Vendée Globe – Rohamosan fogyatkozó mezőny

A déli óceán sorra szedi áldozatait a Vendée Globó szóló földkerülő mezőnyből. Ma hajnalban a verseny 31. napján az Indiai-óceánon a Marion Dufresne kutató és ellátóhajó kimentette Kito De Pavant-t (Bastide Oto) a tőkesúly leszakadásakor súlyosan megsérült, süllyedő hajójáról. Nem sokkal később Sébastien Josse (Edmond de Rothschild) is bejelentette a kiállását a versenyből. A harmadik helyen vitorlázó Josse hajója hétfőn reggel sérült meg, amikor 30 csomós sebességgel egy hullámvölgybe zuhanva letört az egyik DSS-uszonya.  A versenyző megpróbálkozott a hajója megjavításával, de ezt az erős hullámzás és a 30-40 csomós szél lehetetlenné tette. Az ő IMOCA 60-asa vitorlázóképes, de a verseny folytatása túl nagy kockázatot jelentene. Josse nem igényelt mentést, Ausztrália felé tart.

Az idei, a nyolcadik Vendée Globe jól indult, mert Európa közelében és aztán végig az Atlanti-óceánon kedvező szélviszonyok között vitorlázhattak a hajók dél felé. Persze ott is akadtak technikai hibák és kiesők (Tanguy De Lamotte és Bertrand De Broc), de összeségében a 29 hajós mezőnyből a szokásosnál kevesebben kényszerültek feladni a versenyt. Az első hét Vendée Globe-on átlagban a mezőny 52 százaléka ért célba. Várható volt, hogy a déli óceánokon, ahol kemény 30-40 csomós szelekben kell küzdeniük a hajósoknak, megszaporodnak a technikai hibák és a kényszerű kiállások.

Még a déli Atlanti-óceánon az ötödik Vendée Globe győztes Vincent Riou hajója a PRB sérült meg víz alatt úszó ismeretlen objektumnak ütközve. Fokvárosban kötött ki. Csaknem ugyanakkor sérült meg Morgan Lagraviére hajója (Safran), kormánya, így ő is Cape Townba hajózott.

December 4-én, csaknem a Jóreménység-fok vonalában, attól délre eltört Fa Nándor egyik közvetlen ellenfele és barátja a japán Kojiro Shiraishi (Spirit of Yukoh) árbóca, így kiállni kényszerült. A Nándi mögött hajózó Conrad Coleman aznap túlélt egy elektromos hibából keletkezett hajótüzet, majd ugyanezen hiba következményeként bekövetkezett hatalmas borulást.

Kito De Pavant december 6-án törte le a tőkesúlyát. Egy nappal korábban a mezőny második felében vitorlázó Romain Attanasio is ütközött valamivel, amitől megsérült mindkét kormánya. Ő is Dél-Afrika felé indult, de nem adja még fel. Egy öbölben megpróbálja kijavítani a hibákat és folytatni az útját.

December 6-án Eric Bellion jobb oldali kormánylapja tört le egy vízben úszó valamivel ütközve. Igyekszik nyugodtabb vizekre manőverezni, hogy a tatalék kormánylapot felszerelhesse.

A legfrissebb hír, hogy ma reggel a 8. helyen vitorlázó Thomas Ruyant hajója is megsérült a vízballaszt beszívó csonkjánál, és a vízbetörés elhárítása miatt csapást váltva egyenesen északra, nyugodtabb vizek felé törekszik, hogy a hibát kijavíthassa.

Jelenleg 22 hajó van még versenyben a november 6-án elrajtolt 29-ből, beleértve Belliont és Attanasiot, illetve Ruyant is.

Az élen Armel Le Cléac’h (Banque Populaire) rövidesen féltávnál lesz. A tempója fantasztikus. Közel 6 nappal (!) jár előrébb, mint a négy évvel ezelőtti győztes, az akkor 78 napos rekordot vitorlázott Francois Gabart.

Alex Thomson a Hugo Boss-szal keményen küzdött, hogy az Atlanti-óceánon letört jobb oldali támaszuszonya nélkül is megőrizze első helyét, majd pedig azért, hogy lépést tartson ellenfelével. Erre sokáig képes is volt, de az elmúlt napokban valamelyest feladott abból a rendkívül kimerítő hajtásból, amit a sérült hajó csúcssebességen tartása megkövetel. Jelenleg a hátránya már 130 tengeri mérföld az első helyen vitorlázó bretonhoz képest.

A harmadik helyen a leggyorsabb DSS nélküli hajó, Paul Meilhat (SMA) vitorlázik 1300 tengeri mérfölddel hátrébb.

Fa Nándor nagyszerűen hajózik a versenyen!

Annak ellenére, hogy egy viharos szélerősödésben kettészakadt az egyik leghatékonyabb gennakere, a déli Atlanti-óceánon higgadt meteotaktikával egyre előrébb tört közvetlen ellenfelei között, a középmezőnyt alkotó, hagyományosabb és biztonságosabb hajókkal versenyzők csoportjában.  Jelenleg az Indiai-óceánon a 11. helyen vitorlázik tíz mérföldön belül Stéphane Le Diraison mögött és 60-80 mérfölddel Conrad Coleman előtt, aki a versenyzőtársa volt a Barcelona World Race földkerülőn, illetve hasonló távolságra van tőle Arnaud Boissieres is.

Fotó: Francois Van Mellleghem / DPPI / Vendée Globe   -  a cikkhez csatolt képeket pedig a versenyzők küldték hajóikról
Nyomkövetés a verseny honlapján: http://tracking2016.vendeeglobe.org/hp5ip0/

A versey holapja: http://www.vendeeglobe.org


Csatolt képek: