A nagy előadás elegáns szombati főpróbája

A Fehér Szalag a Balaton keleti medencéjét kerülő nagyhajós verseny. Viszonya a Kékszalaghoz egyedi. Mint, ahogy jó rokonok, jó baráttá vált erősen kötődő unokatestvérek befolyásolják, terelik és segítik egymást az életben, úgy alakul a sorsuk. Kicsit egymáshoz kötődve, egymást segítve fejlődtek mindig. A rivaladafényben a híresebbik, nagyobbik, de a szerény rokon is olykor főszerepet kapott.

A Fehér Szalagot a Kékszalag páros években volt hiánya hívta életre, majd amikor a kilencvenes évek végén pár évre egész távú tókerülővé lett, a nyitottabb Fehér Szalag mutatott utat a fejlődéshez a Kékszalagnak. Az új évezredben a nagy tókerülő végre évente megrendezett versennyé vált, ezért a Fehér Szalag szerényen visszavedlett „kismedencéssé”. Végül miután a Kékszalag előtti hétvégére került, akkor lett a nagy előadás elegáns főpróbája.

Szombaton 9 órakor és 9 óra 30 perckor rajtol a balatonfüredi móló elől a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj, a 20. Izsák Szabolcs Emlékverseny. A mezőny összetétele a Kékszalagéhoz hasonló, és a pálya is jórészt azonos a tókerülő első kilométereivel, így a Balaton keleti medencéjét körbehajózó futam kitűnő felkészülés a július 6-i nagy megmérettetésre. Mégis más ez a verseny.

A mezőny két részben rajtol, mert a Fehér Szalagon a Classic Round révén főszereplők a klasszikus építésű, hagyományos tervek alapján, vagy felépítésükben dominánsan klasszikus vonalvezetésű hajók, mint például a Hetvenesek.  A Fehér Szalag Classic Round futamra a klasszikus osztályok közé sorolt Összevont cirkálók, Hetvenes cirkálók, 50-es cirkálók, 30- as cirkálók, Európa 30-asok, 25-ös jollék, 15-ös jollék, Dragonok, Folkboatok, valamint azon egyedi építésű hajók nevezhetnek, amelyeket 1945 előtt terveztek, és az eredeti terveknek megfelelően kerültek megépítésre.

A versenyen a Balatonfüred - Kenese - Siófok - Tihany - Balatonfüred táv megtétele után mégis a félórával később rajtolók éllovasai érnek majd elsőként célba, mert a modern versenyvitorlások, a többtestűek, a Liberák és más modern egytestűek lényegesen gyorsabbak a hagyományos formájú vitorlásoknál. Közülük is egytestű hajó utoljára 2012-ben és 2013-ban nyert, a Principessa LIbera, és most is várhatóan az egyre nagyobb számban megjelenő és egyre gyorsabb többtestűek viszik majd a prímet.

A versenykiírás és a versenyutasítás letölthető ITT.

Korábbi Fehér Szalagokról beszámolók oldalunkon:
2010: http://www.hunsail.hu/hirek/feher-szalag-beszamolo
2011: http://www.hunsail.hu/hirek/a-huncat-formula-40-katamaran-nyerte-a-feher-szalagot
2012: http://www.hunsail.hu/hirek/egytestu-gyozelem-a-feher-szalagon
2013: http://www.hunsail.hu/hirek/feher-szalag-a-balatonon-a-raffica-svajcban
2015: http://www.hunsail.hu/hirek/a-litkey-csapat-nyerte-a-feher-szalag-generalcom-nagydijat
2016: http://hunsail.hu/hirek/jo-szeles-feher-szalag-volt

Fehér Szalag történet

Ahogy a múlt században a hatvanas években nőtt a kétévente, páratlan években megrendezett Kékszalag népszerűsége, úgy erősödött az igény a páros években is egy nyárközepi távolsági nagyhajós versenyre. Ezért született a Fehér Szalag, amelyen a Balaton keleti medencéjét megkerülő pályán vitorláznak a hajók.

De ezt is túlhaladták az igények, ezért 1996-ban már a Fehér Szalag távját is teljes tókerülőre változtatta az MVSz, csak a Kékszalaghoz képest ellenkező irányba haladva. Vagyis ekkor és még kétszer, 1998-ban és 2000-ben a Balatonfüred – Keszthely – Kenese – Balatonfüred távon vitorlázott a mezőny.

Az első teljes körös Fehér Szalagot az előtte futott két Kékszalagon is legjobbnak bizonyuló Tuss Miklós és csapata nyerte a Manuál nevű 11M OD hajóval. A 2000-es Fehér Szalag estéjén nagy vihar kapta el a mezőnyt. Rengeteg hajó került bajba és nem egy versenyzőt másik vitorlás legénysége mentette ki a vízből. Ezen az emlékezetes versenyen végül Rutai István vezette Anna Hetvenes Cirkáló diadalmaskodott.

Ezek a Fehér Szalag futamok az akkori korlátozott Kékszalagéhoz képest sokkal nyitottabbak voltak. Engedélyezett volt a trapézos versenyhajók indulása is, sőt a többtestűeké is. Igaz ilyen csak a 2000. évi versenyen állt rajthoz a Detre-testvérek révén.

Ezeknek a nyílt tókerülő versenyek sikere után 2001-től már évente rendezik meg Kékszalagot. A Fehér Szalag pedig visszatért a korábbi, csak a keleti medencét kerülő pályára.

A Fehér Szalag közel két évtizede egyben az Izsák Szabolcs Emlékverseny is, amellyel a sokszoros bajnok és olimpikon vitorlázóra emlékezünk, aki a kilencvenes évek elején a parton pusztuló Sirocco részleges felújításával megkezdte a tó királynőinek, a 75-ös Balatoni Cirkáloknak a megmentését.


Csatolt képek: