Összevont Cirkáló osztály: Túl sok verseny, túl sok érdek

Jó évet zárt a nagyhajós közösség, több versenyen rekordot döntött az induló és befutó hajók száma. A Magyar Vitorlás Szövetség annak érdekében, hogy szorosabbá tegye a hajóosztályokkal kialakított kapcsolatot és aktívabbá váljon a párbeszéd, most kíváncsi volt arra, hogyan látták a hajósok az előző szezont. Megkértük valamennyi nagyhajós osztály kapitányát, képviselőjét, mondják el, hogyan látták a versenyeket, milyen célokkal vágnak neki a következő időszaknak. Örömteli, hogy nagyon sok osztály élt a lehetőséggel. Sorozatunkban ismertetjük az osztályok, osztálykapitányok válaszait. Több hajóosztály után most az Összevont Cirkáló osztály egységeinek véleménye mellett az osztály képviselője, Wonke Péter is összegzi a szezont.

A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól, -képviselőktől kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak az eredeti szöveggel. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A tavalyi MVSz-es versenyeken összesen 1539 hajó indult, ez 13 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A szóban forgó versenyeken 6787 vitorlázó vett részt, ami 16 százalékkal, 927 fővel haladja meg a 2017-es szintet.

„Az Összevont Cirkáló osztály 2018-as szezonja vegyes volt. Statisztika szempontjából jó szezont zártunk, de összességében azért nem volt az igazi. Az osztály aktivitása közel sem olyan, mint lehetne” – értékelt Wonke Péter. Az osztály az összes jelentős versenyen, eseményen ott volt. Az osztályban szereplő hajók versenyeken való megjelenésében ezzel együtt még vannak tartalékok. Részben legénység hiánya (6-10 ember kell egy hajóra), részben a magas nevezési díjak (például az Évadnyitó esetében) miatt.

A korábban bevezetett országos bajnoksági sorozat idén kevés résztvevőt vonzott. Csak a szezon közepére készült el a Lillafürednek vitorlája és így a felmérése, ezért egy ideig nem is tudott az osztályban indulni. Sajnos mindenki által maradéktalanul elfogadott előnyszámítási rendszert még nem találtak fel, ez azért még mindig ad fejlesztési lehetőséget.

Az osztály tagjainak véleménye szerint erodálódnak a versenyek értékei. Régen egyértelműnek tűnt mindenkinek, hogy melyek a nagy hagyományú, komoly, patinás versenyek, mondjuk nem is volt nagyon más, amin kvázi kötelező volt az indulás, most viszont a sok ulibuli versennyel felhígult a versenynaptár, minden hétvégére jut egy csomó verseny. Ennek a folyamatnak kellene gátat szabni, de ez nem könnyű sem a klubok, sem a szövi nem képes ez ellen tenni, de a legfontosabb, hogy először is a célt próbáljuk belőni – vélik az egységek.

„A másik probléma, hogy nagyon sok az érdek, van, aki one designban akar menni, van, aki csak pályán, van aki nem akar többet tölteni a tavon mint 2 óra, van aki meg ilyen nyúlfarknyi versenyre el sem akar menni. Teljesen más tőről fakadó, de szerintem mindenképpen megoldásra váró probléma, hogy egy katamaránt és egy ys3-ba tartozó hajót ugyanazon a pályán akarunk versenyeztetni, ami egy komplett vicc" -derül ki egy másik véleményből. A szezon egy további megítélés: "Azt is problémának tartom, hogy a szövi által rendezett versenyeken túlzottan magasak a nevezési díjak, legalábbis nálunk ez már elérte az ingerküszöböt.”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A versenyzők igényei évről-évre nőnek. Ez egy természetes folyamat, melyet a szövetségnek figyelembe kell venni. Jogos elvárás, hogy a versenyekről kép és hangfelvételek készüljenek. A nevezés gyorsan és könnyen intézhető legyen, az eredményeket és egyéb információkat a lehető leghamarabb és legtöbb fórumon, leginkább online közöljük, a szakemberek képzettek legyenek és kellő számban legyenek jelen. Ezen elvárásoknak szeretnénk teljesen körűen megfelelni, de ez természetesen költségeket vonz maga után. Mivel a szövetség nonprofit szervezet, így a nevezési díjak meghatározásánál nem a profitszerzés a cél, hanem a nullszaldós költségvetés.

A cirkálósok úgy látják, a vízi rendezéssel nem voltak problémák. Azon versenyek esetében, ahol az MVSz volt rendező, ott nem voltak gondok, de ahol csak társrendező volt, azokan Wonke Péter szerint voltak is jelentősebbek gondok, leginkább az eredmények számításánál.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A Sporttörvény értelmében a ranglistaversenyek és bajnokságok rendezésének joga és kötelezettsége az MVSz-t illeti. Ezeket a jogokat a tagegyesületek és osztálykapitányok kérésére szerződéses úton átengedi tagszervezeteinek.

Sajnos bár a versenyrendezésben az elmúlt években jelentős színvonal emelkedés és szolgáltatás bővülés figyelhető meg, még mindig igen nagy az eltérés a versenyek között. Ezt a problémát hivatott feloldani a szakszövetségek által kidolgozott együttműködési szerződés, mely a jó versenyrendezéshez és szervezéshez szükséges sarokpontokat rögzíti.

A szerződéshez az idei évtől értékelési rendszer is tartozik, így a versenyek és a versenyeket rendező klubok rangsorolásra kerülnek majd. A rangsorok segítséget nyújthatnak majd az osztálykapitányoknak a megfelelő ranglistaversenyek és bajnokságot rendező klubok kiválasztásában.

Ezen felül a szövetség évente megrendezésre kerülő képzésekkel igyekszik a szakembereink tudásszintjét tovább bővíteni és szinten tartani.

„Én a hosszabb versenyek szervezését preferálnám, és látnám a presztízsvesztesből való kiút egyik lehetőségének, ezt szerintem a Szövi megfontolhatná. Tudomásul kellene venni, hogy  a hajók önmagukhoz képest is, de a mezőny átlagsebessége is jelentősen, ez utóbbi akár többszörösére is nőtt, ez is alapot szolgáltathat erre. Például bátran hozzá lehetne nyúlni az évadnyitó pályájához” – él egy javaslattal az összevont cirkálók egyik egységének legénysége.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

Az MVSz közvélemény kutatásai éppen az ellenkezőt mutatják. Sokkal inkább az okoz bosszúságot a résztvevőknek, hogy gyengébb szél esetén előfordul, hogy nem érnek körbe a pályán. Az idei évben a rajtcsoportok kialakításával, esetleges pályarövidítéssel éppen erre keressük majd a megoldást.

Nem könnyű így sem jó döntést hozni hiszen hagyományosan ezeken a túraútvonalakon megrendezésre kerülő versenyekről beszélünk, a Fehér Szalag esetében pedig szalagversenytől, ahol sokan úgy tartják helyesnek, ha a futam csak a teljes pálya végigvitorlázásával érvényes. A Nagyhajós bizottsággal egyeztetve az idei évben mindenképpen változás várható majd a versenyutasításokban.

Idén és középtávon, azaz a következő 1-3 évben az osztály legfontosabb célkitűzése a Sirocco körüli bizonytalanság megszűnése, a Stefánia felújítása. Az elkészült Hungária vízre tétele jelentős fejlődést hozhat, amennyiben versenyre is fog járni. A Daruvár versenyzésbe való bevonása szintén célja az osztálynak.

A sorozat korábbi részei:

Scholtz 22: Örvendetes gyarapodás, de még nincs vége

Asso 99: Vonzó célpont a versenyezni vágyóknak

33-as osztály: várják az új egységeket

50-es cirkálók: jó szelet, jó egészséget

Európa 30-as cirkáló: baráti hangulatban sportszerű versenyek

30-as cirkálók: el kell tüntetni a megosztottságot!

70-es osztály: Örülnénk, ha a sportszerű vitorlázásban irányt mutathatnánk

NAU330: Két alapvetés, ami egy jó osztályhoz kell

Sudár Sport: Mérföldkő volt 2018

Dolfinosok: Szervezettebben működtünk és kitűztük a célokat is

Fotó: Cserta Gábor / Magyar Vitorlás Szövetség

Támogatóink: