Dolgos hétköznapok a sikerért

Az emberek többsége a szilveszteri ünneplés után egy-két napot lehetőleg tétlenül piheg. Nem úgy a sportoló, aki sikerekre vágyik és előre akar törni mezőnyben. Ő nem lazíthat, mert az ellenfelek sem teszik.

Tudjuk, hogy mennyit hajt, edz Érdi Mári. Tudjuk, hogy Berecz Zsombor újra felveszi a valenciai fonalat és visszatér a Devoti táborba, ahol már közel négy éven át hajtott London után a Laserből Finnbe szállva és azzal a rengeteg munkával a nemzetközi élvonalba jutva lett VB 7. és Európa-bajnoki ezüstérmes. Tudjuk, hogy a Vadnai-testvérek milyen rengeteg órát töltenek vízen és hogy készülnek most éppen a Miami Világkupa versenyre.

De nem csak ők hajtják megszállottan magukat. Ott vannak a vízen, akikről kevesebbet hallunk, mert még nincsenek a nemzetközi élvonalban, de nagyon igyekeznek oda kerülni.

Az olimpiai vegyespáros osztályban, Nacra 17 katamaránban hajt Virág Flóra és Jankovics Gábor. Ők január másodikán hajnalban már Olaszországba utaztak, egyhetes edzőtáborba. A magyar páros jelenleg 67. a világranglistán. Anzióban három olasz csapattal edzettek, akik jóval előttük, a 36., 39. és 40. helyen vannak a decemberi ranglistán.

Ugyanígy edzettek decemberben és újra ott lesznek a tengeren februárban is.

Mi történik egy ilyen edzésen, Mennyit vannak a vízen és mit gyakorolnak?

Elmondja Virág Flóra edzésnapló-szerű beszámolója:

1. január 2-8. Nacra 17 Edzőtábor

Helyszín: Anzio, Olaszország

Edző: Matteo Nicolucci

Edzőpartnerek: Ratti/Porro, Bressani/Marianna, Ugolini/Giubilei

1. nap:
Hajnali géppel indultunk el január másodikán, annak érdekében, hogy már aznap délután vízen tudjunk lenni. Közlekedési eszközök időben érkeztek meg, így már 11-kor leértünk a klubba. 3-8 csomós DK-i szelünk volt, amiben sebességet mértünk össze és futamoztunk. Nagyon jó volt a sebességünk. Az utolsó futam Amerika kupás formájú volt. Tervbe vették, hogy a medal race ilyen formátumú lesz Nacrában, amire már elkezdtük a gyakorlást. Vízi edzés után jött a száraz edzés, majd a videó elemzés, mely mindennapos program.

Vízen töltött idő: 3,5 óra

2. nap:
Erős nyugati szél fújt másfél méteres hullámokkal. Vártunk, hogy egy kicsit legyengüljön és kimehessünk a vízre. Amint csökkent egy kicsit a szél ereje el is indultunk a vízre. Azonban rögtön el is állt és 5-8 csomóban edzettünk másfél méteres hullámok között. Amerika kupás futamokat csináltunk. Első futamban luvban rajtoltunk, majd elsőként vettük az első bóját, utána már tartottuk a pozíciót és megnyertük. Második futamban kint voltunk, így vissza kellett mennünk, a második szakaszban sokat közeledtünk a többiekhez, így volt is esély megelőzni őket, amely sikerült és másodiknak futottunk be.

Vízen töltött idő: 1,5 óra

3. nap:
Délelőtt nem volt szél, így másfél órás fizikai edzést csináltunk, majd amint megjött a szél vízen is voltunk. 12-16 csomós É-ÉNY-i szél volt 0,6 méteres hullámokkal. Első feladat: hátszélben 2 hajó jobbra, 2 hajó balra, majd az edző beállt bójának és a leeline-t kellett eltalálni, illetve versenyezni odáig. Jó volt a sebességünk, általában elsőnek értünk oda. Második feladat hosszú krajcolás volt, sebesség összeméréssel. Harmadik feladat futamozás, rendes pályán. Sok rajt, pörgős futamok, mindenféle helyen végeztünk. Utolsó feladatként halzolás gyakorlása.

Vízen töltött idő: 4 óra

4. nap:
20-30 csomós É-i szél, 8 C fokkal. Közel maradtunk a parthoz, ahol vitorlázható volt a szél. 3 futamot mentünk. Első futamban jött egy elég erős pöff és felborultunk. Második futamban nagyon jó lee rajtot csináltunk, majd meg is nyertük a futamot. Harmadik futamban nem sikerült olyan jól a rajt, azonban jó volt a sebességünk és a taktika választásunk, így másodiknak felértünk. Bressani felborult hátszélben, így megnyertük a futamot.

Vízen töltött idő: 2 óra

5. nap:
30-35 csomós É-i szél. Nem mentünk vízre, így kondiztunk és a hajókkal foglalkoztunk, elméleteztünk.

6. nap:
25-29 csomós É-i szél 4 C fokkal. Ismét közel maradtunk a parthoz, ahol 15-23 csomós szél volt, forgolódós északi széllel. Feladat futamozás volt. Nagyon hideg volt, kezeinket alig érezük, így volt aki hamarabb kiment a partra. Mi mindvégig kint maradtunk. Első futamban lee rajttal nagyon elhúztunk a többiektől és meg is nyertük a futamot. Második futamban nem volt jó a rajtunk, rögtön ki kellett fordulnunk, majd második helyen futottunk be.

Vízen töltött idő: 2 óra

Szeles napokban edzhettünk 3 edzőpartnerrel, ami nagyon jó volt. Örültünk annak, hogy 20 csomó felett még jobb volt a sebességünk. Azokon a napokon inkább a Bressaniékkal versengtünk, annyira el tudtunk menni a többiektől. Ez számunkra egy nagyon nagy előre lépés, mert a Nacra mezőnyben ő top 15-ben szokott lenni. Egyértelműen érezhető a fejlődésünk edzőtáborról-edzőtáborra.

Következő edzőtábor február 13-26-ig lesz, 10 egységgel. Jönnek németek, osztrákok és ott lesz az edzőtáborban a riói bronz érmes, Thomas Zajac is.

Rövid videó az edzőtáborról: https://www.facebook.com/nacra17hungariansailingteam/videos/1848620638752736/

Virág Flóra

Fotó: Fabio Taccola / AGNetwork / FIV
A fotók közt vannak decemberben, az akkori olasz edzésen készült archív amatőr képek is.