KÉKSZALAG KRÓNIKA

1934 - A KEZDETEK

"Egy 140-160 km-es navigációs verseny - a partok érintése nélkül - nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek elsô díja a Balaton kék szalagja volna." Így szól a kor legjobb magyar versenyvitorlázói által 1934-ben megfogalmazott eredeti versenykiírás. Ezzel megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye.

1940 - TRAMONTANA

1936-ban és 1938-ban is egy kis, nyitott uszonyos vitorlással, 22-es versenyjolléval nyert Kovács Béla. 1940-ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott. A Kékszalagon 2011-óta a legjobb női kormányos a „Gordon Evelyn Díj” nyertese.

1944 - HÁBORÚ

1944-ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket így a Kékszalag elmaradt. A magyar vitorlázók elszánt versenyezni akarását mutatja, hogy a Kékszalag napjára azért a Hungária Yacht Club kiírta a Szent László Év vitorlásversenyt a Balatonfüred-Kereked-Zamárdi háromszögbe. Július 8-án, egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után 23 hajó versenyzett. Pedig a rajtot légiriadó miatt még halasztani is kellett!

1947 - ÚJRA SZALAG A HÁBORÚ UTÁN

A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot. Tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került. Az első háború utáni versenyen nem nevezési díj volt, hanem a résztvevők kaptak a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát, segítendő a versenykedv felélesztését. A tőkerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Baltonfürednél.

1955 - NEMERE II - AZ 57 ÉVES REKORD

A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta! Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty katamarán. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények.

2001 A LITKEY ÉS A LIBERA-KORSZAK

A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben – katamaránnal – negyedik lett, majd 2011-ben megszerezte tizedik, 2013-ban a tizenegyedik győzelmét.

2010 - ÉVENTE SZALAG - KORLÁTOK NÉLKÜL

Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, vagy bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. 2010-től a páros években engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) részvételét is, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010-ben a 42. Kékszalagon 593 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. Az MVSz fokozatosan felszámolta a korlátozásokat, és 2014-től már újra minden évben szabad a verseny az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően. Ez az időszak a katamaránok előretörését hozta, az abszolút győzelemre az egytestű hajók már nem esélyesek.

2012 / 2014 - FIFTY-FIFTY-REKORDOK

A Nemere II. 1957-ben elért csúcsát először 2012-ben döntötte meg a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty, amelyet a nemzetközi szinten is ismert hajótervező és hajóépítő, a karbontechnológia egyik legjobbja, Paulovits Dénes tervezett. A Fifty-Fifty 2012-ben 10 óra 34 perc 15 másodpercre javította a rekordot. Majd két évvel később, 2014-ben újabb csúcsdöntést hajtott végre: akkor 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt ment körbe a Fifty-Fifty, így jelenleg ez a kékszalag hivatalos "körrekordja". 

Támogatóink: