Rendkívüli kiadás: Hírek a hídról

A Kékszalagról pro és kontra.

Van néhány sporttársunk(?), akik az idei Kékszalag megrendezése előtt bizonyos internetes fórumokon agresszívan támadták a Magyar Vitorlás Szövetséget (MVSz) vélt vagy valós személyes sérelmeik miatt. Sajnos ők azóta is módszeresen dolgoznak azon, hogy a balatoni vitorlázás ünnepét tönkretegyék, sárral dobálják meg közel száz, a versenyszervezésében közreműködő szakember és önkéntes munkáját, akik 72 órán át éjt nappallá téve, erejüket megfeszítve dolgoztak azon, hogy a verseny zökkenőmentesen le legyen bonyolítva.

Ők eddig a vitorlázóktól egy árva köszönetet nem kaptak, csak gyűlölködést és mocskolódást. Úgyhogy egyszerű vitorlázóként és sporttársaink nevében ezúton is köszönöm annak a sok mindenkinek (a részletes névsor alább látható) azt az áldozatos munkát, amit a jubileumi Kékszalag lebonyolítása érdekében végeztek. 

Az idei jubileumi Kékszalag volt minden idők legsikeresebb versenye, soha ilyen reflektorfény nem irányult a vitorlássportra. Persze lehet vitatkozni az élő televíziós közvetítés minőségén, de közben elsikkad a lényeg: vitorláshajók voltak az ország legnézettebb sportcsatornáján 20 órán át. Mikor volt arra példa, hogy egy kézilabda-mérkőzést áttegyenek egy másik csatornára a vitorlázás miatt!??  Ez volt a szövetség célja: kiszélesíteni a tömegbázist, hogy a közvélemény ne pár ezer ember úri passziójaként, hanem valódi sportként tekintsen a vitorlázásra.  A televíziós műsor nekik készült – a laikus közvéleménynek, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy mi a genakker és merre van a lee oldal.

Ezt a célt sikerült elérni, a műsor jó nézettséget hozott, a fél ország a Kékszalagról beszélt, végig a Balaton partján soha nem látott tömeg várta a versenyzőket. Az azonban el kell fogadnunk, hogy a tömegmédiában a versenyző tömeg legfeljebb vágóképként jelenhet meg - az érdekességet és az izgalmat az átlagos és laikus nézők számára a vitorlásversenyeknél is a topcsapatok és a csúcstechnológiát képviselő hajók jelentik. 

Ugyanakkor tisztában vagyok azzal, hogy a Kékszalag igazi hősei abból a hallgatag többségből kerülnek ki, akik minden évben beneveznek a versenyre és bár esik eső, fúj (vagy éppen nem fúj) a szél, kitartanak és végigmennek a távon. Az internetes trollok állításával ellentétben a szövetség rendkívül hálás azért, hogy ők ilyen nagy számban álltak idén rajthoz. Nekik készült az élmezőny befutóját követően egész hajnalban és másnap az utolsó befutó hajóig a szöveges és képi tudósítás az MVSz közösségi média és az online felületein. Nekik készült a már több, mint ezer darab fotót tartalmazó és folyamatosan bővülő fotótár. Ez a korábbi évekkel ellentétben részletesen, kereshető formában tartalmazza azokat a felvételeket, amelyeket a szövetség hivatalos fotósai készítettek a versenyzőkről. Nekik készültek a kisfilmek és összefoglaló filmek, földről, vízről, levegőből.

A Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége döntött úgy július elején, hogy idén a komoly nemzetközi sporteseményekhez hasonló formában fogja szabályozni a médiatevékenységét, lévén a Kékszalag is az. Tudni kell, hogy a sporttörvény értelmében a versenyt szervező sportszövetséget illetik meg azok a vagyoni értékű jogok, amelyek a televíziós és internetes közvetítésekből, valamint a fotók értékesítéséből származnak. A Kékszalag ezen felül még védjegyoltalom alatt is áll.  Köszönöm, hogy ebben az évben olyan médiapartnerek csatlakoztak a Kékszalaghoz, mint az MTVA, a Mediaworks és a New Wave Media, műsorkészítő partnerként pedig az Antenna Hungária. Ők kifejezetten elvárták, hogy ezeket a jogokat számukra biztosítsuk és cserébe nem a szövetségnek, hanem nekünk, vitorlázóknak segítenek abban, hogy sportágunkat megismertessék.

Leegyszerűsítve a dolgot: az általuk biztosított hatalmas nyilvánosságért cserébe exkluzivitást adtunk a médiajogok tekintetében.

Ez nem érintette a magáncélú felhasználásokat, tehát egyesek állításával ellentétben soha nem korlátoztuk és nem is fogjuk korlátozni azt, hogy a csapatok és résztvevők a saját hajójukat fényképezzék vagy filmezzék. Ugyanakkor következetesen fel fogunk lépni a Kékszalag engedély nélküli kereskedelmi célú hasznosítása ellen, legyen az fotóértékesítés, újságkészítés vagy éppen kabátárusítás – a vitorlázás és a Kékszalag érdekében. Tisztában vagyok azzal, hogy ez érdekeket sérthet. Ugyanakkor ez az egyedüli útja annak, hogy a versenyhez professzionális szponzorok és médiapartnerek csatlakozzanak a jövőben.

Tény, hogy a nevezők nagy száma miatt nem jutott minden hajóra nyomkövető eszköz, de a nyomkövetés 632 hajó esetében működött! Nem fagyott le, nem tűnt el a jel, egy idő után a hajók orra is a helyes irányba mutatott. Ez a korábbi évekhez képest előrelépés, de kétségtelen, hogy van még mit csiszolni a rendszeren. A kritika tehát jogos és azon fogunk dolgozni, hogy a nyomkövetés jövőre még kényelmesebb legyen nemcsak a vízen lévők, hanem a többi partnerünk számára is.

Az sem igaz, hogy a versenyutasítás a verseny előtti napokban került publikálásra. A dokumentumot a hunsail.hu hírfolyamában kifejezetten az én kérésemre jelentettük meg, mert azt tapasztaltam, hogy sok olyan sportoló áll rajthoz, aki nem járatos a versenyzésben és ezért nem találja meg azokat a dokumentumokat, amelyeket korábban már közzétettünk.  „A verseny szervezői szakmai szempontokat részben vagy egészben figyelmen kívül hagyva hoznak döntéseket” – megjegyzést főtitkárként az MVSz elnöksége és minden munkatársa nevében szintén visszautasítom. Minden fontos döntés meghozatalát megelőzi az MVSz szakmai bizottságaival és osztályszövetségeivel történő egyeztetés. Ezek az egyeztetések nyilvánosak, mint ahogy az MVSz elnökségi ülései is azok.

Legyen világos mindenki számára: a Kékszalag vitorlásversenyt a nevezési díjakból befolyó összegből megrendezni nem lehet.  Szükségünk van a szponzorok támogatására is, az ő igényeiket is kell szolgálni. A Magyar Vitorlás Szövetség társadalmi szervezet, nonprofit alapon működik, minden rendelkezésre álló forrást versenyek szervezésére, képzések szervezésére, az utánpótlássport támogatására és az élversenyzők olimpiai felkészülésére fordítja. Azoknak a felkészülésére, akik - nagyobb részt sajnos még mindig saját forrásból - a napokban a dániai Aarhusban küzdenek az olimpiai kvóták megszerzéséért.

A tárgyszerű kritikákra pedig nyitottak vagyunk, ennek érdekében már több, mint egy hónapja létrehoztunk egy nyilvános csoportot Versenyvitorlázók néven a Facebookon, ahol akár velem, akár a szövetség többi munkatársával értelmes szakmai párbeszédet lehet folytatni. Kérek mindenkit, hogy esetleges kritikát, ötleteit és javaslatait a versennyel kapcsolatban itt tegye meg. Ha pedig igény mutatkozik rá, akkor Kékszalag nyílt napot rendezünk a résztvevők számára, ahol beszámolunk a jubileumi verseny eredményeiről és válaszolunk a kérdésekre.

Úgy gondolom, a Kékszalag a magyar vitorlázás egyik legnagyobb értéke, legfontosabb kincse. Ha jól sáfárkodunk ezzel az értékkel, abból nemcsak a sportág, de az egész Balaton profitálni fog: az élcsapatoknál a nagyobb nyilvánosság miatt jobban megnyílik a szponzorok pénztárcája, a vitorlássulik megtelnek gyerekekkel és a mancsaftkereső oldalak jelentkező legénységgel, fellendül a kereslet a vitorlások iránt, bővül a vendégéjszakák száma a Balatonon és kitolódik a szezon. Ne tévesszük szem elől ezt a célt, ne hagyjuk, hogy néhány irigykedő tönkretegye azt az ünnepet, amit a jubileum jelentett a magyar vitorlázás számára!

Jó szelet kívánok!

Holczhauser András

főtitkár

Még egyszer nagyon köszönöm mindenkinek, aki segített megszervezi a jubileumi 50. Kékszalag Erste Nagydíjat!  

Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj szervezői csapata

Bácsai-Nagy Domonkos Holló Dániel Ralovich Dávid
Bakóczy Zsuzsa Horesnyi Szilvia Rápolthy Edit
Bakos Tímea ifj. Simon Zoltán Recska Tünde
Bális István Kárpáti Bence Róka Bianka
Bodnár Alexandra Kayser Miklós Rutai Lili
Buzás Attila Kerekes Anna Simon Zoltán
Csébfalvi Anna Júlia Kerekes Kázmér Simonné Sipos Andrea
Csernátony Csaba Kirisits Balázs Somogyi Nikolett
Cserta Gábor Kollman András Somogyi Nóra
Csillag Martin Korda Judit Sövény Ábel
Damokos Kristóf Kőváry István Szántó Áron
Dániel Dorottya Ladányi János Szarka Bálint
Dániel Gábor László Péter Szemes Bence
Dániel Marcell Máthé Marian Szentgyörgyi Rómeó
Dénes Gábor Michaletzky Luca Szépvölgyi István
Dudás Mór Molnár Csaba Szilvási Judit
Dunai Zoltán Nagy Eszter Szomor Rebeka
Fábián László Nagy Gergő Szunyogh Zsófia
Fekete Péter Nagy Noémi Tompos Kálmán
Fessler Gábor Náray Vilmos Török Brigi
Fluck Dóri Orosz József Tusnai Veronika
Fluck Edina Ószabó Attila Urbán Petra
Fluck Réka Pandur Petra Urbán Réka
Fürstner Klári Papp Gábor Varga Mátyás
György Bence Papp Ildikó Végh Dávid
Hagemann László Pertl Dániel Venczel Tamás
Piros Dorka

A fotó illusztráció. Forrás: Szántó Áron / Magyar Vitorlás Szövetség