Sigmond András a byte EB-ről

Beszámoló a 2009. évi  Byte Európa-bajnokságról

Imperia, 2009. december 3 – 7.

 

Résztvevő:  Bathó Péter (BYC)

Edző: Sigmond András MVSZ Szövetségi Kapitány

 

 

Előzmények: 

Az EB felkészülést 2009 szeptemberében kezdtük meg. Mivel csak egy versenyző maradt a meghirdetett Byte programra, a vízi munkát hazai edzőpartnerek hiányában, nemzetközi versenyzőkkel oldottuk meg. Az egész vízi munkában egy osztrák versenyző, Lara Vadlau szerepelt állandó partnerként, mellette ITA, SUI, POL versenyzőkkel dolgoztunk együtt.

 A vízi felkészülés 4 vízi edzőtábort foglalt magában, ahol összesen 81 órát tudtunk  dolgozni.

Az edzőtáborokban sikerült javítani a hajóvezetési készséget, erős és gyenge szélben egyaránt. Ennek, és a hajóbeállítás finomításának köszönhetően sokat javult a cirkáló szakaszok sebessége, hátszélben még maradt hiányosság a megtanult technika verseny szituációban történő alkalmazása terén.

Péter testsúlya kissé a Byte hajó ideális súly követelménye fölé került (a max. 65 helyett, 67,5 kg volt a testsúlya okt. 30-án). Ennek csökkentése érdekében diétát és speciális fizikai edzés programot kezdtünk el, amit a Sportkórház főorvosa, Dr Györe István javaslatára, fel kellett függeszteni a közben jött influenzás betegsége miatt.

Az egy edzőpartnerrel való együtt vitorlázás, és a sok match-race edzés sokat javított Péter  taktikai stílusán, erőszakosabb, rámenősebb lett a páros helyzetekben. Nagyobb jelentőséget kezdett tulajdonítani az ellenfél, a mezőny helyzetének, és azt elkezdte beépíteni a szél taktikai elképzelésébe. Rajtolási készsége javult, de még mindig hiányzott a tudatos helyzet kialakításhoz szükséges határozottsága. Javítani kellett a koncentráció időzítését ahhoz, hogy az edzésgyakorlat megkezdése, vagy később a futamok rajtja már a teljes előkészület, és koncentráció mellet történjen.

 

Az EB helyszínére nov. 26 –án utaztunk el, az MVSZ tulajdonát képező mikrobusszal.

Edzés napok:  Nov  27/Pé, 28/Szo, 29/Va, 30/Hé, Dec/01/Ke, 03/Csü

Pihenőnap:  Dec 02/Sze

Az edzésnapokon népes nemzetközi mezőnnyel (RUS, UKR, NOR, SUI, POL, AUT, ITA) tudtunk együtt dolgozni, ahol 3 nap erős szélben (18 – 25 Knots)  3 nap gyenge szélben zajlott.  Itt tisztán láttuk, hogy az erős szeles sebessége Péternek kiváló, gyenge szélben az élességén kellene javítani. Javított a helyzeten a közben átvett új vitorla, és a tartalékként a Nautivela cégtől  kölcsön kapott, kissé keményebb felső árbóc tag.

Az edzéseken Péter jól vitorlázott, sok tapasztalatot gyűjtött a nagy bukó hullámokon való hajóvezetésében, amit az erős, és a gyenge „döghullámos” kondícióban egyaránt tudtunk gyakorolni. Testsúlya alapján a mezőny nehéz részéhez tartozott, ami elsősorban a hátszélben okozott hátrányt. Ennek ellenére sikerült egészséges szinten tartani benne azt a negatív gondolatot, hogy gyenge szélben „úgysem sikerülhet”!

 

Verseny napok:

Dec. 4. Péntek

  1. futam

A  verseny erős széllel kezdődött (18 – 22 knots), ahol a nagy fölénnyel történő vezető pozícióból, a befutó előtt lőtték le a futamot, mivel az első cirkáló bója helyett az egész mezőny rossz bóját került. A megismételt futamban hasonló erős szél, Péter rossz, beragadt rajt után jó sebességgel jött fel és végzett a 2. helyen.

 

 

Dec. 5.  Szombat

Gyenge 4 – 6 knots É-i, a part felől fújó szél.

Jó rajt és cirkáló taktika után, vezető pozíció az 1. bójánál, majd a futam lelőve a szél leállása miatt. Várakozás, az új szél kialakulására.

  1. futam, megerősödő DNY – szélben (8 – 12 – 16 Knots) két futamot rendeztek.

Jó rajt után az élcsoportban vitorlázott, de nem tudott elszakadni tőlük a többször óvatos túlbiztosított taktika miatt: 5, 4, 7, 3,   befutó: 4. hely

  1. futam ráindítással, szél 16 knots.

Kiváló rajt után, kiemelkedő sebességgel rajt – cél győzelem.  1. hely

Dec. 6. Vasárnap

Az előre jelzés hasonló az előző naphoz, de a reggeli É-i szél nem volt tartós, a később kialakult DNY-i pedig gyengülő 12 – 8 – 6 knots erősséggel fújt csak.

  1. futam, Hagyományos háromszög pálya.

Jó rajt és taktika után Péter végig a második helyen vitorlázott, és biztonságosan tartva helyét futott be a 2. helyen.

  1. futam, DNY szél gyengült, már csak 6 – 7 knots.

Magabiztos, jó rajt a bal oldalon, innen lekeresztezve a mezőnyt biztos vezető pozíció az 1. bójánál. Hátszélben csak közepes sebesség és rossz széltaktika miatt visszaesik a 3. helyre, majd  a befutó: 4. hely

  1. futam, ugyanaz a szél, mint az előző futamban, 6 knots

Jó rajt a bal oldalon, de a FRA élesebb nála, és ki kellett forduljon, utána nem tudta a saját ritmusát vitorlázni, 8. helyen kerüli az 1. bóját, és innen nem is tudott előrébb kerülni.

Mérsékelt sebesség a cirkálásban, gyenge a hátszélben, futameredmény:  9. hely

  1. futam, ráindítással, hasonló gyenge szél, mint a 6. futamban, több gyengüléssel.

Ugyanaz a rajt taktika, együtt vitorlázik a bal oldali csoporttal, amelyben kisebb váltásokkal marad a helyén. Ahhoz nem volt sebesség előnye, hogy ebből a csoportból kiváljon, cirkálásban javított, hátszélben kissé visszaesett,  Futameredmény:   6. hely

Dec. 7. Hétfő

Az előre jelzés erős DNY-i szelet ígért, ehhez képest egész nap szakadó eső, 6 – 8 knots

K – i szél, a parttal párhuzamosan, gyenge látási viszonyok, pálya közel a parthoz.

  1. futam, Gyenge beragadt rajt után ki kellett forduljon, és az egész mezőnyt elengedve maga előtt jobb csapáson, átkerült a pálya bal oldalára, ahonnan esélye sem volt jobb helyezésre az egyértelmű bal oldali, part felől frissülő szélben. A második körben javított helyzetén, de a pálya egyértelmű volt, és mindenki a bal oldalon vitorlázott.

Helyezése a futam alatt:  23, 19, 14,  végeredmény:13. hely

  1. futam: Ugyanaz a szél, kicsit frissült: 8 – 9 knots.

Péter a vonal közepén rajtolt, de nem volt megfelelő a sebessége (vitorla beállítási hiba, feszült ideg állapot az előző futam eredménye, és a kérdésessé váló pozíció megtartása miatt), így ki kellett forduljon, és nem tudta a helyes szél taktikát választani. Vergődött ebben a futamban, elveszítette a magabiztosságát, gyenge teljesítménnyel a 26, 24, 17. helyen vitorlázott.    Végeredmény: 19. hely

  1. futam: Szél ugyanaz, kicsit tovább frissült, 10 – 11 Knots

Kiértékelve és kijavítva  az előző futam hibáit, és a rossz vitorla beállítást, Péter vissza tudott zökkenni a megfelelő felfogásba, és ismét jó sebességgel és versenyzéssel az 5. helyenvégzett ebben a futamban.

 

 

 

Az Európa Bajnokságon nyújtott teljesítmény értékelése:

Bathó Péter jó képességű versenyző, aki alkalmas az egyszemélyes hajóban magas szintű versenyzésre. Jelenleg a Byte fizikai követelményeinek megfelel, de ezt a testsúlyát tartani kell ahhoz, ha 2010. évi Ifjúsági Olimpiára őt szándékozik nevezni a sportág vezetése.

Szél taktikai képességei kiválóak, látja, érzi a szélváltozásokat ahhoz, hogy ezt kombinálni tudja a mezőny taktikai feltételeihez. Hajóvezetési készsége sokat javult az elmúlt 3 hónap alatt, cirkálásban és erős szélben kiváló, gyenge szélben további fejlesztés szükséges. Hátszeles, és bőszeles hajóvezetése az edzéseken javult, de annak versenykörülmények közötti alkalmazásához még hiányzik a magabiztosság és a technikai automatizmus.

 

Nyugodt kiegyensúlyozott egyéniség, aki képes a döntéseit a körülmények reális étékelésével, és kellő kritikával kialakítani. Emiatt több időre van szüksége a megfelelő előkészületre, és a megfontolt saját döntés kialakításához. Kissé zárkózott egyéniség, aki idővel oldódik, és akkor kellő humorral és reális értékítélettel fogadja a kritikát, amit jó szándékkal dolgoz fel. Képes a kemény munkára, bár ahhoz még nem szokott hozzá.

A Byte Európa Bajnokságon erős, korosztályos nemzetközi mezőnyben szerezte meg a bajnoki címet. A résztvevő 23 nemzet szintén most válogatta ki azokat a tehetséges fiatal versenyzőit, akik más osztályokban már nemzetközi rutinnal bírnak, és képesek arra, hogy a jövő évi Ifjúsági Olimpián eredményesen szerepeljenek. Ebben a mezőnyben Bathó Péter nagyon jó benyomást keltett a nemzetközi szakemberek szemében is, egyenletes teljesítményével (kivétel a 8, 9 futam), kiemelkedőnek ítélték szereplését.

 

Megítélésem szerint a tervezett 3 hónapos felkészülésünk eredményes volt, az edzőpartnerek és a program megválasztása hozzásegítette Bathó Pétert ahhoz, hogy hajókezelésben és versenytaktikában az EB legeredményesebb versenyzője lett. Az elvégzett munkánk eredményességét az is bizonyítja, hogy osztrák edzőpartnere, Lara Vadlau is sikeresen szerepelt, és a női kategóriában Európa Bajnoki ezüst érmet szerzett.

Amennyiben a felkészülés a megkezdett szintén folytatódhat, és Bathó Péter a fenti követelményeknek meg tud felelni, abban az esetben esélye van arra, hogy a 2010. évi Ifjúsági Olimpián pontszerzésre esélyes versenyzőként indulhasson.

 

 

Balatonfüred, 2009. december 9.

 

 

Sigmond András

MVSZ Szövetségi Kapitány

Támogatóink: