Asso Európa-Kupa 2009

19 egység 114 vitorlázója állt rajthoz a szeptember 17-20. között zajló balatonfüredi Asso Európa-Kupán.

WING Asso Európa-bajnokság
2009. szeptember 17-20. Balatonfüred

 

  1. szeptember 17-20. között rendezte meg a Magyar Asso Osztály és a Balatonfüredi Yacht Club a WING Asso Európa Bajnokságot Balatonfüreden. A kontinens viadalon 19 egység 114 vitorlázója állt rajthoz. Itt volt a címvédő olimpiai bronzérmes Detre páros, a kilencszeres Kékszalag győztes Litkey Farkas, a többszörös repülő hollandi Európa és világbajnok Majthényi Szabolcs is.

 

Szeptember 17. csütörtök

Az Asso osztály specifikussága, hogy csupán néhány európai országban (olasz, osztrák, német, magyar) honos ez a hajótípus, így ezzel magyarázható a résztvevő nemzetek viszonylag kevés száma. Az ünnepélyes megnyitón - az esemény rangjához méltóan - jelen volt Wossala György, az Európai Vitorlás Szövetség elnöke,  Nagy Attila, az MVSZ társelnöke, Kiszeli Pál Balatonfüred város alpolgármestere és Simon Károly az idén 142 éves Balatonfüredi Yacht Club elnökségének tagja.

A megnyitót követő kormányos értekezleten a borongós időben még alig rezdültek a hajókon a lobogók, így halasztással kezdődött a vitorlás verseny. Nem sok idejük volt azonban a vitorlázóknak unatkozni, ugyanis a rendezőség alig fél óra után lehúzta a halasztás zászlót, és vízre indultak a csapatok. 5-6m/s-os É-ÉK-i szélben indult az első futam. A rajtnál már remekül tiszta szélben vitorlázott az élre, a Nyári Zsolt (HUN-142) kormányozta YUPPIE nevű egység és ezt a helyét meg is tartotta a futam végig. Mögötte jól tartotta a második helyet Dr Kovács János Balázs (HUN-123) a Picaboval. A harmadik lett az olasz Ivano Brigenti (ITA-95) a Bete hajóval. A címvédő Detréék (HUN-133) a negyedikek, Litkey (HUN-145) csupán a 10. helyen futott be.

A második futamra kicsit frissült a szél, de még továbbra is kitartóan ÉK felől fújt. Nyáriék a második rajtot is pazarul elkapták és hamar az élre vitorláztak. Mögöttük az olasz Ivano Brigenti (ITA-95), Detréék (HUN-133) az Erste hajóval  és Bartos Zoli (HUN-127) a BDO-val is jól teljesített az első kreutz szakaszban. Nyáriék magabiztos előnyre tettek szert a leé bójánál mögöttük az olasz, de a Szilvássy Attila (HUN-139) irányította Peecasso-GRID is jól feljött a hátszélben. Végül az első két befutó igen szorosra sikeredett, de a kiválóan teljesítő Nyárit ezen a napon nem tudta megelőzni az olasz Brigenti sem. Detréék a harmadik helyen futottak be, mögöttük nem sokkal lemaradva érkezett Szilvássy. Az első két futam után az összetettben vezet Nyári, mögötte 3 ponttal lemaradva Brigenti, majd a címvédő Detréék. Folytatás holnap, az előrejelzések szerint hasonlóan jó szél várható, így akár négy futam is vár a résztvevőkre.

Az Asso EB címvédő Detre Szabolcs kormányos kiemelte: „Nagyon sokat fejlődött és javult a magyar asso mezőny, jóval kiegyenlítettebb mint néhány éve. Sokan új vitorlával és láthatóan felkészült csapattal érkezetek ide. Ez leginkább a kreutz bójánál mutatkozik meg, hiszen a hajók szinte egyszerre érnek oda. Az első két futam után úgy látom, hogy izgalmas és kemény küzdelem várható, több hajó is jó eséllyel indul a dobogós helyezésekért. Mi is az első három helyek egyikre várjuk magunkat.”

 

Szeptember 18. péntek

Reménytelen szélcsend fogadta a WING Asso EB második versenynapjának résztvevőit. Így délelőtt a szárazföldi sportágakban mérkőztek meg a csapatok. A 19 egység egy-egy képviselője indult az Asso ping-pong bajnokságon, a győzelmet nagy csatában a Fantomasso csapat szerezte meg az olasz Chiara és a magyar Assole mio előtt. A csocsó verseny aranymeccsét a szél miatt nem tudták megtartani, de ez egyáltalán nem szomorította el a lelkes vitorlázókat, hiszen végre vízre indulhattak a csapatok. A végső csocsó összecsapást pedig az esti Helka Osztály Partira halasztották a szervezők.

A vízi események 4 óra előtt tíz perccel kezdődtek, ekkor indultak ki a pályára az egységek. Az EB harmadik futama 3-4 m/s-os nyugati szélben indult. A rajtnál nagy volt a helyezkedés, hiszen akik, tegnap rosszul rajtoltak szerettek volna ma jól teljesíteni, ezért egyáltalán nem volt meglepő, hogy két egység korai rajtos is volt. Az olasz Ivano Brigenti (HUN-142) és az eddigi vezető pozíciót elfoglaló Nyári Zsolt (HUN-142). Az olasz javított, de a Nyáriék úgy ítélték meg, hogy nem voltak kint így ők csak a befutó után szembesültek, hogy korai rajt miatt 20 pontot gyűjtöttek az eddigi kettő mellé. Litkey Farkas is a határon volt, mert bár ő nem volt kint, de még is visszatért a rajt területre, és jelentős hátrányba került ezzel, hiszen az első kreutz bóját utolsó előtti helyen vette. Klasszisát bizonyítja, hogy a második cirkáló bójánál már 8 hajót utasított maga mögé. Az első kreutz szakasznál látszott, hogy nem volt mindegy ki melyik oldalán vitorlázott a pályának. Elsőként meglepetésre, az eddig középmezőnyben vitorlázó Németh Botond (HUN-126) ért a cirkáló bójához, mögötte az eddigi meglehetősen hátul vitorlázó olasz Giancarlo Baj (HUN-102). A második körben azok jártak jobban akik a jobb oldalt választották. Elsőként ért a bójához Tuss Miklós (HUN-93) és ezt a helyét remekül meg is tartotta a hátszélben és elsőként haladt át a célvonalon. Második lett Németh Botond (HUN-126) vezette Equilor egység. A harmadik Majthényi Szabolcs (HUN-104) csapata, negyedik pedig Tuss Miklós. A harmadik futam jócskán átformálta az eddigi eredményeket. Az olasz Ivano Brigenti (HUN-95) került az élre, mögötte felkapaszkodott a dobogóra Tuss Miklós (HUN-93) és Szilvássy Attila (HUN-139). Majthényiék a negyedik, Detréék az ötödik, az eddig vezető Nyáriék a nyolcadik, Litkeyék a tízedik helyről várják a holnapi folytatást.

A nap zárásaként a Helka Music Clubban az osztályparti keretei között rendezik majd meg a csocsó bajnokságot, amelyről holnapi tudósításunkban számolunk be. A versenyzők a nap zárásaként a finom koktélok és hideg ínyencségek mellet az első két nap eseményeiből készült filmet is megnézhették az X-Trame stúdió jóvoltából.

 

Szeptember 19. szombat

Kiegyenlített mezőny és éles küzdelem jellemezte a WING Asso Európa-bajnokság harmadik versenynapját Balatonfüreden. A mai napon megrendezett mindhárom futamon más-más egység diadalmaskodott. A negyedik futamot Tuss Miklós (HUN-93) Ou Sali, az ötödiket Vadnai Péter (HUN-134) BMW, a hatodikat pedig Detre Szabolcs (HUN-133) Erste nyerte. Az összetettben 9 ponttal vezet az egyenletes teljesítményt nyújtó Nyári, második Detre Szabolcs (HUN-133) Erste, a harmadik Németh Botond (HUN-126) az Equilorral. Holnap óriási küzdelem várható hiszen a másodiktól a hetedik helyig minimális – egy-két pont - különbség van a csapatok között.

A szombat reggeli szél bíztatóan lengedezett, így forgatókönyv szerint indult a nap. A 19 egység 10.00 órakor 3m/s-os keleti szélben rajtolt el. A negyedik futam első cirkáló szakaszának végén a bójához elsőként érkezett Németh Botond (HUN-126) az Equilorral. Másodikként a Tuss Miklós (HUN-93), a harmadik pedig Nyári Zsolt (HUN-142) lett. A futam második körének kreutz bójájánál azonban már Tuss került az élre mögötte Németh Botond, majd Nyári Zsolt. Ezt a sorrendet meg is őrizték a befutóig és Tuss elkönyvelhette második futamgyőzelmét az Eb-n.

Az ötödik futam újra osztotta az első helyeket. A kreutz bóját elsőként az olasz Giancarlo Baj (ITA-102) vette, Vadnai Péter előtt, de mivel hajója érintette a bóját 360 fokos büntető fordulót kellett végrehajtania, így visszaesett a harmadik helyre a másik olasz egység, Brigenti (ITA-95) mögé. Az előző két futam győztese Tuss csak az utolsó előtti helyen vette a cirkáló bóját. Egy kör megtétele után az olasz Brigenti vezetett, mögötte Vadnai vitorlázott, majd Nyári a harmadik helyen. Az ötödik futam befutója igen jól sikerült a jól taktikázó Vadnai számára, hiszen az olasz Brigentit maga mögé utasítva elsőként ért célba. Sőt az olaszt még a pazarul finiselő Bartos Zoltán (HUN-127) is megelőzte ezzel megszerezve a második helyet.

A futam után Vadnai Péter (HUN-134) nyilatkozta:” Végig arra koncentráltam, hogy a leé bójánál belső helyem legyen, az első körben még sikerült az olasznak alattam elcsúsznia, de a második bójavételnél már tisztán elől voltam és ezt a helyet sikerült is a befutóig megtartanom.”

A hatodik futamnál Litkey Farkas korai rajtos volt, pedig remekül jött el, így sajnos számára tovább folytatódott a pech széria. Az első cirkáló szakasz végén egyértelműen látszott, hogy azok jártak jobban akik a pálya közepén vitorláztak, így Detre elsőként vette a kreutz bóját, másodiknak Szilvássy, harmadiknak a korai rajtos Litkey. A címvédő ikrek ezt a remek helyet már nem is engedték ki a kezükből, a következő körben növelték a mezőny és a köztük lévő távolságot így tetemes előnnyel értek célba. A második körben a cirkáló bójánál a második helyen tisztán a bójára vitorlázó Litkey elé befordult Nyári és össze is ütközött Litkeyvel. A második hátszeles szakasznál Bartos Zoltán (HUN-127) BDO ügyesen feljött és Detre mögött másodikként ért célba. A harmadik Nyári lett, akik tejesítették az ütközésért járó büntetéseket.

A hetedik futamot bár elrajtoltatták a rendezők, de a jelentősen lecsökkent szél. Ráadásul a szél iránya is komoly mértékben változott, így véget ért az első hátszeles szakasz felénél. Ezt a futamot a rendezőség másnapra halasztotta.

Nyári tetemes előnnyel vezet az összetettben, második Detre Szabolcs (HUN-133) Erste, a harmadik Németh Botond (HUN-126) az Equilorral. Holnap óriási küzdelem várható hiszen a másodiktól a hetedik helyig minimális különbség van a csapatok között.

A hazai vesztese Litkey mellett az eddig vezető olasz Brigenti is szomorú, hiszen ma a negyedik helyre csúszott vissza. Massimo De Luca, a csapat egyik tagja elmondta:”Az első két nap jól mentünk és a szél is kedvező volt számunkra, sajnos ma ebben a kis szélben nem igazán remekeltünk. Mi a Gardán az erősebb szelekhez vagyunk szokva. Természetesen bízunk benne, hogy holnap három jó futamot tudunk vitorlázni.”

Végezetül a tegnap lezajlott csocsó döntő eredményét is közöljük. A győztes az olasz Bete párosa lett, második a FantomASSO, harmadik az ASSOle mio legénysége.

 

Szeptember 20. vasárnap

 

A kontinens viadal utolsó napján három futamot terveztek a rendezők, de sajnos a szélviszonyok miatt csupán egy futamot tudtak vitorlázni az egységek. A kiélezett küzdelmet mutatta, hogy az első rajtot visszafújták, mert több mint a mezőny fele a rajtlövés pillanata előtt már átlépte a vonalat, így a szigorított fekete zászlós rajt következett. Itt is nagy volt a helyezkedés, de végül mindenki érvényesen elrajtolt. Az egységek 4-5 m/s-os ÉK-i szélben vitorláztak a kreutz bója felé. Elsőként vette a bóját az egyre jobb formába lendülő Németh Botond (HUN-126) kormányozta Equilor, másodikként ért oda az olasz Giancarlo Baj (ITA-102), a harmadikként pedig Szilvássy Attila (HUN-139) a Peecasso-GRID hajóval. Már első hátszél végére átrendeződött a sorrend. Tuss Miklós (HUN-93) vette elsőként a leé bóját, mögötte Majthényi Szabolcs (HUN-104) majd a harmadik helyre csúszott Németh Botond érkezett. A szél közben kicsit gyengült és délkelet felé fordult, így a második szakaszra már módosították a rendezők a cirkáló bóját. Ezt elsőként Majthényi kerülte, mögötte Németh Botond, a harmadik pedig Vadnai Péter lett. A befutóra remekül hajrázott Vadnai Péter (HUN-134) a BMW egység kormányánál és elsőként ért a célba. Második lett Tuss Miklós, harmadik Németh Botond, negyedik a Fantomasso, ötödik pedig a legjobb olasz egység a Brigenti (ITA-95) kormányozta Bete. Az összetettben vezető nyári Zsolt csupán a nyolcadik helyre hozta be a Yuppiet, de ezzel is fölényesen nyerte a bajnoki címet.

 

Nyári Zsolt az újdonsült Európa-bajnok elmondta: ”Magabiztosan és egyenletes teljesítményt nyújtva vitorláztunk, jó volt a csapatösszhang. Ugyanakkor sokat számított az új vitorla és az új csapattag is. Ez az évünk eddig nem úgy sikerült, ahogy terveztük, mert csak hetedikek lettünk a Magyar Bajnokságon. Nagyon örülünk a győzelemnek, hiszen ez a sokéves Asso versenyzésünk megkoronázása volt. A BYC pedig nagyon profi módon bonyolította le a versenyt.”

  Eredmények