Összefoglaló: a Raiffeisen Fifty-Fifty új időrekordot ért el a 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon

Rekordot hozott az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, az első helyen befutó Raffeisen nevű katamarán ugyanis 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt teljesítette a légvonalban több mint 150 kilométeres távot. Ezzel megdőlt az eddigi 7 óra 13 perc 57 másodperces „tókörrekord”, amit úgy szintén a Raiffeisen Fifty-Fifty állított be 2014-ben, megdöntve akkor is a saját korábbi időrekordját.

 

Elsőként futott be Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenyén, a július 14-én Balatonfüredről induló - Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenyén - az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon, a Raiffeisen Fifty-Fifty nevű katamarán. Az élen végző hajó legénységének tagjai Józsa Márton kormányos mellett Goszleth Marcell, Németh Áron, Adorján Csaba, Dénes Bence Dániel, Erőss Loránd János és Józsa-Kovács Attila.
Józsa Márton hajója harmadik győzelmét aratta a versenyen 2012 és 2014 után.

 

Csúcsteljesítmény

A Raiffeisen Fifty-Fifty csapata 7 óra 13 perc 21 másodperc alatt tette meg a légvonalban több mint 150 kilométeres - Balatonfüred-Balatonkenese, Siófok-Keszthely-Balatonfüred - távolságot. Ezzel 36 másodperccel megdöntötte az eddigi csúcsot, amelyet ugyancsak ez a hajó tartott, a 2014-ben elért 7 óra 13 perc 57 másodperces idővel.

 

A mostani rekorddöntés az ideális szélviszonyoknak köszönhető: a versenyen ugyanis jellemzően közepes-élénk szél fújt, ez pedig ideális a katamaránok számára - közölte a versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség. “Minden versenyen benne van a pakliban a csúcsdöntés, aztán persze az idő- és széljárás dönt el mindent. A vitorlázás egy ilyen sport, épp ez benne az izgalmas. Az elmúlt éveket gyenge szél jellemezte, szerencsére most jobban jött ki a lépés. Ezt mutatja ez a rekord is” - Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. Hozzátette: „A Balatonon vitorlázó, számos nagy versenyen megjelenő korszerű katamaránokkal akár 5 óra alatt is teljesíthető a táv, ez jelenleg a lehetséges legjobb idő, tehát van még tér a jövőben újabb csúcsokra.”

Ehhez persze még ideálisabb szél is elképzelhető - mondta Józsa Márton, hiszen a mostani délnyugatiban jóval hosszabb utat kellett megtennie a hajóknak, széllel szembe és hátszélben is "cirkálva", mint hogyha egy északnyugatiban szinte vonalban teljesíthető a pálya. Úgy hogy van még tartalék a rekordban, ráadásul a fejlesztés nem áll meg, Józsa Mártonék jövőre új árbocban és új vitorlázatban, további fejlesztésekben gondolkodnak. A Raiffeisen Fifty-Fiftyről tudni kell, hogy teljesen magyar fejlesztésű és építésű hajó. A zseniális Paulovits Dénes álmodta meg a kéttestű, kétárbocos katamaránt, ami példa nélküli megoldás. A kezelése is különleges gyakorlatot igényel, hiszen nem csak az orrvitorla és a nagyvitorla összhangja fontos, hanem a két árbocon lévő két vitorlázatot is különbözőképpen kell állítani ahhoz, hogy a köztük lévő áramlás is optimális legyen. Az építés a kápolnásnyéki Pauger műhelyben folyt, 2012-ben került vízre a hajó. És most tíz év után ugyanott vadonatúj testek készültek a "Fiftyhez", ettől mintegy 400 kilogrammal könnyebb lett a vitorlás. Sem 2012-ben, sem idén nem jutott túl sok idő a bevitorlázásra...

A második helyen a Team Kaáli futott be, 17:01:20-kor, Virág Flóra Anna kormányos, Belle Örs, Tisóczki Ferenc, Sallai Gábor, Kadlecsik Márton, Bödör Gergely és Kugler Nándor. Remek teljesítményt nyújtottak, annak ellenére hogy csigatöréssel, egyéb műszaki problémákkal is meg kellett küzdeniük a menet során.

A harmadik a Prospex Delta lett 8 óra 2 perc 21 másodperccel. A hajó legénysége: Kaiser Kristóf kormányos, Rauschenberger Miklós, Munka Márton, Szigeti Stacey Dániel, Dávid Dániel, Weidinger György és Sellei Bence. 17:02:21-kor futottak be. Ők se sokat vitorláztak a rajt előtt, a győzteshez hasonlóan, a teljes rudazat és vitorlázat fejlesztését, a magyar tervezésű alkatrészek gyártását itt is folyamatos anyagbeszerzési nehézségek súlyosbították. Rengeteg potenciál van ebben a modifikált AC 45-ösben, ha több idejük maradt volna bevitorlázni, komoly esélyesek lehettek volna akár a győzelemre is. Az ő versenyüket is komoly műszaki problémák nehezítették. A negyedik helyen a címvédő RSM futott be Vándor Róberttel és csapatával. Keszthelytől visszafelé lett volna esély, hogy lefaragjanak a hátrányukból, de akkora előnnyel vette a keszthelyi pályajelet a Raiffeisen Fifty-Fifty, és hamarabb is kapták meg a frissüléseket, hogy végül nem tudtak beleszólni a győzelemért folyó küzdelembe.

Az ötödik helyen a Audax-Django D35-ös katamarán érkezett, Petrányi Zoltánnal és versenyzőtársaival.Hatodik a Ribstory (Behek István és csapata),hetedik a Process Solutions, Litkey Farkassal a kormánynál. A nyolcadik a Nanushka Forestay Ventilo 28 lábas katamarán lett, Váradi Szabó Jánossal. Kilencedik a Triniteam, Kreskai Györggyel és versenyzőtársaival. A tizedik a Poplart lett a katamarán specialista Diószegi Zoltánnal és csapatával.

Az abszolút 13. helyen futott be, legeredményesebb egytestű hajóként a tókerülő specialista, idei Bol'dOr győztes Raffica, Király Zsolttal és 16(!) fős legénységével.

Péntek reggel negyed hatig negyvennyolc hajó futott be a balatonfüredi célba. A befutólista nagy csatákról tanúskodik...A legeredményesebb egytestű hajó tehát a Raffica, Király Zsolttal és csapatával - a 13. helyen értek be. Az egytestűek között a második a Principessa Oroszlán Péterékkel (14. abszolútban), harmadik a No1 (16.) Szépfy Zsomborral a kormánynál, ő már legénységként egy hete nyert egy abszolút Fehér Szalagot a be light! szkiffel.

Ugyancsak megismételte a Fehér szalagos sikert az Irokéz nevű 70-es cirkáló, Pajor Zsolttal a kormánynál - ott és itt, a Kékszalagon is nyerték a hajóosztályuk versenyét. (abszolút 17. helyen.)

A 75-ös cirkálók hagyományosan késhegyre menő vetélkedését ezúttal a Sirocco nyerte (18., Cittel Lajosékkal), második a Lillafüred (20., dr Gál András Levente), harmadik közülük a Nemere II. (30. Pallay Tibor).

A legjobb Nau370RUN a Schatz, 23. lett Schatz Árpád és csapata.

A trapézos, gyors kielerek, az Assok csatája mindig szoros - ezúttal sem volt másképp. Öt percen belül futott be az osztály első három helyezettje. Elöl, a 35. helyen az Ou Sali (kormányos Csury Zoltán) - ők is nyerték az osztályuk csatáját egy hete a Fehér szalagon is -, második a 100százalék (37., Paksi Álmos) és az Assok közt harmadik a BDO (38.) olimpikon Laser versenyzőnkkel, Vadnai Benjaminnal és csapatával.

Péntek reggel 9 órakor, 24 órával a rajt után már több mint 200 hajó befutott, és az utolsó versenyben lévő hajók is Keszthely közelében vitorláztak, még odafelé. A reggelre ígért vihar csak egy kis területen érintette a Balatont, de végig fújt egy élénk északnyugati, ami éppen Füred előtt gyengült le egy kicsit, izgalmassá téve a helyezésekért vívott végső csatákat.

A versenyre nevezett 516 hajóból 456 teljesítette az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, ez az utóbbi évek gyengeszeles tókerülői után remek teljesítmény.

A győztes hajó, a Raiffeisen Fifty-Fifty sikere jól mutatja annak a régi vitorlás mondásnak az igazságát, hogy " a legjobb taktika a gyors hajó". És ha még valaki jól is húzza a takkokat - abból lesz a fölényes győzelem.

Folyamatosan frissülő befutólista!

Kép: Cserta Gábor

Támogatóink: