Beszámoló a Csillagtúráról

Magnummal lőttünk a Csillagtúrán

Nem rövid vitorlás pályafutásom során még sosem indultam Csillagtúrán. Régebben mindig kishajós verseny volt, újabban pedig edzőként a motorosban volt elfoglaltságom. Eljött hát az idő, és 2016-ban csapatunkkal a Magnummal beneveztünk a regattára.

Olvasgatva az előző évek eredményeit, menetleveleit, böngészve az időjárás jelentéseket, és a tapasztalt öreg rókákat faggatva telt az utolsó egy hét. Az utolsó napokban az időjárásé lett a főszerep, és az előrejelzésekhez igazodva döntöttünk a révfülöpi rajtolás mellett.

Így péntek este útnak eredtünk csopaki anyakikötőnkből, és Rick Csaba vendégszeretetét élvezhettük az este folyamán. Na meg a finom fröccs és lángos kellemes ízeit. Az éjféli prognózis még mindig kitartott, nem úgy, mint a reggeli frissítés után.

Sajnos reggel a keleti szél fújt, először visszafogottan, majd egyre intenzívebben. Bejelentkeztünk a rajtra, majd az egyelőre gyenge szélben Badacsony felé vettük az irányt a Buddhajóval és az Amphitritével egyetemben. A Buddha egyszer visszafordult, majd másodszorra is, és a keleti medence felé vette az irányt.

A szél frissült, és teljes hátszélben gennakereztünk le Badacsonyba. Ha a keleti medencéből indulunk, akkor sokkal több ponttal kezdhettünk volna. Sebaj, 11 pontot kasszíroztunk, és elindultunk Almádi felé. Először reacherrel cirkáltunk, majd genuára cseréltünk a 10 csomó feletti szélben. Földvárig ki is tartott az erősödés, majd itt ismét topgénuát húztunk. A csövön áthaladva az a döntés született, hogy irány Füred. Bejelentkeztünk a szövinél, majd irány Siófok. Cirkálni kellett, de szerencsére egytakkos volt a menet.

Siófok után irány Füred, a jel közelében kezdődött a focimeccs, így a csapat redukálódott kissé. Igaz, a decken maradók is hallgathatták a történelmi pillanatokat. Mire véget ért a meccs, már a csőben gennakereztünk, és hajtottunk a 9-kor nyitó duplázó felé. Harsogó 7 csomó körül vágtattunk, amikor az előrejelzéseknek megfelelően a szél átváltott északnyugatiba. Gennaker le, horgász majdnem elüt. Nem tudom melyikünk rémült meg jobban. J Genuával, teljes taklival mentünk a duplázóra, ahova időben érkeztünk, és mentünk is tovább Badacsonyba.

Fél szélben, néha reacherrel, néha fockkal száguldottunk az éjszakában, és vettük szépen Badacsonyt. Visszafelé Révfülöpig igen szépen haladtunk, majd a part közelében elkezdett velünk szórakozni a szél. Végül elkezdtünk kreuzolni a duplázó felé. Majdnem hajnal 1 volt, mikor vettük a motorost, miközben a jobb-balcsapásos találkozásra semmit nem reagáló Zarándok útját kereszteztünk. Nem baj, felírtuk a heti jócselekedeteinkhez.

Cirkálás a csőbe, Európákkal, borzasztó szélviszonyok között. És ez a keleti medencében is folytatódott, hol elállt, hol fújt, hol reacher, hol genua. A szél, pont, mint a mesében. Hol volt, hol nem volt?! Hol? Kérdezte volna Sanyi az Üvegtrigrisben.

Almádit vettük célba, és Csopak magasságában leráztuk magunkról vitorlázó társainkat. Csodálatos napfelkelte után elértük Almádit, távolodva meg frissült a szél. Idővel jól álltunk, a kérdés az volt, hogy egyenesen Füred, aztán ha belefér Alsóörs, vagy le Siófok. Osztottunk, szoroztunk és végül Utóbbi mellett voksoltunk. Gennakerrel szépen mentünk lefelé, a part közelében gyengült csak kicsit a hajtóanyag. Elindultunk szépen Alsóörs felé, ha már lúd, legyen jó kövér alapon, de szél úr áthúzta a törekvéseinket a szélirány és erő változásával. Maradt Füred, irány a cél. A tó közepéig még haladtunk is, de onnan jött a rémálom. A szél fújt mindenhonnan. A hajó orra állt az összes égtáj felé, az összes vitorla szerepelt a repertoárban, és egyre reménytelenebbnek tűnt a befutás lehetősége.

Kis keleti, aztán déli, északi majd végül nyugati csíkokon avászkodtunk be a célba, 9 óra 37 perckor, 4 büntetést összeszedve. Kiszámolva pontjainkat kifelejtettem az utolsó szakaszt a számok közül, így ennek tudatában azt gondoltuk nem győztünk. Hazafelé motorozva még egyszer átszámoltuk, és kiderült, hogy az általam számolt 278 ponthoz még hozzájön a siófoki 12 pont, így 290 ponttal megvan a győzelem!

Hosszú, sokat próbáló verseny volt, próbára teszi az embert és a technikát is. Csapatunk tagjai nagyon szépen teljesítettek, és remek felkészülés volt a Kékszalag versenyre.

Csapatunk tagjai:

Kurucz Sándor, Lám Annamária, Keller András, Slezák András, Fülöp András, Tujder Géza, Boros Bálint és e sorok írója,

Pallay „Pallus” Tibor.

 

A 2016. évi verseny eredményei az alábbi webcímen érhetők el :

http://www.csillagtura.hu/eredm.html

Csillagtúra történe

1939 július 8–9-én szervezte az első balatoni Csillagtúra versenyt a siófoki Magyar Atlétikai Club. Rendezője a következőket nyilatkozta a Vizi Sport 1939 szeptemberi számában: „A Csillagtúra megrendezésével kísérletképpen olyan versenyalkalmat igyekeztünk nyújtani, mely újszerűségével szórakoztatóbb és a Balaton megismeréséhez, a túrázó képességek fejlesztéséhez segítheti versenyzőinket. Úgy látjuk, a kísérlet sikerrel járt... “

A szabályok beváltak, ma is szinte ugyanazok, csak finomítások történtek rajta. A második világháború után ugyan közel harminc évig nem volt Csillagtúra, de 1971-ben a siófoki Vízügy SC felvette a fonalat. Az újat a régi verseny mintájára hajójuk, az akkor 75 éves Kishamis születésnapjának tiszteletére rendezték. Utána eltelt két év Csillagtúra nélkül. 1974-ben a VILATI Sportegyesület megalakulásának 10. évfordulóján – VÍZÜGY SC dokumentációi alapján – megrendezte a Csillagtúrát. 1975-ben az MVSZ hozzájárulásával vándorkupát alapítottak és azóta is rendezik..

A Csillagtúra egy különleges pontgyűjtő verseny, élvezetes kombinatív játék. A 24 órás regattán a hajók nem azonos pályán, egymás közelében futnak és a sorrendet sem a célba érkezés határozza meg. A verseny ennél sokkal érdekesebb!

A balatoni Csillagtúrán nincs rajtvonal. Kijelölt kikötőkből lehet indulni, illetve ugyanazok megközelítésével lehet pontot gyűjteni. Ezek: Balatonfüred, Alsóörs, Balatonalmádi, Siófok, Balatonföldvár, Badacsony és Révfülöp. Minden kikötő kétszer érinthető. A mólókon a rendezőség tagjai regisztrálják az ott forduló hajókat.

A megszerezhető pontok száma az éppen megtett szakasz hosszától függ, pontosan a két kikötő közti kilométer távolsággal azonos.

A taktikai lehetőségeket színezik a megszerezhető prémiumpontok. Ehhez éjszaka egy navigációs pont üzemel a Balaton közepén Balatonszemes – Zánka vonalában. Aki este kilenc órától hajnali háromig itt elhalad és regisztrál, annak az éppen aktuális szakasz pontszáma megduplázódik. Tehát érdemes egy minél hosszabb táv megtétele során útba ejteni, minél nagyobb pontértéket duplázni.

A legjobbak igyekeznek úgy taktikázni, hogy messziről jövet este kilenckor ott legyenek, így Badacsonyt vagy Révfülöpöt érintve hajnali háromig sikerülhet újra visszatérni. Ezzel akár két hosszú szakasz pontszáma is megduplázható.

A célba futás speciális szabályai miatt nem lehet ész nélkül kockáztatni. A befutó reggel 9 órától lehetséges a balatonfüredi móló közelében kitűzött célvonalon. Korában beérkezni nem lehet. Aki fél órán belül átvitorlázik ezen a vonalon, annak minden begyűjtött pontja beleszámít a végeredményébe. Aki késne, ezután negyedóránként elveszít 2-2 pontot. Ha pedig nem sikerül odaérni 10 óra 30 percig, akkor mindent elveszít, a versenye érvénytelen. Megesett már sokakkal, hogy a hajnali-reggeli jó szélben bevállaltak még egy szakaszt az extra pontok reményében és a szél elállása miatt aztán mindent elvesztettek, mivel nem tudtak időben célba érni.

A magyar tengeri bajnokságot 2012 óta rendező Sail-ing Kft. a maga tavaszi adriai versenyére a Sail-ing Business Cupra adaptálta a balatoni csillagtúrát, és három éve sikerrel - ott GPS nyomkövetők segítségével - megrendezi az egyik versenynapon. A Sail-ing Business Cup csillagtúra sikeres adaptációja nyomán, még ugyanabban az évben más adriai versenyre is átvették az újítást.  


Csatolt képek: