Újra együtt Nagyhajós OB I.

Ma kezdődik a Nagyhajós Országos Bajnokság I. fordulója

Augusztus 26. – Ma délután 4 órakor a balatonfüredi helyszíni nevezésekkel kezdetét veszi a vitorlás szezon egyik legjelentősebb versenye, az Országos Nagyhajós Bajnokság első fordulója. Ezúttal négy pályán 12 hajóosztály egységei versenyeznek, közülük kilencen a bajnoki címekért, míg három osztály csak a hétvégén vitorlázza futamait, amelyek az éves ranglistájuk fontos eseménye. Ugyanakkor az Asso 99 osztály bajnoksága egyben Európa Kupa verseny is.

A Nagyhajós OB második fordulójára szeptember 3-i kezdettel kerül sor, amikor is újabb 10 osztály küzdelmei zajlanak a Balaton keleti medencéjében. Ekkor 5 bajnoki cím talál gazdára, és öten futnak csak hétvégi ranglista versenyt.

Egykor a Nagyhajós Bajnokság egyetlen nagy, közös eseménye volt minden ide tartozó hajóosztálynak, de aztán a vitorlás sportunk fejlődése szétfeszítette a közös bajnokság kereteit. Hiszen még a nyolcvanas években is csak fele ennyi nagyhajós osztály volt a Balatonon. A létszám növekedését a versenyrendezés színvonala nem tudta követni, és a kilencvenes évektől egyre több megerősödő osztály vette a saját kezébe bajnokságának megrendezését.

Az elmúlt évtizedben a közös nagy rendezvény, a Nagyhajós Bajnokság jelentőségét vesztett kis eseménnyé zsugorodott. Csak a kis létszámú, esetleg belső széthúzással küszködő osztályok maradtak meg a központi, az MVSz által rendezett bajnoki rendezvénynél, azok akik nem akartak, vagy nem tudtak maguknak saját bajnokságot szervezni. A Nagyhajós OB megmaradt az MVSz nyakán egy, a résztvevők kis létszáma és szétforgácsoltsága miatt csak veszteségesen rendezhető, fényét és hangulatát vesztett rendezvénynek.

De időközben, a magyar vitorlás sport közel negyedszázados átalakulási folyamatának eredményeképp újjászületett, újra épült a sportág maga, és vele a Magyar Vitorlás Szövetség is. Sokan érzik úgy, hogy itt az ideje, és adott minden lehetőség, hogy az Országos Nagyhajós Bajnokság régi fényét és hangulatát visszakapja. Legyen újra a magyar vitorlás sport, a szezon legfontosabb, legnagyobb eseménye! Szerezzen újra sok közös örömöt a nagyhajós osztályokban versenyzőknek, és – ha lehet – kovácsolja újra egybe a saját erőből talpon maradt és megerősödött kis közösségeket!

Ez a két közös bajnoki forduló vizsga a megújult MVSz-nek is. Lehet-e olyan közös bajnokságot szervezni, ahol ismét több posztály versenyez egy pályán, mégis magas színvonalú a rendezés? Ugyanakkor visszatérhet-e a régi közös bajnokságok egyedi hangulata.

A következő vizsgafokozat jövőre következik: Ha a hajóosztályok újra összefognak, akkor az MVSz kihasználhatja a nagy vitorlás esemény adta marketinglehetőségeket. Sikerül-e ezzel is újabb támogatókat bevonni, a sportág népszerűsítésével újabb forrásokat találni a fejlesztéséhez.

Mert minden mindennel összefügg!

Az elmúlt években egyszerre láthatjuk a vitorlás sport eredményességének fejlődését minden területen.

Az utánpótlás fejlődését nem kell bizonygatni, hiszen csak az elmúlt hónapban is kapkodhattuk a fejünket Érdi Mári, a Vadnai testvérek, Tenke Áron, Hirschler Rebeka vagy a Gyapjas testvérek sikerei hallatán. Utánpótlás korosztályos világbajnoki címről, bronzéremről, ötödik helyekről és élmezőnyben mutatott helytállásokról olvastuk a híreket.

Eközben a felnőtt élversenyzők már Rióban tesztelhették az egy év múlva kezdődő Olimpia várható körülményeit. Nem olimpiai osztályokban is akad két világbajnoki cím idén is, illetve Pegan Zoltán  és Mircsev Éva révén a mozgáskorlátozott vitorlázók Európa-bajnokságán akasztottak újra aranyérmet magyar versenyzők nyakába.

És a sikerekhez nagyon fontos hátteret ad a fejlődő nagyhajós élet. Az újra növekvő létszámú versenyzés, élén az egyre erősebb és sikeresebb Kékszalaggal adja azt a hátteret – anyagi értelemben is –, amire a Magyar Vitorlás Szövetség támaszkodhat. A nagyhajósok befizetései, az általuk népszerűsített vitorlás sport marketinglehetőségei segítenek megtalálni azokat a forrásokat, támogatókat, amelyek nélkül nem tarthatna ott az utánpótlás és az élsport, ahová már eljutott.

Az élsportolókat támogatják központi szervezetek, mint például a Magyar Olimpiai Bizottság. De ezt azért is teszik, mert azt láthatják, hogy a vitorlás sport egésze fejlődik, él és egyre erősebb lábakon áll. Ugyanezért érzi egyre több piaci cég is, hogy a vitorlázás támogatása pozitív kicsengésű reklámlehetőség a számukra, olyan sportág, ahová érdemes pénzt tenni, mert ez a befektetésük megtérül, hozza az jó hangulatú megjelenéseket.

És nem elhanyagolható a nagyhajósok sokaságának egyéni, személyes érintettségű segítsége. Hiszen sokan, akár csak a régi időkben, a saját hajóikon nevelik az utánpótlást, vagy viszik gyermekeiket az egyesületekbe, táborokba, mert tudják mit jelent vitorlázónak lenni. Általuk állt talpra, változott meg szerkezetében a magyar vitorlás sport, és lett újra versenyképessé külföldön, de itthon is.

Nagyhajós Bajnokság 1. forduló: 

„A” pálya - Zamárdi                11mOD, Melges24, J24
„B” pálya - Balatonfüred        25-ös jolle, 15-ös jolle, Dolfin
„C” pálya - Siófok                    Asso99, 8mOD, Elliott770,
„D” pálya - Csopak                 Regina, Scholtz 22, Sudár Regatta

Nagyhajós Bajnokság 2. forduló:

Folkboat, Európa 30, 30-as Cirkáló
Dragon, Bavaria 32,
Nautic, 70-es Cirkáló
Nautic 370, X-35, 33-as

Négy pályán kilenc hajóosztály várta a szelet a Nagyhajós OB első napján. 96 hajó 389 versenyzője, plusz az Asso Európa Kupán még két német hajón további kilencen remélték a szél érkezését - hiába. 

15 Sudár Regatta, 8 Scholtz 22-es, 10 Regina, 9 Elliott 770-es, 13 + 2 Asso, 10 darab 8M OD, illetve 25-ös Jolle osztályban 13-an, 15-ös Jollék 10-en, 11 M OD hajóval pedig 8-an neveztek be a versenyre.

Hozzájuk csatlakoznak még a hétvégén a ranglista versenyt futó Dolfinok, illetve a Melges 24 és J24 osztályok egységei.

Az első napról:

A  D-pályáról a versenyvezető Beliczay Márton, vagyis Bőrtok révén.

A tömör összefoglaló mind a négy pályára érvényes augusztus 27.én

Futamdömping a második napon

A Nagyhajós Bajnokság második napján mind a négy pályán pörögtek a futamok. 

Az időjárás előrejelzés a második versenbynapra sem kecsegtette pazar széllel a Nagyhajós Bajnokság 98 hajós mezőnyét, és a hétvégére még rosszabbak a kilátások. Így, amikor mégis feltámadt a szél, azt Sipos Péter vezetésével száz százalékig kihasználta a versenyrendezőség.

Peti ismét jelentősen javította használható szél per megrendezett futam mutatóját, amiben (Finnesként állíthatom) egyébként is a világ legjobbjai közé tartozik. Ebben jó partnerei voltak ezen a pénteki napon a pályák felelősei: Sipos Máté, Süle Péter és Beliczay Márton és csapataik. 

A mérsékelt, de a versenyzésre már jól használható szélben a hajóosztályok lehetőségeiknek megfelelően három-négy jó futamot teljesítettek, és a versenyzők csak estére értek vissza a kikötőkbe.

Balatonfüreden ismét a kikötőben vesztegel a nagyhajós bajnokság mezőnye

 

 

Vízen a mezőny

 Vasárnap reggel gyenge, de a szombatinál több szél lengedez a Balatonon.

Augusztus 30. 9 óra 30 perc.

A csütörtöki majd szombati teljes szélcsend után a Balaton reggeli kelet-déleleti szele ad halvány reményt arra, hogy a mai napon sikerülhet újabb futamot - talán futamokat - rendezni a Nagyhajós Országos Bajnokság ezen a négy napon próbálkozó kilenc hajóosztálya részére. Tegnap óta ranglistaversenyre csatlakoztak hozzájuk a Melges 24-esek, a J24-esekés a Dolfinok is. 

Így velük együtt már 123 hajó és 499 versenyző van a víízen az évek óta először újra 12 hajóosztálynak egy időben és egy helyen rendezett nagyhajós bajnokságon. A rendezőség Sipos Péter vezetésével mindent megtesz, hogy a négy versenypályán vitorlázók versenyein elérjék az érvényességhez szükséges futamszámot. Ez az A-, és a B-pályán pénteken 4-4 futam teljesítésével már sikerült, így a 11 M OD, illetve a 15-ös és a 25-ös Jollék versenye már biztosan érvényes.

25-ös Jolléban érik az újabb magyar bajnoki cím a hosszú idő után újra versenybe szálló Szekeres László által kormányzott Bolero legénységének, akik három futamot is nyertek már. Idén a legagyobb balatoni jolleosztályban nincs külön szétválasztva klasszikus és modern 25-ös Jolle mezőny, viszont az értékelés yardstick előnyszámokkal kiegészített, ami a régi építésű hajók sebességhátrányát hivatott kiegyenlíteni.

15-ös Jolléban hozzájuk hasonlóan teljesít a Mokány Barcza Györggyel a kormánynál. 

A 11 M One Designok között pedig Czap Zoltán vezet fölényesen Obsession nevű hajójával, igaz ők "csak" két futamon diadalmaskodtak a négyből. 

A C-, és a D-pályákon 3-3 futam zajlott le pénteken, így a Regina, a 8M OD, az Elliott 770, valamint a két német résztvevővel Európa Kupa versenyt is futó Assó osztályok a teljességhez még híjján vannak egy futamnak.

A szinte egész Európa felett terpeszkedő alacsonnyomású időjárási rendszer teszi rendkívül nehézzé a rendezők és versenyzők dolgát. Aki figyeli a Nagyhajós OB-val párhuzamosan a Balti-tengeren zajló Optimist világbajnokság eseményeinek alakulását, jól láthatja, hogy ezúttal nem a Balaton packázik a magyar vitorlázókkal.

2-2 mai futammal érvényesek a versenyek

Véget ért a Nagyhajós Bajnokság első fordulója. Sipos Péter vezetésével a versenyrendezőségnek sikerült jól kihasználni a mérsékelt-gyenge északkeleti-keleti szelet, így jól zárult a négynapos esemény.

Augusztus 30. - 14 óra 30 perc

A Nagyhajós bajnokság negyedik, záró versenynapján 6-8 csomós lassan elfogyó északkeleti-keleti szélben mind a négy pályán lezajlott 2-2 futam. Így a gyengeszeles időjárás és két versenyzésre alkalmatlan szélviszonyú nap ellenére minden hajóosztálynak érvényes, 5 vagy 6 futamos lett a bajnoksága a Nagyhajós Bajnokság első fordulójában részt vett kilenc hajóosztálynak, míg a három ranglistaversenyt futó osztály is vitorlázhatott két futamot.

Fotó: Mag Andi

A mellékletből letölthetők a végeredmények.

A pálya

B pálya

C pálya

D pálya

Ranglistaversenyek