Bepillantás a tókerülő versenyzés kulisszái mögé, interjú Király Zsolttal.​​​​​​

A tókerülő műfaj kiemelkedő alakja összesen hétszer nyert a Raffica csapattal a Bol d’Or Mirabaud-on az egytestű hajók között.

Mit kell tudni a Rafficáról?

A Raffica egy Libera, Diego Patucelli tervezte, Olaszoszországban épült. 2016-ban került hozzánk, és azóta kétszer volt felújítva. Megépítettem, hogy jó legyen, utána meg egyszer felújítottuk, hogy szép legyen. Tavi-, gyorsvitorlázásra tervezett hajó, amin nagyon kevés tőkesúly volt régen is, de most már egyáltalán nincs alatta. Egy nagy jolléhoz lehet hasonlítani, amit trapézolással, az emberek mozgásával lehet kiegyensúlyozni, és ettől ilyen könnyű és gyors. 1100 kiló a hajó menetkészen, 14 ember viszi általában a versenyeken, ami nagyjából 1200 kiló mozgó súlyt jelent. Az, hogy mi sverttel megyünk vele, tehát bevállaltuk a tőkesúly nélküli vitorlázást, nagyon speciálissá teszi az egészet, és iszonyú sebességre képes tőle a hajó.

Amikor odaértek, üdvözölnek titeket, örülnek nektek?

Azonnal félreállitják a daru alatti hajókat, ki van jelölve, hogy hol lesz a helyünk, hol áll a hajó, mindenben segítenek. A kikötőmesterek imádnak minket, komoly szurkolótáborunk van, magyar zászlókat lobogtatnak a tóparton.

Mekkora presztízse van az egytestű győzelemnek Svájcban?

Kiderült, hogy elég nagy. Építettek egy új hajót ellenünk, a K2-t, amivel most nyertek. Ráköltöttek hárommillió eurót, de nem minden szélirányban gyorsabb, mint mi. Egyetlen  nagy erőssége van, az erősszeles, széllel szembeni menet, a többi irányba még akár verjük is, meg vertük is.

Miben különbözik a K2 a Rafficától, az is egy Libera?

Abban, hogy modern tervezésű. Nem mondhatnám Liberának, mert van egy 500 kilós bulbája, és lent van négy méteren. Dönthető a kielje, vízballasztos, 6 ember trapézolja, ez egy öszvérszerű hajó, ami nagyon könnyű, 1800 kiló lett mindenestül. A legújabb fejlesztésű vitorlák vannak rajta, a legújabb tervezésű árbóccal, 2024-es cuccokat használnak mindenhol. Ezek nagyon-nagyon komoly dolgok. A mi vitorláink 10 évesek, és azok a legfontosabb dolgok egy hajón. 14 méter 20 centi a K2 vízvonala, a Raffica csak 12 méter 70, az egy lapos hajó, sokkal nagyobb nedvesített felülettel, a miénk keskenyebb.