41. Kékszalag összefoglaló

41. Kékszalag T-Mobile Nagydíj és Fesztivál, 2009. július 2-5. Balatonfüred

Minden egység befutott két nap alatt

 
Európa legrégebbi, leghosszabb távon rendezett, és most már a legnépesebb mezőnyével bíró vitorlás versenyét 1934-ben a Balaton leggyorsabb hajójának címéért írták ki a kor legprogresszívebb magyar vitorlázói. Így mindig nagy figyelem kísérte az abszolút első helyért folyó harcot. Ugyanakkor az embert próbáló kihívás, a többség számára több mint 24 órán át tartó megállás nélküli verseny Közép-Európa legnagyobb és - nekünk bizonyosan – legszebb taván, évről-évre növekvő vonzerőt gyakorol a vitorlázókra.

 
Ez a tendencia most, a 41. Kékszalagon is folytatódott, hiszen a nevezési határidő lezárása előtt egy órával már elkelt az 580-as rajtszám, vagyis megdőlt a tavalyi rekord, és az elérhető cél már a hatszázas határ volt. Ami viszont a legfontosabb: végül az elrajtoltak csaknem kilencvennégy (93,7) százaléka teljesítette a légvonalban is 160 km hosszú pályát, a Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred kört. 556 hajó futott szabályosan célba.

 
Az idei verseny egyik nagy kérdése az volt, hogy sikerül-e valakinek végre megszakítani a nyolc éve folyamatosan diadalmaskodó Litkey Farkas és csapatának hegemóniáját! Az is foglalkoztatta a Kékszalag híveit, hogy megdől-e az 1955 óta fennálló csúcs, a Nemere II. által elért 10 óra 40 perces rekordidő.

 
Az utóbbira az időjárás idén sem adott lehetőséget, mivel általában gyenge vagy mérsékelt erejű szél fújt csak, és az is gyakran a gyors előrejutást nehezítő irányból. Mindezt az előrejelzésekből a versenyzők is tudták, ezért a leggyorsabb hajók erre készültek. A Litkey-csapat is ennek megfelelően alakított át a már három Kékszalagon első, ezúttal Brokernet-Uniqa névre hallgató Lisát. Legveszélyesebb kihívójuk, a Király Zsolt vezette csapat pedig, ha lehet még speciálisabban gyenge szélre hegyezte a tavaly második Rafficát.

 
Akadtak még esélyes csapatok: a Soponyai Géza által épített és vezetett Pioneer MediaContact (Avatar), Láng Róbert RC44-ese AC Sailing Team avagy a fűzfői Sponsor Wanted, ám nekik jobbára csak a vártnál erősebb szél kedvezett volna.

 
Július 3-án reggel 9 órakor gyenge délnyugati szélben rajtolt el a soha nem látott méretű mezőny a balatonfüredi móló vonalában kitűzött öt kilométer hosszú rajtvonalon. Lenyűgöző látványt nyújtott a Balatont ellepő, színes hátszélvitorlákkal pompázó csaknem hatszáz hajó.

 
Az első Keneséig tartó szakaszon az esélyesek közül a Raffica állt az élre és jelentősnek tűnő előnyre tett szert a Brokernet-Uniqával szemben. Ám ezután a szél valamelyest erősödött, ráadásul az iránya miatt Siófok felé, majd az ottani bója után Keszthely irányába is cirkálásra kényszerült a mezőny.  Mindez a lehetőséget adott a Brokernet-Uniqának, hogy ledolgozza a hátrányát. A Király Zsolt vezette Raffica egyensúlyának megőrzése érdekében vitorlafelületének csökkentésére kényszerült. Litkey Farkas hajója még a Tihanyi-szoros elérése előtt átvette a vezetést.
 

A két éllovas az üldözőktől jócskán eltávolodva izgalmas, szoros párviadalt vívott a célig. A Brokernet-Uniqa csapata magabiztosan verte vissza a trónkövetelő támadásait és 12 óra 13 perc 46 másodperc alatt teljesítve a távot győzött. Litkey Farkas ezzel megszerezte kilencedik Kékszalag győzelmét.
Még változatosabb küzdelem folyt a harmadik helyért, amelyet végül Soponyai Géza vezényletével a Pioneer MediaContact szerzett meg.

 
A Kékszalagon természetesem nem csak az abszolút első helyért folyik a küzdelem, hiszen annak elérésére csak néhány, különlegesen gyors hajónak van esélye. 22 hajóosztályban is hirdetnek győztest, így mindenkinek izgalmas versenyben lehet része a hozzá hasonló vitorlások ellen. A mezőnyben ezúttal is ott volt az 1955-ben rekordidőt felállított ötszörös Kékszalag-győztes klasszikus 75-ös balatoni cirkáló, a Nemere II., amelyen ezúttal tisztán lányokból alakított legénység vitorlázott Magyar Vilma kormányzásával. Elismerésre méltóan versenyezve az abszolút tizenharmadik helyen futottak célba, végig szorongatva a testvérhajó Sirocco-t, amelyet Cittel Lajos kormányzott.

 
A versenyen ezúttal is sok ismert közéleti személyiség csatlakozott a hajók legénységeihez. A győztes hajón Csiszár Jenő a csapat teljes értékű tagjaként vitorlázott, hiszen – a két évvel ezelőtti részvételéhez hasonlóan most is – a versenyt megelőző hónapban végigdolgozta a Litkey-csapat meglehetősen feszített mindennapi edzésprogramját is. A második helyezett Rafficán Hajas László, a bronzérmes hajón Csomor Csilla élhette át a Kékszalagért versenyzés különleges élményét. A verseny természetesen nem csak a leggyorsabbak küzdelmét jelenti. Sokan egyszerű túrahajókkal állnak rajthoz, hogy teljesítsék ezt az embert próbáló, ám különlegesen szép élményt jelentő versenyt. Annak ellenére, hogy az idei Kékszalagon többnyire gyenge, mérsékelt erejű szelek fújtak, most a leglassabb hajókkal is teljesítő volt a táv a maximálisan lehetséges 48 óra alatt.
556 hajónak sikerült a limitidőn belül szabályosan teljesíteni a távot.

 
A 41. Kékszalag abszolút végeredményének első hat helyezett egysége:
 
1. Brokernet-Uniqa (Lisa) - Litkey Farkas 12:12:46
2. Raffica - Király Zsolt 12:23:42
3. Media Contact (Avatar) - Soponyai Géza 12:35:28
4. Ac Sailing Team (RC 44) -Láng Róbert 12:38:03
5. Sponsor Wanted - Vándor Róbert 12:35:49
6. Capella - Pomucz Tamás 13:52:05


EREDMÉNYEK
 

 
Július 2-án, csütörtökön került megrendezésre a 2. Seiko Kékpántlika, amely egy rövidebb távú vitorlás verseny kifejezetten gyermekek részére. Itt is rekord született, ugyanis 83 egység nevezett a Kékpántlikára a tavalyi 72 hajó után.
 
A hajóosztályok győztesei a Kékpántlikán:
420-as: 1. Takácsy Kristóf és Levente
Laser Radiál: 1. Bakóczy Róbert
Cadet: 1. Bagyó Áron - Polgár Ákos
Optimist: 1. Gyapjas Zsombor
A Laser 4.7 : Huszka Mátyás


EREDMÉNYEK

 
A versenyekről és eseményekről folyamatosan, a hajókról közvetített élőképeket is mutatva közvetített a Füred TV, amelynek műsora az interneten is látható volt a verseny honlapján (www.kekszalag.hu). A Sagem által biztosított technikai háttér, valamint a Naviscon által a Szövetség rendelkezésére bocsátott fejlesztői csapat minden tagja társadalmi munkában végezte a feladatát az elmúlt hetekben és hónapokban, valamennyien a vitorlázás iránti szeretetükből írták és fejlesztették a weboldalt. A Lochner Group saját költségén vállalta, hogy a 25 hajó fedélzetére elhelyezett GPS készülékek segítségével azoknak is élvezhetővé teszi a versenyt, akik a szárazföldről próbálják meg nyomon követni a versenyt. A Magyar Vitorlás Szövetség ezúton is szeretné megköszönni a szponzori támogatást a három főtámogatónak: a T-Mobile-nak, a T-Systems-nek, és a Nokia-nak.
A Fesztivál keretein belül idén először került megrendezésre a Grand Aero Challenge repülőshow, amely a versenyt előtti két napban nyújtott látványos szórakozási lehetőséget a parton tartózkodóknak. Ezen kívül autó- és hajókiállítás, Tér-Film-Zene Fesztivál, koncertek és filmvetítések egészítették ki az idei Kékszalag Fesztivált, így az elmúlt napokban igazán pezsgő élet folyt Balatonfüreden nem csak a vízen, hanem a szárazföldön is.
 
2010. júliusában új szakaszba lép a Kékszalag, hiszen akkor az eddig érvényes korlátozást feloldva immár nem csak egy-, de többtestű hajók is részt vehetnek majd a tókerülőn. A különlegesen gyors katamaránok és trimaránok megjelenése bizonyosan megnöveli majd a külföldi vitorlázók reészvételi kedvét is.