Nemzetközi versenyt tervez a Balatonra a 30-as cirkáló osztály

A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, idén is kíváncsi arra, hogyan látták a versenyzők az elmúlt szezont. Megkértük valamennyi osztály kapitányát, képviselőjét, értékeljék az osztály versenyidőszakát, aktivitását, a versenyeket, és vázolják fel, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok értékeléseit. Ezúttal a 30-as schärenkreutzer osztály kapitánya, Dulin György összegzi a 2019-es szezont.

A 30-as cirkáló osztály osztálykapitánya a 2019-es szezont az osztály szempontjából sikeresnek tartja. „Ezt támasztják alá a statisztikai adatok is, nyolc olyan versenyt rendeztek, amelyen legalább 6 hajó részt vett (Évadnyitó, Klasszikus Kupa, Fehérszalag, Kékszalag, Almádi Kupa, Tabu Kupa, Magyar Bajnokság, Félsziget kerülő)” – értékelte a tavalyi szezont Dulin Görgy. A magyar bajnokságon 9 hajó vett részt, a csak a 30-as cirkáló osztály számára rendezett Almádi Kupán pedig 10 hajó. A Kereked által rendezett Klasszikus Kupán is évek óta ez az osztály a legtöbb egységgel rajthoz álló hajóosztály, idén 9 hajóval. De nem csak a versenyek mutatják ezt. Első ízben rendezték meg tavaly a 30-as túrát augusztus 2. és 4. között, ahol 6 hajó vett részt.

A 30-as flottát jelenleg 21 egység alkotja, ami azt jelenti, hogy a népesebb versenyeiken hozzávetőleg 50 százalékos a részvétel. Ezt az osztálykapitány szerint sok hajóosztály megirigyelhetné. Viszont még így is a flotta egyharmada egyetlenegy versenyre sem jött el. Ezen mindenképpen szeretnének javítani.

A versenyeken való részvételt sok minden befolyásolja. Ilyen tényezők különösen az alábbiak:

  • a hajók állapota (több hajó nincs versenyzésre alkalmas állapotban),
  • a tulajdonos életkora, egészségi állapota,
  • a tulajdonos kedvtelési célból és nem versenyzésre tartja a hajót,
  • a családi háttér nem optimális a versenyzéshez.

Az MVSZ versenyek rendezése Dulin György szerint alapvetően rendben volt. „Persze lehet még mit javítani. Kiemelném az Évadnyitót, ahol nem volt lehetőség az alsóörsi befutásra, vagy a Félszigetkerülőt, ahol a sajkodi bójavétel – betétbója hiányában – botrányosra sikeredett. Viszont a Magyar Bajnokság futamainak lebonyolítása dicséretet érdemel.”

A nyugati medencés versenyekről Dulin György úgy vélekedik, hogy az emberek – így a vitorlázók – élete is jelentősen megváltozott az elmúlt időszakban. Kevesebb idő jut a hobbira és több az egyéb elfoglaltságra. Az időtényező szerepet játszik abban is, hogy a távolabbi verseny színhelyekre nehezebben jutunk el. A legtöbb versenyhajó a keleti medencében található. Ez az osztályban azt jelenti, hogy összesen 3 hajót tárolnak a nyugati medencében és ebből egy Tihanyban, egy pedig Balatonföldváron áll, tehát igazából csak a Bohó (HUN 4) az egyetlen mélyen a nyugati medencében „lakó” hajó (Fonyódon tartják). Ez befolyásolja a versenyek helyszíneit is. Szerinte az is igaz, hogy nincsenek olyan nagy klubok a nyugati medencében, amelyek felvállalnák egy-egy nívós verseny szervezését.

A jövőre nézve „szeretném, ha sikerülne legalább fenntartani a 2019-es versenykedvet, de igazi célom az, hogy további egységeket is bevonjunk az aktív (évi 4-6 versenyen való) részvételbe. Ezen kívül szeretném, ha összejönne 2021-ben egy nemzetközi 30-as cirkáló verseny, amelynek a szervezésére már a tavalyi évben is történtek előkészületek. Persze a járvány – mint minden mást is – felboríthatja a terveket.”

Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség

Fotó:  Cserta Gábor / Magyar Vitorlás Szövetség

Támogatóink: