Weöres Szabolcs a Vendée Globe kapujában

Az egyik fő támogató, az MVM székházában Weöres Szabolcs beszámolt - egy remek videó segítségével - a 2023-as, a szó szoros értelmében is viharos évről, és beszélt  2024-ről is: hajó szervizelés, két transzatlanti verseny, ezek után újabb szervizperiódus, majd edzések várnak rá a világ legkeményebb vitorlásversenye, a szóló, kikötés nélküli Vendée Globe november 10-i rajtjáig.

2023-ra visszatérve: minden versenyen célbaért a New Europe, ez nagy szó, hiszen például a viharos Fastnet Race-en az első éjszaka 48 (!) MAYDAY vészjelzést adtak le a mezőnyből, a Transat Jacques Vabre rajtját pedig a 180 kilométer/órás szélvihar miatt halasztották (Szabi a védett kikötőben 125 kilométer/órás szelet mért...), de a halasztott rajtra is maradt szél, az első este 5-6 hajó adta fel a versenyt. Az idényzáró Retour a la Base regattán pedig valószínűleg bálnával ütközött a magyar hajó - az egyik svert törött el ebben a balesetben. Kalandból kijutott tehát Szabinak - és hol van még az idei felkészülési szezon és a szóló földkerülő verseny vége...

A sajtótájékoztató itt visszahallgatható szerkesztett hangfelvételén először Fa Nándor köszöntését hallják, majd egy kerekasztalbeszélgetés következik Weöres Szabolccsal. Az MVM képviseletében Bozóky Anita, Fluck Bence és Katona Kolos kérdezték.

Visy László Oszi

Azóta megkaptuk a Szabi Ocean Racing hivatalos közleményét is a sajtótájékoztatóról, íme:

Weöres Szabolcs: több mint egy hónap az óceánon

Négy kvalifikációs viadalt is sikerrel teljesített és több ezer kilométert vitorlázott az elmúlt évben Weöres Szabolcs, aki a világ legnehezebbnek tartott versenyére, a Vendée Globe-ra készül, amelyen egyedül, kikötés nélkül kell körbehajózni a Földet.

A vitorlázás Mount Everestjének is nevezett megmérettetésen való induláshoz minden eddiginél szigorúbb feltételeket szabtak meg a szervezők. A nagy érdeklődés miatt 40 főben határozták meg az indulói létszámot és a kijelölt versenyeken kell összegyűjteni a részvételhez szükséges mérföldeket.

Weöres Szabolcs eredményes éven van túl, 2023-ban véghez vitte, amit eltervezett: négy viadalt is sikerrel teljesített. A New Europe névre keresztelt hajó átépítése után júliusban Fa Nándorral vett részt az 50. Rolex Fastnet Race-n (348 tengeri mérföldet írhatott jóvá), szeptemberben Irina Grachecvával indult a Défi Azimuton (294 mérföld), novemberben szintén vele a Transat Jacques Vabre-n (1880 mérföld), majd szólóban a Retour a la Base elnevezésű újabb transzatlanti menettel zárta az esztendőt (3500 mérföld). Ezeken a megmérettetéseken összesen több mint 777 órát, azaz több mint egy hónapot töltött vízen versenyzéssel!

Ehhez hozzájön még a sok tesztvitorlázás, illetve a több mint 25 ezer kilométer utazás Magyarország és a különböző tengeri kikötők között. A hajót ugyanis folyamatosan fejleszteni kell, kijavítani a kisebb-nagyobb hibákat, tesztvitorlázáson ellenőrizni, mi hogyan működik a versenyek között felkészülési időszakokban.

Weöres Szabolcs összességében 10 204 mérföldet szerzett eddig a Vendée Globe szempontjából, ezzel a 34. helyen áll a kvalifikációs listán. A magyar hajós tavaly előtt szintén négy versenyen gyűjtötte a mérföldeket, ezek közül a legnagyobb a Route du Rhum (A rum útja) volt 3550 mérfölddel; Weöres Szabolcs első magyarként teljesítette a világ egyik legnépszerűbb óceáni viadalát.

Jövőre a Vendée Globe előtt még két viadal szerepel Weöres Szabolcs versenynaptárában: a május végén rajtoló New York Vendée-Les Sables d’Olonne szóló transzatlanti megmérettetés, a Vendée Globe utolsó kvalifikációs lehetősége, majd a Défi Azimut szeptemberben.

Weöres Szabolcs Fa Nándor nyomdokaiba lépve második magyarként indulhat a vitorlázás Everestjének is nevezett Vendée Globe-on, a világ legnehezebbnek számító sportversenyén, amelyen a résztvevőknek egyedül, külső segítség és kikötés nélkül kell körbehajózniuk a Földet. Terve megvalósításában a MOL -Új Európa Alapítvány, a Szerencsejáték Zrt., az MVM, a GreenGo és az MBH Bank is segíti.

A tizedik Vendée Globe 2024. november 10-én rajtol Les Sables d’Olonne-ból.

Fotók:

MVM, Kerekes Zsombor