H-boat Clinic 2024

H-Boat flotta évek óta küzd, hogy végre osztály lehessen, 2022-ben már 6 hajó 4 versenyt teljesített. 
2023-ban már 7 hajó küzdött a versenyeken, tavaly három új hajó csatlakozott a flottához.
 

Az év elején megbeszéltem Náray Vilivel a Dragon hajóosztály kapitányával, hogy szívesen csatlakoznék hozzájuk, és a Folk Boat hajókhoz, egy közös flottabajnokság megrendezésére. Meglepetésemre tárt karokkal fogadtak, innentől már nem volt más út, csak előre, ezért úgy döntöttünk, hogy leásunk az alapokig és mindenkit megtanítunk pályán versenyezni. 
Tavaszra meghirdettünk egy közös edzést, amire felkértem Kutassy Laci barátomat, aki évek óta az utánpótlásban dolgozik. A cél az volt, hogy minél többen jöjjenek el, ezért a költségeket amennyire lehetett, minimalizáltuk. 21 fő 7 hajóval vett részt az eseményen.  

Akinek nem volt teljes legénysége, azokat feltöltöttük olyan H-Boat hajósokkal, akiknek még nem készült el a szezonra a hajójuk. Mindenki nagyon örült, hogy végre vitorlázhat. Alapvetően nagyon jót tett a közöségnek ez az új kapcsolódás, mivel jelenleg a legnagyobb probléma, motivált, mannschaftokat találni. 
Balatonföldvár adott otthont az eseménynek, amit innen is köszönök Kekecs Péter kikötőmesternek. 
Szombaton elmélettel kezdtünk, mivel még folyamatosan jöttek a zivatarok, átvettük a vitorla állításokat, szél taktikát, a pálya versenyzés alapját és a jó rajtot. Délutánra meg is érkezett erősödő szél, ezért végre ideje volt kipróbálni a tanultakat. Szerencsére a H-Boat mint tipikus északi tervezésű hajó jól bírja az erős szelet, amire most tényleg szükség volt. 20-25 csomós alapszélben szállt vízre a flotta, amire még egy délutáni zivatar ráfújt közel 40 csomós széllel. Először csak két bója között a fordulást és perdülést gyakoroltuk, utána krajc és hátszél szakaszok jöttek. 


A csapatok jól vették az akadályokat és csak egy fok vitorla adta meg magát varrás mentén, javítható kivitelben. A délután másik felében hajó felmérést tartottunk, feltettük a jelöléseket, melyekhez lehet majd állítani a vitorlákat. Vantni feszesség mérővel beállítottuk az árbocokat, megszakértettük a hajókat. Ezzel vége is volt az első napnak. Vasárnap kilenctől folytattuk a közös munkát, rövid elmélet után mentünk vízre, gyakorolni a tanultakat. Több rajt gyakorlat után jöhettek a futamok végre. Rövid rgős pálya lett kitűzve, a szél pont megfelelő kedvező mértékű egyes - kettes erősségű, végig kitartott kora délutánig, amikor mindenki nagyon fáradtan haza felé vette az irányt. A visszajelzésekből kiindulva nagyon jól sikerült a rendezvény. Folytatjuk jövőre, már tervben van az új clinic tematikája, ahová vitorlatervezőket és varrókat is várunk, valamint szabályismereti képzésre zsűritagokat is szívesen meghívnánk. 

 
Kutassy László beszámolója: 
Az hajóosztály alakulását már régebb óta figyelemmel kisértem Gábor beszámolói alapján, sokat beszélgettünk a lehetséges osztályépítés aktuális helyzetéről. Innen jött az ötlet, hogy az osztály adottságait kihasználva elkezdjük a pályavitorlázás felé terelni a flottát. Az idei évre lett meg az a kritikus tömeg, akik érdeklődést mutatnak a tudatos vitorlázási szint meglépésére. 
A két napos találkozás során igyekeztem egy átfogó képet nyújtani a zárt keretek között folytatott versenyvitorlázás elméleti és gyakorlati kihívásairól. Minden apró részletbe nem akartunk és nem is tudtunk belemenni, hanem egy szemléletváltás, egy attitűd kialakítása volt a cél, hogy a további munkát milyen aspektusból közelítsék meg. Az elgondolás végül célt ért, sikerült mindenki érdeklődését felkelteni és bevonni a feladatok végrehajtásába, mind elméletben és gyakorlatban. A flotta bővülésének köszönhetően, technikában és tudásban is egyre több képzett versenyző, és nemzetközi versenyzésre alkalmas hajó érkezett, ami az osztály fejlődését nagyban katalizálja. Az érdeklődést felkeltettük, a versenyszellemet fokoztuk, így mindenkinek a saját képességein múlik a fejlődés gyorsasága, kifutása. Az út hosszú lesz, de annál pörgősebb és izgalmasabb. A két nap során egy nagyon nyitott és elfogadó társaságot ismerhettem meg, ami nagy előny a kapcsolatok bővítésének szempontjából. Így minden hajóosztályt kereső és érdeklődő figyelmébe szívesen ajánlom a H-boat osztályt. Mivel "csak" három fő kell a hajó kezeléséhez, így a csapatépítésben biztos előnyt jelent a többi hajóosztállyal szemben is. 


Kérdéseitekkel bátran forduljatok Gáborhoz az osztálykapitányhoz.  
 
Jó szelet! 
F.Tóth Gábor 
Osztálykapitány