Csongor 90 éves

Különleges tortával köszöntötte a BAHART a 90 éves CSONGOR nosztalgiahajót a balatonlellei kikötőben!

A Balatoni Hajózási Zrt. által üzemeltetett Csongor nosztalgiahajó 2017-ben ünnepli 90. születésnapját. A BAHART méltóképp emlékezett meg e jeles évfordulóról 2017. július 28-án a balatonlellei hajóállomáson.

A Csongor nosztalgiahajót az utóbbi évek Balatonlelle városhoz kötik, hiszen a hajózási főidényben innen szállítja a sétahajózni vágyókat. A hajó csaknem egy százados múltja során sok emlékezetes eseményet élt meg.

1927-ben építették az IBUSZ Yachtépítő Rt. balatonfüredi üzemében. Akkor még fatestű és felépítményű hajó, a Tünde nosztalgiahajó testvére.

  1. március 26-án a visszavonuló német csapatok a révfülöpi kikötőben felrobbantották.

A hajót még abban az évben kiemelték a vízből, és 1947-től a helyreállítását követően a Balatoni Hajózási Vállalat, majd 1955-től a MAHART tulajdonában működött.

1958-ban kapott acéltestet és zárt utasteret a Balatonfüredi Hajógyárban. A BAHART nosztalgiaflotta tagjaként a mai napig közlekedik és szerez számos maradandó emléket és élményt a Balatonra látogatóknak.

A nosztalgiaflotta jeles tagjaként a Csongor motoros is számos családi és céges rendezvénynek biztosított már különleges helyszínt, különleges alkalomra. Így nem egyszer volt nézőhajó vitorlás versenyeken, köztük Kékszalagon is.

A Csongor balatoni motoros

Az 1927-ben a MÁV és a Délivasút által alapított Balatoni Hajózási Részvénytársaság olyan hajókat kívánt építtetni, amelyek megfelelnek a balatoni vízmélységnek és a viharokban várható hullámzásnak. A terveket Max Oertz hamburgi mérnök készítette. Ezek alapján épült a Csobánc és a Szigliget, illetve két kisebb, a Csongor és a Tünde.

Utóbbiak az IBUSZ hajóépítő üzemében készültek Balatonfüreden Oertz terveinek módosításával. Fatestű hajók voltak, szlavón tölgyből építve, úgynevezett Diagonal-Carwel burkolattal. A fedélzet és felépítmény teak fából, a burkolatok és berendezések mahagóniból készültek. A hajókon eredetileg nem volt zárt utastér, azokat később építették.

A Csongor és a Tünde nem volt teljesen egyforma. A Csongor 22,5 méter hosszú, 4,95 méter széles és a merülése teljes terheléssel 1,54 méter volt. A Tünde egy méterrel hosszabbra épült, miközben egyéb méretei azonosak voltak a Csongorral.

Mindkét hajó 130 utast szállíthatott. A hajókba 105 effektív lóerős Láng gépgyári négyütemű, kompresszor nélküli szabadsugár befecskendezésű Diesel-motorokat építettek be. Menetsebességük 15-20 km per óra volt.

1945-ben a visszavonuló németek és a nyilasok minden elérhető hajót felrobbantottak vagy elégettek, amikor az érkező szovjet csapatok miatt a vízi járművek - motorosok és vitorlások - elpusztítását rendelték el. A Csongort március 26-án Révfülöpön  robbantással süllyesztették el. Testvérét Tündét a hajósai megmentették, amikor fenékszelepei megnyitásával korábban elsüllyesztették.

A Csongor háború utáni kiemeléséhez a hajó fenekét víz alatt kellett betonnal kiönteni, hogy a vizet kiszivattyúzva uszályok segítségével a felszínre emelhessék. Újjáépítése után 1947-ben állt újra forgalomba.

A Tünde fa testét 1950-ben, a Csongorét 1957-ben cserélték vas testre a Balatonfüredi Hajógyárban. Ekkor kapott zárt utasteret is. Belsejében azóta egy135 lóerős SKL Diesel-motor dolgozik.

A nyolcvanas évek végén, amikor dr. Kopár István lett (másodszor már) a Balatoni Hajózási Kft. igazgatója, a még meglévő régi balatoni utasszállítók felújítását, nosztalgia-hajópark létrehozását határozták el. Elsőként a Csongor felújítását végezték el a Balatonfüredi Hajógyárban. Új faborításokat kapott, és az utasterét is átépítették. Új befogadóképessége 45 fő lett.

2008-ban a hajót gépészetileg is felújították.

A hajó fő adatai: Hossz a függélyek között: 21,20m; Legnagyobb hossz: 22,58m; Szélesség a főbordán: 4,97m; Legnagyobb szélesség: 5,23m; Oldalmagasság: 2,85m; Legnagyobb merülés: 1,60m; Fixpont magasság: 6,23m; Gépteljesítmény: 135 LE, 1 db SKL 4NVD26-2 diesel motor


Csatolt képek: