Győzelemre programozva - interjú Jeney Mátéval és De Jonghe Arthurral

A Spartacus Vitorlás Egylet (SVE) 29er osztályban versenyző párosa, Jeney Máté és De Jonghe Arthur hatodik lett az idei 29er nyílt Európa-bajnokságon, a magyar országos bajnokságot pedig megnyerték. A hajóosztály EuroCup-sorozatában pillanatnyilag a harmadik helyen állnak. A két fiatal vitorlázó az Európa-bajnokságról, a maximalizmusról, a parázásról, Berecz Zsombor és Érdi Mári sikereiről, a Balatontól a világ tetejéig vezető útról, valamint a jövőről is beszélt. Visy László (SVE) interjúja.

Szorít az idő, kezdjük a lényeggel. Mi volt Helsinkiben?

Jeney Máté: Nagyon jó volt, hogy a verseny előtt tudtunk három napot a helyszínen edzeni. Ez egy meglehetősen érdekes vízterület, sok szigettel, víz alatti sziklákkal - több mint egy tucat svert tört el emiatt az Eb alatt -, inkább rövid, balatoni jellegű hullámokkal és sokszor a Velencei-tóra emlékeztető, forgolódó széllel. Úgyhogy alapvetően nem éreztük idegenül magunkat itt.
De Jonghe Arthur: Marcellal [Goszleth Marcell, olimpikon, Jeney Máté és De Jonghe Arthur állandó edzője] próbáltuk kitalálni, merre lehet majd a pálya, eléggé adta magát egy, a szigetek között lévő, viszonylag összefüggő vízfelület. Itt edzettünk sokat, futamoztunk, összemértünk a németekkel, a kanadaiakkal, Marcell áramlást, szelet, tendenciákat mért - az kiderült, hogy áramlással
gyakorlatilag nem kell majd számolni. Az időjárás előrejelzés alapvetően gyenge szelet jósolt, egy napra mondtak csak erőset.
Jeney Máté: Ez nekünk jó volt, mert a súlyunk miatt mi erős szélben még nem vagyunk igazán gyorsak. 29er-ben 125-130 kg az ideális összsúly, mi ketten ólajtóval együtt vagyunk 115. Szóval nem csak fejben kell még fejlődnünk… Érdekes volt, hogy az időjárás még abban is nekünk kedvezett, hogy a selejtezőkre végig gyenge szélben került sor, azaz az arany csoportba a jók és a kifejezetten gyengeszeles menők kerültek be. A döntő futamok közül négyet egy meglehetősen erős szeles napon rendeztek meg, 25 csomós lökések is voltak, ebben pedig a csak gyengeszelesek technikailag, hajókezelésben is alulmaradtak, elég volt a legjobbakkal törődnünk.

Hogy alakult napról napra a verseny?

Jeney Máté: Összetettben a 25. helyen álltunk az első napi futamok után.

Mit szólt az edzőtök, Goszleth Marcell? Ennél azért lényegesen jobb, hetedik helyen álltatok akkor a több verseny alapján számolt EuroCupban…

De Jonghe Arthur:  Marcell megnyugtató volt és bizakodó. Azt mondta, hogy a cél az első húszba kerülés, és ezt ez az első napi teljesítmény nem veszélyezteti. Szó nem volt arról, hogy letolt vagy paráztatott volna minket, sőt.
Jeney Máté:  Én sokszor lazábban vitorlázom, ha nem állok rögtön a verseny elején valahol az élen. Nehezebb úgy kimenni, hogy mindenki téged akar megverni. A második nap nagyon kis szél volt, nyugodtak voltunk, csináltunk egy 7., egy 1. és egy 13. helyett, ezzel összetettben feljöttünk a 10. helyre. A harmadik nap két futam volt, mentünk egy 5. és egy 3. helyet, itt már hetedikek voltunk, ezután kezdődtek az arany csoportban a küzdelmek.
De Jonghe Arthur: Igazából minden futamnak úgy kezdünk neki, hogy előre eldöntjük a rajttaktikát és az első kreuz (cirkáló szakasz) taktikáját. A többi adódik: hova, hogyan érünk fel, hogyan alakul a szél, kik vannak körülöttünk. Egy biztos: mindketten sikeres kormányosok voltunk Optimistben, mindketten látunk a pályán és mindent megbeszélünk. Nem volt ez másképp az aranycsoportos küzdelmek első napján sem: két futam volt, egy 5. és egy első helyet zsebeltünk be, így villámgyorsan az összetett lista 2. helyén találtuk magunkat. Felhőtlen jókedvünket csak a másnapi időjárás előrejelzés árnyékolta be: tudtuk, hogy az ígért kőkemény szélben nagyon nehéz lesz ezt a helyet megtartani. 
Jeney MátéKüzdöttünk keményen a nehezebb párosok ellen, az aznapi négy erősszeles futam után lógott a nyelvünk rendesen. 19., 20., 13., és 10. hely és a 7. helyen vártuk a másnapi folytatást. Látszott, a többiek még jobban elfáradtak… A szél másnapra gyengült, csak egy futamra került sor, ebben nyolcadikok lettünk, és ezzel a hatodik helyen zártuk az Európa-bajnokságot. Most úgy látom, ha nem lett volna a nagyszeles nap, akkor megtartjuk a dobogót. De hát ne legyen az ember telhetetlen. Vagy mégis?

Csodálatos siker – ahhoz képest, hogy tavaly ültetek össze… Igaz, egy hónappal az első közös vitorlázások után már megnyertétek az országos bajnokságot. Hogy kerültetek tavaly egy hajóba?

De Jonghe Arthur: Én már kormányoztam 29er-ben, egy évet, de szétültünk ezzel a versenyzőtársammal. Kerestem valakit, aki ugyanolyan komolyan gondolja a vitorlázást, mint én. Így gondoltam Mátéra.

És egy pillanat alatt a kormányrúd mellől a drót végén találtad magad. Nem okozott ez neked gondot? Egyáltalán: két sikeres kormányos hogy fér meg egy hajóban?

De Jonghe Arthur:  Valóban, mindketten jók voltunk Optimistben. Máté világbajnoki 16. helyezett volt és háromszor lett magyar bajnok. Nekem is van bajnoki aranyam és ezüstöm. Nem mondom, először nehéz volt elfogadnom ezt az új helyzetet. Infókat adok Máténak, közösek a pályán a hosszú távú döntések, de néha hiperaktív vagyok. Ez néha vitákat szül, de ezek a feszültségek az együtt eltöltött idővel, a közös sikerekkel párhuzamosan lényegesen csökkentek.
Jeney Máté:  Nekem nagyon jó, hogy ketten látunk a pályán. Az is, hogy mindent meg tudunk beszélni.

Hol kell még fejlődnötök?

Jeney Máté:  A szoros taktikai helyzetek megoldásában és a rajtolásoknál.

Ki a hajóban a szerelő ember?

De Jonghe Arthur: Én ezt nagyon szeretem csinálni. Maximalista vagyok műszaki dolgokban, nem is kicsit. Nem ülök be olyan hajóba, ami technikailag nincs teljesen rendben. Videókat nézegetek, rengeteg hajót meglestem külföldi versenyeken, egy-egy szellemes megoldás után kutatva. Nagyon sok mindent megcsináltam magunknak, úgyhogy most Helsinkiben már a mi hajónknál láttam néha „kémeket”. Az is nagyon jó, hogy Marcell hagyja, sőt, bátorítja ezeket a műszaki kísérletezéseket, ő ezen a téren is nagyon felkészült, jól meg lehet vele mindent beszélni.

Mik a távolabbi céljaitok?

Jeney Máté: Idén október végén a Gardán lesz az Euro Cup döntője. Ebben a sorozatban most a 3. helyen  állunk, szeretnénk dobogós helyen végezni. Utána elindulnak a fizikai edzések, hetente négyszer, és vitorlázás, amíg, illetve amikortól lehet. 2019 izgalmas lesz: júliusban Gdyniában World Sailing világbajnokság, valamint a 29er osztály világbajnoksága, augusztusban pedig az Európa-bajnokság a Garda-tavon. 

De Jonghe Arthur:  Hosszabb távon pedig természetesen a cél az olimpia, 49er hajóosztályban. Berecz Zsombor, Érdi Mári sikere számunkra elsősorban azt jelenti: a Balatonról is el lehet jutni a világ tetejére!

A két sportolóval Visy László (Spartacus Vitorlás Egylet beszélgetett. Az interjú megjelent a SVE honlapján is. Az interjú még azelőtt készült, hogy a sportolók megnyerték az idei 29er országos bajnokságot. 

Fotók: Visy László/ (SVE), Laura Carrau / CN El Balis,


Csatolt képek: