Érdi Mári a negyedik, Vadnai Jonatán a tizedik helyen zárta a 54. Francia Olimpiai Hetet

Hyéresben az éremfutam után sem változott ILCA versenyzőink helyezése.

Az április 29-i, szombati nap az éremfutamok jegyében telt Hyéresben. Ez az a záró futam az addigi tíz legjobb helyen álló vitorlázó számára, amely a végső helyezések eldöntésére hivatott. A helyezési pontok duplán számítanak a végső összesítésben, és nem kiejthetők.

Az ILCA hajóosztályok éremfutamát délelőtt rendezték viszonylag stabil délkeleti, 8-9 csomós szélben, a kikötőtől mintegy másfél kilométerre keletre.

Először a női olimpiai ILCA 6 osztály rajtolt. Érdi Mári jó sebességgel, a vonal közepe táján vett egy biztonsági rajtot – már ahogy ezt a nyomkövetésből meg lehetett állapítani –,aztán a pálya bal oldala felé indított, valószínűleg ott látszott több szél, mert később a második cirkálószakaszon is ez volt a minta. Az első bóját negyedikként vette, hátszélben hamar tisztázta magát balfelé tartva, egyedül a listán előtte álló ausztrál Imeneo ment vele, innentől vele is maradt, hiszen ha eggyel Érdi után fut be, még mindig ő a bronzérmes. Mári a lenti kaput ötödikként vette, a második kreuz az első mintáját követte, maradt a fenti bójánál ötödik, majd egy szép tiszta és gyors hátszél a negyedik helyen, jó mélysége volt a lenti kapuhoz, izgalom nélkül negyedikként vette, és a már általában semmit sem változtató félszeles befutó végén is biztos negyedikként futott be, ami a dobogóról mindössze négy ponttal lemaradva az összetett negyedik helyet jelentette számára a 93 hajóból álló mezőnyben. Az aranyérmes a kanadai Sarah Douglas lett (a tokiói olimpia 6. helyezettje), az ezüstérmet a dán olimpia bajnok Anne-Marie Rindom, a bronzot az ausztrál Casey Imeneo nyerte.

Ezek után rajtolt a férfi olimpiai egyszemélyes dingi, az ILCA 7 mezőnye. Vadnai Jonatán középen vitorlázva, jó sebességgel küzdött a nyomkövetés szerint roppant sűrű mezőnyben, picit talán korán fordult az első cirkálószakasz végén a felső bójára, ezért a backbordos falba kellett befurakodnia, gyakorlatilag test-test elleni küzdelemben, végül hatodikként fordult. Az első hátszélben megőrizte a helyét, alul a kapuban hatodik. Ezúttal balra indított a második cirkálószakaszban, fenn maradt hatodik az olimpiai bajnok Matt Wearn mögött közvetlenül. Ígéretes hátszél vette kezdetét, tisztán bal felé indított, de mintha jobbfelé több lett volna a szél (ott, ahol a cirkálószakasz is ígéretesebb volt…), néhányan kicsúsztak. Nagyon szoros utolsó lenti kapuvétel következett hetedikként, és a nyúlfarknyi befutószakaszon már nem változott semmi. Az éremfutam hetedik helye az összetett 10. helyezést jelentette Vadnai Jonatán számára a 153 hajóból álló mezőnyben. Két brit áll a dobogó tetején, az aranyat Elliot Hanson, az ezüstöt Michael Beckett (az idei Trofeo Princesa győztese) nyerte. A bronzérmes a ciprusi Pavlos Kontides lett.

Az éremfutam általában nem könnyű feladat. Ezt a versenyt általában partközeli pályán rendezik, és a hossza is rövidebb egy átlagos futamnál. A cél a sorozatversenyek végének izgalmasabbá, látványosabbá tétele volt – elsősorban a nézők számára. Az éremfutam bevezetése beleillik azoknak az ötleteknek a sorába, amelyekkel a Nemzetközi Olimpiai Bizottság a nagyközönség számára fogyaszthatóbbá, átélhetőbbé akarja tenni az egyes sportágak olimpiai küzdelmeit. A vitorlázók közül vannak akik szeretik, vannak akik kevésbé kedvelik az éremfutamot. A nemzetközi osztályszövetségek általában a világversenyeken nem rendeznek éremfutamot, ám a World Sailing Világkupa versenyeken, – ilyen a hyéres-i is – ahol mind a tíz olimpiai hajóosztály versenyez, és természetesen az olimpiákon, mindenütt van éremfutam. Ebből az következik, hogy nincs sok alkalmuk élesben begyakorolni a versenyzőknek az éremfutam speciális taktikáit. A dán olimpiai bajnok, Anne-Marie Rindom Hyéresben azt nyilatkozta például, hogy az olimpia óta nem indult éremfutamon. De Vadnai Jonatán is – ahogy podcastunkban elmondta – csak néhány éremfutamban vett részt egész pályafutása során. Pedig ez a verseny sok szempontból más kihívás. Megnő a jó rajt jelentősége. Egyrészt mivel a futam rövidebb, kevesebb idő marad korrigálni egy kevésbé jó rajt következményeit. Másrészt minden taktikai húzás, minden méter jelentősége nagyobb. Ha valaki egy 100 hajóból álló mezőnyben, leerajtnál a tizedik a leebójától számítva, a mezőny kilencven százalékánál jobban elcsípi a rajtot. Míg ha egy tíz hajóból álló medal race mezőnyben tizedik a bójától számítva, a legrosszabb helyen rajtol… A taktika sokban függ az addigi helyezésektől, ki a közvetlen ellenfél, mekkorák a pontkülönbségek. El kell dönteni, érdemes-e párosversenybe keveredni az ellenfelünkkel, vagy a saját elképzelésünk szerint vitorlázni, és a lehető legjobb helyen befutni. Általában nehezebb a jó sebességünkkel operálni, mint egy nagyobb, vegyes színvonalú mezőnyben, hiszen a legjobb tíz között mindenki iszonyúan gyors. Emiatt hátszélben is nagyon tömör a mezőny, nehéz tiszta szelet találni, előre kell gondolkodni, merre akarunk indulni, hogy a számunkra jó oldalra halzolhassunk majd és kedvező pozícióban érhessünk a lenti kapuhoz.

A mai éremfutamokkal egy magyar szempontból gyönyörű hét zárult le Hyéresben. Érdi Mári és Vadnai Jonatán is javítani tudott az előző, mallorcai Világkupa versenyen elért eredményéhez képest. Ráadásul igen nehéz körülmények között, hiszen az első két napon 25-30 csomós, viharos nyugati szélben, a hét második felében pedig változó irányú keleties szelekben kellett helytállniuk. Ez azt jelzi, hogy mindketten jó úton haladnak az olimpiai felkészülésben. Hátra van még idén május legvégén Amszterdam mellett egy Világkupa (ezen egyébként se Érdi, se Vadnai nem indulnak, sőt az élmezőny legnagyobb része sem), aztán július közepén a 2024-es olimpia vitorlásversenyeinek helyszínén, Marseille-ben az olimpiai tesztverseny, és végül augusztus 10-től Hágában a World Sailing világbajnokság, ahol már az olimpiai részvételi jogosultságok legnagyobb részét kiosztják.

Érdi Mári mindenekelőtt az éremfutamról számolt be whatsappon: "Kihoztam magamból a maximumot. Azt gondoltam, meglesz a bronzérem, de aztán egy belső helyes szituáció után közvetlenül mögém került az ausztrál lány, ez meg már neki volt jó. Nem akartam vele matchrace-elni a rajt előtt, arra gondoltam, hogy ha a futamban egymás közelébe kerülünk, akkor ráfordulok, megnehezítem a dolgát...Mivel mögöttem is szorosan voltak, az volt a logikus, hogy a saját elképzelésem szerint vitorlázom, balra akartam menni, és ezt teljesíteni is tudtam. Ott volt több szél a pályán. Az egész hét elég trükkös volt, lehetett volna több szerencsém, mert mindig erős csoportba kerültem a kvalifikáció során, az ausztrál meg mindig könnyűbe... Az első két nap tényleg nagyon fújt. És, ahogy kérdezted, mi az erős szeles laserezés titka? A sebesség. És mi a sebesség titka? A kondíció és a technika. És a kondíció nem csak azért fontos, hogy végig tudj lógni, hanem azért is ,hogy ne fáradj el mentálisan sem, és végig, sőt a következő futamon is tudj gondolkodni. Na és persze, hogy ne borulj fel... Most nagyon sokan felborultak az első két napon."

Vadnai Jonatántól is kértem egy rövid értékelést a hétről: "Kicsit akadozva indult a verseny, rögtön az első futamban, a viharos szélben egy 17. hely... Ennek az a története, hogy a 8. helyen felborultam. Elkövettem azt a hibát, hogy egy vadonatúj kötelet tettem be sottnak, ami leejtés után megcsúszott a kezemben. Jött egy pöff, túlment a bum a derékszögön, lúvba borultam. 9-10 helyet vesztettem a felállítással. A következő futamokban hoztam egy jó átlagot, de az élmezőny folyamatosan dobogós helyeken futott be, itt elkövettem egy-egy futamban állítási, taktikai hibákat. A gyenge szeles kvalifikációs futamokban lehetett volna jobb helyeken végezni, volt, hogy a második-harmadik helyről estem vissza. A lényeg, hogy az előző Világkupa futam óta fejlődtem, és a mostani versenynek is látom a tanulságait. Kívülről nézve teljesen jó ebben a mezőnyben a 10. hely, én azonban a helyén kezelem, és látom, hol kell és hol tudok még fejlődni. Most két hét itthonlét következik, távol a hajótól, és közelebb a konditeremhez... Szeretnék fizikailag fejlődni és mentálisan kicsit pihenni három fontos verseny után. Aztán edzőtábor Hágában, a kvalifikációs világbajnokság helyszínén, majd az olimpiai tesztverseny Marseille-ben. Tudom, hogy lesz ennek a rengeteg munkának eredménye!"

Eredmények

Visy László Oszi

Támogatóink: