (Hrehuss György), 4. Nemere II. (Láng Róbert) 

Bol d'Or 16.10: Szokták mondani, hogy jó kis tó ez a Genfi, csak le kéne vágni a két végét. Az élmezőny beérkezett a Bouveret-nél szinte állandó szélcsendbe. A bója körül és annak egy-két kilométeres körzetében alig emelkednek a sebességmérők 1-2 csomó fölé. A Raffica is már a szenvedő szakaszban van, kb. három kilométernyire a pályajeltől. Az Oyster visszaelőzte, de ennek kicsi ilyenkor a jelentősége. Olyan ez a hely, mint a Keszthelyi-öböl a legrosszabb pillanataiban...

Bol d'Or 15 50: Az elsők rövidesen elérik a pályajelet a tó végében Bouveret-nél. Jó hír, hogy a Raffica megelőzte a két Psaros hajót, így újra az első az egytestűek között! A GPS-jeladóval felszerelt hajók küözött abszolútban a 16.-nak látszanak a térképen.

Bol d'Or 14.47: A Raffica elért a francia partok közelébe. Az említett két egytestű most előtte vitorlázik, de legalább a magyar csapat még időben felismerte a tó másik felén rájuk leselkedő veszélyt és átjött a déli oldalra, így versenyben maradt. A svájci oldalon taktikázó katamaránok komoly hátrányba kerültek a dlli oldalon vitorlázókhoz képest. 

Bol d'Or 14.20: A GPS-nyomkövetők tanúbizonysága szerint a Raffica határozottan húz át a francia partok felé, Király Zsoltiék talán még időben észrevették, hogy ezen az oldalon, a kifli alakú tó belső partívén, a francia oldalon takkoló csoport kerül egyre előnyösebb helyzetbe. Mindenesetre a magyar hajó tíz csomó feletti tempóban közeledik az ellenfelekhez. Az abszolút sorrendben hátrébb csúsztak, ami viszont érdektelen, hiszen katamaránok előzik őket. Rövidesen eldől, hogy az egytestű ellenfelek elé vagy mögé érkeznek a déli part közelében.

Jelenleg a két fő ellenfél a már emlegetett, teljes nevén Banque Páris Bertrand Sturdza nevű Psaros 33-as, és az Oyster Funds nevű Psaros 40 Lake Racer. A Fujin valamelyest megragadt és lemaradt a part közelében. 

Fehér Szalag 14.16Dobogósok a célban, a szél viszont leállt

13 óra 44 perc 11 másodperckor a Principessa ifj. Rauschenberger Miklós kormányzásával befutott a füredi célba és győzött. Másodikként két és fél perccel később érkezett Litkey Farkas csapata a Budapest Bank - Lisával. Újabb félóra múlva, negyed háromkor a Gemini katamarán Litkey Csaba vezetésével.

Ám eközben a szél Füreden és Tihanynál is leállt. A célba érkezeteken kívül még senki más nem kerülte a tihanyi pályajelet, a mezőny a déli oldalon, illetve Siófok és Tihany között álldogál

Bol d'Or 13.25: A Raffica a svájci oldalon Décision 35-ös katamaránok társaságában vitorlázik. Elhagyta a Marwin nevű M1 kategóriában versenyző GC 32-es katamaránt, Flavio Marazzi csapatát, akiket a két héttel ezelőtti Rund umon esélyesként mutattak be a sajtótájékoztatón, majd harmadikként végeztek a viharos éjszakai futamon, egy hellyel a Raffica előtt. Egyelőre most a Genfi-tavi tókerülőn a mérsékeltebb szélben marad le Déciosion 35-ösök, és szerencsére a Raffica mögött is. 

Fehér Szalag 13.21: Hatodikként fordult Siófoknál a Classic Roundot vezető Sirocco. Mögötte az Anna 70-es érkezik. Cittel Lajosék előtt és az első három mögött a Speedy kis Libera és az Avatar vitorlázott el negyedikként és ötödikként.

Fehér Szalag 13.18: Kenesénél gyenge a szél, de fúj. 186 hajó kerülte már a bóját. Egy még érkezik, feltehetően az utolsó versenyben lévő csapat. A délnyugati szél elfordult nyugat-északnyugat felé. 

Fehér Szalag 13.01: Csak most ért oda Siófokra a harmadik helyen a Gemini katamarán. Közeledik még egy Libera, majd mögötte már a Classic Roundot vezető Sirocco látszik.

Bol d'Or  12.45: A Raffica tó tengelyétől északra a svájci oldalon vitorlázik 7.9 csomóval. Morges magasságában járnak. A közelükben nincs egytestű hajó, ám a déli, a francia oldalon nyomuló üldözőbolyban két Psaros 33 típusú egység nagyon jól halad, és pozíciójukat a bouveret-i bójához viszonyítva komoly ellenfélnek látszanak. 

Ilyen a 10 méteres one design Psaros 33:

Fehér Szalag 12.30: Siófoknál első a Principessa 12 óra 30 perc 44 másodperckor. Fél perccel után érkezett a Budapest Bank - Lisa. A Kenesénél harmadik Gemini távolságban jelentősen lemaradt tőlük.  A szél gyenge, max. 2-3 csomós. Cirkálva jöttek, cirkálniuk kell tovább Tihany felé is.

Bol d'Or 12.00: A Raffica kb. féltávnál Bouveret felé az abszolút hetedik helyre jött fel a nagy katamaránok közé. Egytestű hajó nincs a közelükben.

Fehér Szalag 11.40: Siófoknál is legyengült, csaknem leállt már a szél. Eközben északnyugat felé fordult,, de alig fúj már.

Fehér Szalag  11.30: Kenesénél 11 óra 6 perckor elsőnek fordult a Principessa, közvetlen közelében másodikként a Budapest Bank - Lisa. A mezőny egyetlen többtestű hajója a Gemini Ventilo 28-as volt harmadik, 23 percnyi hátránnyal. Közel jár már a bójához a Classic Roundot vezető Sirocco.

Bol d'Or 11.15: A  szerelés ellenére az egytestű hajók közül az első helyen vitorlázik a Raffica. 10-15 csomó közötti sebességgel vízközépen gennakereznek az óriáskifli-tó túlsó vége, Bouveret felé. A megállás után újra utolérték a katamarán-mezőnyt, tíz -tizenkét kisebb kéttestűt már le is hagytak.

Fehér Szalag 11.00: A cikk alján letölthető a résztvevők listája!

Bol d'Or 10.55: Technikai szünet a Rafficán a bliszter elszakadt, Sominak kellett a tőkesúlyról lehalásznia. Gondolkodás nélkül ugrott a vízbe...

Fehér Szalag 10.30: A Balaton keleti medencéjében szétterülve spinnakerezik a mezőny Kenese felé. Talán leterjed oda is a gyenge, de egyre frissülő délnyugati szél.  

 

Fehér Szalag

9 órakor 41 klasszikus hajó a Classic Roundon, majd fél tízkor a többiek még 151-en elrajtoltak Balatonfüred előtt a Mitsubishi Nagydíj – Fehér Szalag versenyen a Balatonfüred – Kenese – Siófok – Tihany – Balatonfüred távon.

A rajtnál 3,5 m/s nyugati, majdd délnyugatira forduló szél fújt. Kenesén egyelőre nincs szél, Siófoknál gyenge, de egyre frissülő délnyugati fúj.

 

Bol d’Or

A Raffica csapat Király Zsolt vezetésével ma a Genfi-tavon a 75. Bol d’Or tókerülőn rajtol. Az 1939 óta létező verseny idei kiadására 509 hajó nevezett be. 

A hajók három fő díjért és természetesen osztályokban is versenyeznek. A Bol d’Or Mirabaud az abszolút győztesé lesz. Itt, ezen a versenyen a legerősebb a többtestű kultusz, a legerősebb a katamarán mezőny. 

A Bol de Vermeil a legjobb egytestű vitorlásé lesz. Büszkék lehetünk arra, hogy a magyar Raffica csapat Király Zsolt vezetésével címvédőként rajtol!

Idén újítás a versenyen, hogy díjazzák az előnyszámítás szerinti leggyorsabb hajót. Ez az ACVL-SRS Trophy. E rövidítésből az SRS a Swiss Rating Systemet, vagyis a svájci előnyszámítási rendszert takarja. Különlegesség, hogy –  nyilvánvalóan a a 75. évforduló tiszteletére – 750 svájci frankos pénzdíjat kap majd az előnyszámításban a  75. a 175. és a 275. helyen végző hajó.

Reggel a rajt előtt Genfnél gyenge szél lengedezett csak. Az ég felhős, a szél 3-4 csomós, de helyi zivatarokból várható erősödés. 

Idén másodszor lesz a verseny történetében GPS nyomkövetős közvetítés. Száz hajóra tettek fel jeladót. Köztük van a Raffica is.

A verseny honlapja: http://www.boldormirabaud.com/en-ch/index.cfm

A Raffica facebook oldala: https://www.facebook.com/Raffica.hu

Támogatóink: