Sikeres emléktúra

A tavaly újra indított Széchenyi Emléktúra fejlesztésre érdemes 2013-ban.

Ezúttal Balatonföldvár - Boglár - Révfülöp volt az MVSZ által 2011-ben újra elindított Széchenyi Emléktúra útvonala.  

Jó kis túra volt! Szó szerint. Jó is volt és kicsi is. 
Jó, mert a résztvevők jól érezhették magukat, a programok jól sikerültek, a kikötőkbe befértünk és olykor még egy kis szél is fújt a haladáshoz. És kicsi volt, hiszen kevesen voltunk (6 hajó), és lényegében csak az augusztus 20. körüli hosszú hétvégére korlátozodótt a közös vitorlázás. 
Az első nap estéjén Földváron a Galamb-szigeten a tavalyihoz hasonló hangulatos szalonnasütéssel kezdődött a túra. 
Reggel a résztvevők egy részével a legendás Spartacus-telepen reggeliztünk, majd gyenge szélben, de kényelmesen vitorláztunk Balatonboglárra. Minden résztvevőnek jutott vendéghely a kikötőben. Ezután meglátogattuk a móló tövében parton álló, műzeumhajóvá felújított Balaton motorost, a tó első csavargőzösét, amely jelenleg balatoni hajózástörténeti kiállítással várja a látogatókat. Kopasz Árpád révén infromációgazdag tárlatvezetést is kaptunk, illetve ő mutatott olyan vendéglőt a közelben, ahol mindannyian együtt vacsorázhattunk. Ez, az augusztus 20-i ünnep köré és a hosszú hétvégére szervezett Szüreti Fesztivál embertömegében nagy segítséget jelentett az este kellemes eltöltéséhez. Bogláron ezen napon, vagyis 19-én rendezik a hagyományos tüzijátékot, amit már ismét a hajókról nézhettünk. 
A harmadik napon már lefeleződött létszámmal néhány hajó átvitorlázott Révfülöpre, ahol a Rick Csaba által vezetett marina kiváló éttermében ebédelhettünk még egy finomat.  
A túrát a BHZrt. kikötői kedvezményein túl a balatonfüreden a Hajógyári Kikötőben honos EL Yacht chartercég is támogatta. Ők bocsátottak a rendelkezésünkre agy Elan 310-es típusú hajót túravezető egységnek. A könnyű, modern, jól felszerelt és kényelmes hajó különösen a hazavitorlázás napján okozott sok örömet, amikor a gyenge szélben gennakerezve, a leálló nyugati szél csíkjait és foltjait kihasználva élvezetes vitorlázásban volt részünk. Olyan időjárásban, amikor a körülöttünk lévők jórészt álldogáltak, vagy motorral hajtva haladtak, mi nagyszerű tempóban vitorláztunk vissza ezzel a hajóval Balatonfüredre.  
Az eredeti legendás Széchenyi Emléktúrák sorozata, amelyeket Bartha József szervezett és vezetett, egy évtizede megszakadt. Akkoriban 30-40, a kilencvenes években olykor még több hajó részvételével zajló egyhetes túrák voltak.  Napjainkban kevés az emberek szabadideje, túrázásra szánható szabadsága. Ha négynaposra hirdetjük a közös vitorlázást, akkor is inkább csak kettőt-hármat vállalnak a résztvevők, és a harmadik napon már sietnek haza, hiszen dolguk van. Ráadásul ha ma az ember egy ilyen túrát szervez, akkor - őszintén szólva - azon drukkol, hogy ne jelentkezzenek túl sokan, mert a mai kikötőkben, modern marinákban igen kevés a vendéghely. Ha csak tíz-tizenöt hajó keresne együtt kikötőhelyet, jó eséllyel néhányan hoppon maradnának, harminc hajóval pedig teljesen lehetetlen vállalkozás lenne a közös kikötés. A marinákat üzemeltető Balatoni Hajózási Zrt.-vel kötött együttműködési megállapodás idén is lehetővé tette, hogy a túra résztvevői olcsóbban élvezhessék a kikötői szolgáltatásokat. Ezúttal hajónként, éjszakánként 2000 forintot kellett csak fizetni a nem BHZrt kikötőkből "származó" túrázóknak. 
Ám ettől még nem lesz több vendéghely. Vagyis el sem tudom képzelni, hogy akár tíz-tizenöt hajó egyszerre helyet találhatna éjszakára.  
Mégis érdemes lenne valamilyen új rendszerbe szervezve, a résztvevők mennyiségében is újra felfuttatni a Széchenyi István Vitorlás Emléktúrát. Ez viszont a hagyományos módon, egyetlen masszában együtt túrázó, esténként közösen egyazon kikötőbe betérő flottával már nem lebonyolítható. Ezért 2013-ra a Magyar Vitorlás Szövetség egy új lebonyolítási rendszert dolgoz ki, amelyről majd bővebb tájékoztatást adunk.

Támogatóink: