Olimpiai felkészülés Angliában

A 2012-es Olimpia helyszínén, az angliai Weymouth-ban rendezték meg a Sail for Gold regattát.

A „Sail for Gold” regatta az utolsó fontos nemzetközi esemény, amelyen a Magyar Vitorlás Válogatott is részt vett 2009-ben. Méltán minősítették úgy a rendezők a szigetországban eddig rendezett legnagyobb vitorlás eseményként ezt a rendezvényt, hiszen 2012-ben itt Weymouthban, ezen a vízterületen rendezik majd az Olimpiai Vitorlás versenyeket!

 

Összesen 38 nemzet 570 egysége állt rajthoz a 10 olimpiai, és a 3 Paralimpiai osztályokban.

Minden olyan nemzet, amely komolyan veszi a felkészülést a három év múlva sorra kerülő Játékokon, élt az alkalommal, és tapasztalatgyűjtési céllal elküldte legjobbjait, a most még csak Grade-2-es eseményre.

 

Magyarországot két osztályban képviselték a versenyzőink:

 

470 Férfi:

Sallay Gábor – Perjés Bálint (Proximo/Spartacus  SC)

Szamody Tamás – Bárdos Mihály (BYC)

 

Laser Standard:

Berecz Zsombor (Proximo  SC)

 

Edzők:

470 osztály - Czégai Péter (MVSZ) és Kelemen Tamás (Proximo SC)

Laser -  Sigmond András, MVSZ Szövetségi Kapitány

 

Célkitűzésünk elsősorban a tapasztalatgyűjtés volt, de emellett az eddigi munka és eredmények alapján Berecz Zsombort a mezőny első negyedébe vártuk, míg a 470 – es párosokat az 50% ba, vagyis az arany csoportba.

 

A Laser mezőny volt a legnépesebb, 28 nemzet 104 indulója indult a versenyen, Berecz Zsombor a 29. helyen, a nemzetek sorrendjében a 18. helyen végzett.  Teljesítménye, ahogyan ezt tőle már kezdjük megszokni, meglehetősen változóan alakult. Voltak kiváló kezdései, ahol jó cirkáló sebességgel, taktikával, és rajttal az első 10-ben vette az 1-es bóját, viszont eleinte még nem érezte az oldalról jövő nagy hullámokban a hátszeles hajókezelést, így ezeken a szakaszokon esett vissza a 13, 14, 18 helyekre. A két erős szeles futamban (25 – 30 Csomós szél), amelyek 3 körösek voltak (futamonként 70 perces időtartammal) fizikai állóképessége mutatkozott kevésnek ahhoz, hogy az egyébként jó hajóvezetését és sebességét tartani tudja, így emiatt esett vissza a futamok során a 33, 33 pozíciókra. A további futamokban megismerni és alkalmazkodni kellett a Weymouth-i öböl változó szél és áramlási viszonyaihoz, az oldal választás döntő fontosságú volt, és a futamokra a nagy pozíció váltások voltak jellemzőek. Ezekben Zsombor bizonyította kiváló érzékét, képes volt 12 helyet is feljönni 2 körön keresztül, de esett is vissza a mezőny végére a rossz oldalválasztás miatt.

 

A Sallay Gábor – Perjés Bálint páros a 24 nemzet  55 egységéből álló 470-es mezőnyben  kimaradt az arany csoportból, és az ezüst csoport 5. hajójaként az összetettben a 33. helyen végzett. A selejtező futamokban nekik is gondjuk volt az oldalról jövő hullámokra kialakítandó hajóvezetéssel,  az erős szélben pedig szintén kondícionális hiányosságok mutatkoztak. Ezek miatt a selejtező futamokban kellő önbizalom és határozottság nélkül versenyeztek, és elmaradtak a tőlük várt teljesítménytől. Az ezüst csoportban már kellő magabiztossággal és jó taktikával versenyeztek és szereztek jó futam eredményeket

(3, 3, 5, 8).

 

Szamody Tamás és  Bárdos Mihály voltak a csapat legfiatalabb tagjai, akik a hazai rendezésű Ifjúsági Európa-bajnokságon elért 11. helyezésükkel bizonyították képességeiket. Az angliai mezőny és a helyszín azonban még túl erősnek mutatkozott az felkészültségükhöz, hajóvezetésükben és taktikájukban sem találták azt a formát, ami ezen kondíciók mellett sikeresebb lehetett volna számukra. Általában a mezőny második felében versenyeztek, ahonnan nem tudtak előrébb kerülni a futamok során.

 

A csapat, beleértve az edzőket is, sok hasznos tapasztalatot gyűjtött a soron következő Olimpia helyszínéről, amiket feltétlenül figyelembe kell vegyünk a még hátra levő 3 éves felkészülésünk tervezésénél. A weymouth-i  öböl igazi vitorlás paradicsom, aminek sajnos csak egy oldalát sikerült megismerni,  mivel a szél, - szokatlanul!!, - de végig ÉK-ről fújt (40 – 70 fok) 12 – 34 csomó erősséggel. Iránya és erőssége is állandóan változó, tehát nem egy egyszerű sebességi versenyre kell készüljünk.  Ehhez párosul még a hatórás ár-apály ciklusnak megfelelő 10 – 25 m/perces áramlás, ami a hullámok irányát és méretét is megváltoztatja, ahogyan az erőssége változik. Így a hajókezelésben, és a taktikában is fontos szerepet kap majd az áramlás pontos ismerete. Sajnos nem volt szerencsénk abban az átlagos 60 %-ban uralkodó D – DNY-i szélben vitorlázni, ami erre a területre jellemző.

 

A pályák a megépített gát rendszeren kívül lesznek kitűzve, amire az erős szélben is vontatással kellett rásegíteni ahhoz, hogy minimum 1 óra alatt kiérjünk a verseny színhelyére. Ez a hideg időben külön öltözéket igényel, hogy a versenyzők ne hűljenek ki, és ne elmerevedve álljanak rajthoz.

 

A rendezés már most is jól működött, a pályák kitűzése és a lebonyolítás szinte hibátlan volt. Szeptember 17-én csütörtökön az Olimpia Rendezői és az ISAF képviselői tartottak egy tájékoztatót az előkészületekről, és a következő évek várható vitorlás eseményeiről, amelyeket Weymouthban tartanak. Sajnos az előadók meglehetősen felkészületlenül álltak ki a 38 nemzet csapat vezetői elé, és az inkább csak a protokollra hagyatkozó eseményen sok érdemi felvilágosítást, vagy adatot nem bocsátottak a rendelkezésünkre.

 

Azt jól lehet látni, hogy ez az olimpiai előkészület is nagyon drága lesz, a szállások már most is irreálisan magasak, az edzés-lehetőségért pedig szintén borsos árat kérnek a rendezők. 2010-ben már az olimpiai időponthoz igazodva  augusztus 1-10. között rendezik meg a Sail for Gold versenyt, 2011-ben pedig július 30. és augusztus 13. között  lesz az Olimpia főpróbájának számító Teszt verseny, ahol a teljes adminisztráció, a felmérés és a futamok lebonyolítása is az olimpia forgatókönyv szerint történik. Ezeken az eseményeken kívül az edzésért, és edzés idejére a kikötő használatáért is külön kell fizetni a hajók és a csapatok  létszámától függően. Már most is több nemzet tartja a helyszínen hajóit konténerben, és az év különböző időszakaiban tartózkodnak ott, és folytatják edzéseiket az olimpia színhelyén.

 

A tapasztalatok alapján 2012 – ben  nagyon színvonalas rendezésre, és még kiegyenlítettebb és felkészültebb mezőnyökre kell számítani, mint eddig. Ahhoz tehát, hogy abban a 2 – 3 hajóosztályban, amelyekben tervezzük részvételünket a 2012-es Olimpián, az eredményeink is jobbak legyenek, már most el kell kezdenünk a koncentrált felkészülést. Ezt a kiemelt programot csak azokkal a versenyzőkkel érdemes elkezdeni,  akik képességeik révén alkalmasak a nemzetközi szintre, a szükséges edzés munkát vállalni tudják, és maguk is akarják a sikert, illetve rendelkeznek azzal a támogatói háttérrel amely a program lebonyolításához  szükséges.

 

Ellenkező esetben az olimpiai kvalifikáció és ott a sikeres szereplés nem lehet valós célkitűzése a sportág vezetésének és a versenyzőknek, a befektetett energia és az anyagiak pedig csak alacsonyabb szinten, vagy csak később térülhetnek vissza a nemzetközi versenyeken.

  

 

Fotógaléria a versenyről ezen a linken: http://www.w-w-i.com/skandia_sail_for_gold_2009/gallery.php?pg=1&gp=i

 

  

 

Sigmond András

szövetségi kapitány