A Cruiser lehet az előnyszámrendszer reformjának kísérleti laboratóriuma

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok a szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Több hajóosztály után most a Hungarian Cruiser Class (HCC) osztálykapitánya, Bodnár Imre összegzi a szezont.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól, -képviselőktől kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak az eredeti szöveggel. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A tavalyi MVSz-es versenyeken összesen 1539 hajó indult, ez 13 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A szóban forgó versenyeken 6787 vitorlázó vett részt, ami 16 százalékkal, 927 fővel haladja meg a 2017-es szintet. 

A Cruiser Osztályszövetség 2018. február 7-én alakult meg Hungarian Cruiser Class (HCC) néven. A flotta első szezonja teljes volt, hat versenyaktivitást igazoló regattán való részvétellel, amiben a Kékszalag és a Flottabajnokság is szerepelt. Sikeres és izgalmas szezont zárt a flotta, mindenkinek jutott sikerélmény. Kiegyenlített volt a küzdelem, a Hanse, Bavaria, Dufour, Beneteau és Jeanneau típusú hajók között, legtöbbször a csapatok felkészültsége és ügyessége döntötte el a helyezések sorsát. "Nem lehet, de nem is szabad egy one design osztályhoz mérni vagy hasonlítani a HCC-t, de a yardstick csoportok közül történő kiemelkedés nagyon sokat javított a versenyzési élményen, a versenyrendszer minőségén" - összegzett az osztálykapitány.

A szériagyártású túrahajók versenyosztálya, a Pünkösdi Regattán debütált 9 hajóval. Pünkösdkor az Offroad 2.0 nyert. Az Egis Kupán sajnos csak öten voltak, következett a Fehérszalag, ahol szintén 9 hajó állt rajthoz, de a széltelen versenyen senki nem ért célba. A Kékszalag sok izgalmat tartogatott a HCC hajók számára, a legvégső pillanatig nyílt volt a küzdelem a második és a hatodik helyezések között. A Kékszalagot taktikus vitorlázással, meggyőző előnnyel a Lelkész nyerte. Nyár végén, Fonyódon folytatódott a HCC hajók versenye 8 hajó részvételével. A Fonyód Kupát a Triton nyerte.

Szeptemberben, Balatonfüreden, kiváló körülmények között, a Hajógyári Kikötőben volt a flotta első bajnoksága, a Free Food Expo névadó támogatása mellett, ahol 9 hajó és csapataik álltak rajthoz. A flottabajnokságot, az Offroad 2.0 csapata nyerte a Triton és az Inyama előtt. A szezon, novemberben végződött a Dér Kupával, amelyen szintén 8 hajó vett részt. A szezonzárót ismét az Offroad 2.0 nyerte. Az éves ranglista összesítésben, a Triton végzett az élen 39 ponttal, mindössze egy ponttal megelőzve a 38 pontos La Divát. 37 pontos lett a bronzérmes Offroad 2.0, akiket 32 ponttal az Inyama, 29-el a First Aquarius, majd 28-al az Onix követett.

Eredményes versenyaktivitást produkálva, a 2018-as szezont követően a HCC elnyerte az aktív MVSZ hajóosztály státuszt és ezzel létrejött a 34. hivatalos hazai hajóosztály. A Cruiser nem csupán egy hajóosztály a sok közül, kísérleti laboratóriumként is szolgál az előnyszámot használó versenyrendszerek számára. "Itt vezették be elsőként a technikai tulajdonságok fényképmellékletekkel dokumentált önbevallásos rendszerét, valamint az előnyszámok felülvizsgálatának új elvekre alapított, tesztelés alatt álló módszerét" - mutatja az osztály újításait Bodnár Imre.

Az idei szezonban a ranglistaversenyek sora az Évadnyitóval indul, majd a Pünkösdi Regatta és az Egis Kupa jön. A nyár közepén Fehérszalag és egy hétre rá a Kékszalag lesz a Cruiser programban. Ősszel, a balatonföldvári bajnoksággal indul a szeptember, amit a Szüreti Regatta, majd a tartalékverseny, a novemberi Dér Kupa követ. Továbbra is a flotta elsődleges célja, hogy új tagokat toborozzon, közösséget építsen a széria túrahajókkal versenyzők táborából. Jelenleg 28 nyilvántartott tagja van a flottának, közülük 21 hajó vett részt aktívan a 2018-as versenyrendszerben, 16 hajó volt, ami legalább két versenyen indult a tavalyi szezonban. Felmérésük szerint még legalább húsz aktívan versenyző túrahajós egység van a Balatonon, amelyek beférnének a HCC keretrendszerébe és együtt versenyezhetnének velünk. Várják a jelentkezésüket.

A sorozat korábbi részei:

11m onedesign: Nagyobb vitorlával gyorsabban

25-ös túrajolle: Rendezni kellene a belső feszültségeket

Scholtz 22: Örvendetes gyarapodás, de még nincs vége

Asso 99: Vonzó célpont a versenyezni vágyóknak

33-as osztály: Várják az új egységeket

50-es cirkálók: jó szelet, jó egészséget

Európa 30-as cirkáló: Baráti hangulatban sportszerű versenyek

30-as cirkálók: El kell tüntetni a megosztottságot!

70-es osztály: Örülnénk, ha a sportszerű vitorlázásban irányt mutathatnánk

NAU330: Két alapvetés, ami egy jó osztályhoz kell

Sudár Sport: Mérföldkő volt 2018

Dolfinosok: Szervezettebben működtünk és kitűztük a célokat is


Csatolt képek: