Opel Finn Gold Cup szeptember 1-től

A Balaton 2017-ben az  olimpiai egyszemélyes nehézsúlyú osztály, a Finn dingi abszolút központja. A nyáreleji sikeres tihanyi Masters Európa Kupa után éppen most zajlik Balatonfüreden a Finn Silver Cup, az U23 korosztályos finnesek világbajnoksága. Szeptember elején pedig először kerül sor a Balatonon - és az osztály történetében csak másodszor nem tengeren - a Finn Gold Cupra, az olimpiai osztály balatonföldvári világbajnokságára.

Augusztus 24-én Budapesten sajtótájékoztatót tartottak a verseny rerendezői.

Minden készen áll Balatonföldváron az olimpiai Finn dingi hajóosztály világbajnoksága, az Opel Finn Gold Cup szeptember elsejei kezdetére. Az utóbbi harmincöt év legnépesebb mezőnye áll rajthoz. A verseny névadó fő támogatója az Opel Magyarország.

A Spartacus Vitorlás Egylet műemlék klubháza az EMMI támogatásával megújult, ez a tóparti épület ad helyet a versenyirodának, a versenybíróság tárgyalóinak, és a sajtóközpontnak. A klub saját erőből új vizesblokkot épített a résztvevők kiszolgálására. Balatonföldvár városa is felkészült az indulók – és a jelentős mennyiségű jármű, utánfutó, sporteszköz – fogadására.

Nevezési rekord született: az olimpiai Finn dingi hajóosztály világbajnokságára az utóbbi harmincöt évben még sohasem neveztek ilyen sokan.

A legfrissebb – és még nem végleges! - nevezési adatok szerint 32 nemzet 124 sportolója érkezik a vizes világbajnokság utáni, olimpiai számban rendezett legnagyobb hazai megmérettetésre.

A nagy érdeklődést részben magyarázza a verseny különlegessége: a 2005-ös moszkvai világbajnokságot kivéve eddig mindig tengeren rendezték ezt az eseményt. A tengeri nemzetek sportolóinak új kihívás, a leginkább tavon vitorlázóknak plusz esély lehet a balatoni helyszín.

Az Opel Finn Gold Cup mezőnyében éremesélyekkel indulhat az idén remek formában lévő olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor.

A versenyt az Opel Magyarország, az EMMI, a Magyar Vitorlás Szövetség, és Balatonföldvár városa támogatásával rendezi a Spartacus Vitorlás Egylet, a legeredményesebb magyar vitorlásklub.

A verseny fővédnöke dr. Szabó Tünde, az EMMI sportért felelős államtitkára, olimpiai, világ és Európa-bajnoki ezüstérmes úszó.

 

A világbajnokság programja:

Szeptember 1., péntek                   felmérés, nevezés

Szeptember 2., szombat                felmérés, nevezés, 18.00 megnyitó

Szeptember 3., vasárnap              felmérés, nevezés, 14.00 próbafutam

Szeptember 4-9., hétfő-szombat  versenynapok (terv szerint 10.00-tól)

Szeptember 10., vasárnap            10.30 Medal Race (első 10 helyen állónak)

                                                              12.00 döntő (a mezőny többi részének)

Az Opel Finn Gold Cup helyszíne: Spartacus Vitorlás Egylet, 8623 Balatonföldvár, Móló.  A versenypálya a klub előtti vízterületen, a szélviszonyok függvényében kerül kitűzésre.


Háttér:

A világbajnokság névadó támogatója az Opel

A vitorlázásba idén a Kékszalag kapcsán került be az Opel, a különleges kétárbocos rekorder katamarán, az Opel Fifty-Fifty névadó támogatójaként. Az Opel továbblépett és segítő kezet nyújtott a balatonföldvári Spartacus Vitorlás Egyletnek, hogy az olimpiai Finn dingi osztálynak rendezett világbajnokságot magasabb színvonalon tudja lebonyolítani.

Az Opel a világbajnokság előtt mutatta be a nagyközönségnek az új, nagy belső térrel és luxus felszereltséggel futó Insignia Sports Tourert, az Insignia szabadidős kombi autóját, amelyet az emelt hasmagasságú, még sportosabb Country Tourer követ. A vitorlázóknak is jól használható autó innovatív és élvonalbeli technológiák sorát vonultatja fel, és több változatát is magyar szív, azaz szentgotthárdi motor hajtja. Az új családi csúcsmodell igazi társ az aktív életmódhoz, óriási belső terét és erejét akár egy kisebb vitorláshajó minden felszerelésének szállítására is jól lehet használni.

Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a vitorlázással való együttműködés új területet nyitott Magyarország legnépszerűbb márkája, az Opel számára akkor, amikor sorra jelennek meg a márka új, sportos modelljei. Az idén az Insignia Sports Tourer és Country Tourer mellett már debütált a Crossland X szabadidő autó, amelynek “nagytestvére” a Grandland X pár nappal az Opel Finn Gold Cup után, a Frankfurti autószalonon ünnepli világpremierjét.

A szabadidő sportként is népszerű vitorlázással való együttműködés alapját azonban nemcsak az eddig említett sportos Opel modellek jelentik. Vannak más fontos kapcsolódási pontok, amelyek közül érdemes néhányat kiemelni: A Finn dingi a legkeményebb atlétikus hajóosztály, nem véletlenül innen válogatnak sokszor akár az America’s Cup versenyekre is vitorlázókat. Berecz Zsombor olimpikonunk fantasztikus szereplései felhívták a figyelmet a sportágban rejlő lehetőségekre. Más műfajban, de az Opel Magyarország munkatársai is folyamatos versenyhelyzetben vannak és a cél nálunk is ugyanaz: a legjobbnak lenni!

Gereben Mátyás az Opel  Finn Gold Cup főrendezője szerint az Opelben egy olyan partnerre találtak, akivel nem csak lényegesen magasabb színvonalon tudják megoldani a világesemény kivitelezését, de kézzelfogható és segítőkész lehetőségeket biztosítanak számunkra. Az Opel Finn Gold Cupra érkező külföldieknek és reprezentánsoknak a szállítását teljesen átvállalta az Opel. A helyszínen a napi eseményeket kellemesebb környezetben élvezhetik a résztvevők és a vízi mozgásban, logisztikában is nézőhajók biztosításával segíti a rendezést a támogató cég.

Berecz Zsombor idei szezonja: folyamatosan csúcsközelben

Az idei világbajnokságon nagy esélyekkel indul olimpikon vitorlázónk, Berecz Zsombor.

A háromszoros olimpikon (2 x Laser, 1 x Finn), 2016-ban Európa-bajnoki ezürtérmes Berecz Zsombor 2017-ben eddig valamennyi versenyén bejutott az Éremfutamba, a legjobb tíz közé. Tavasszal második helyen végzett Palma de Mallorcán a Trofeo SAR Princesa Sofia Iberostar versenyen. Hyeres-ben a Világkupa versenyen 9. helyen végzett, a Medal Race-ben másodikként ért célba. Santanderben a Világkupa döntőn egy hajszállal maradt le az aranyról, a győztessel azonos pontszámot elérve lett ezüstérmes. Az Európa-bajnokságon a legjobb öt helyezett mindent eldöntő utolsó futamán vezető pozícióban tört el egy alkatrész az árbócában, és így lett 5.
A világranglistán jelenleg a 10. helyen áll úgy is, hogy a Miami-i világkupa fordulón nem vett részt.

Legutóbbi, körülbelül tíz nappal ezelőtti eredménye is beleillik a sikersorozatba: az Aarhus International Sailing Week-en, a jövő évi olimpiai kvalifikációs világbajnokság tesztversenyén a második helyen végzett.

A versenyhajóról

A Finn dingi az 1952-es helsinki olimpia óta folyamatosan az ötkarikás játékok résztvevője – azt hihetnénk, hogy erre utal a nevében a „finn” szó. Valójában nem.

A hajót a svéd Rickard Sarby tervezte 1949-ben és kezdetben Fin-nek nevezte, ami svédül szépet, finomat jelent. Amikor a Helsinki Olimpia előtt a Finn Vitorlás Szövetség pályázatot hirdetett az olimpiai egyszemélyes osztály kiválasztására Sarby „Fint” elnevezéssel – ami szintén szépet, jót jelent - adta be a hajó dokumentumait. Ám a Finn Vitorlás Szövetségben egy titkárnő helyesírási hibának vélve átjavította Finnre. Miután a hajó győzött és kiválasztották az Játékokra, Rickard Sarby nem reklamált, és a hajó Finn maradt.  A dingi pedig uszonyos, könnyű kishajót jelent.

Az elől V-profilú, középen gömbölyded, hátul pedig kilaposodó, stabil - de erősebb szélben mégis könnyen megsikló egyszemélyes versenyhajót nagy sikert aratott. Sokak szerint a finn dingi a hajóosztályok közül mentálisan és fizikailag is a legtöbbet követeli a sportolótól.

Óriási sportdiplomáciai siker, hogy kétszeres olimpikon Finn vitorlázónkat, dr. Hajdú Balázst 2005-ben a Nemzetközi Finn Osztályszövetség elnökének választották, és azóta is közmegelégedésre tölti be ezt a posztot.

A hajó adatai:

Hossz: 4.50 m
Szélesség: 1.51 m
Árboc: karbonszál erősítésű epoxi  (Az árboc anyaga kezdetekben fa volt, majd alumínium.)
Vitorlafelület: 10.2 m2
A vitorla anyaga karbon-kevlár erősítésű fólia, szeletekből összeállítva.

A Finn dingi Magyarországon

A hajóosztály hazai története bővelkedik kiemelkedő egyéniségekben. A hatvanas évek végén érte el első sikereit Fináczy György. 1971-ben EB bronzérmet, az 1972-es müncheni olimpián pedig, futamot is nyerve, nyolcadik helyet szerzett. Ő Berecz Zsombor példaképe, Zsombor engedélyt kért tőle a 40-es rajtszám használatára.

Atlantai finnes olimpikonunk, Litkey Farkas 2017-ben tizenharmadszor nyerte el csapatával a Balaton legendás vitorlás trófeáját, a leggyorsabb tókerülésért járó Kékszalagot, már jó ideje ő a legeredményesebb Kékszalag kormányos.

Ugyancsak finnezett korábban Fa Nándor hajótervező és –építő, óceáni szólóvitorlázó, aki 1993-as ötödik helye után az idén – 24 év után! – a nyolcadik helyen futott be saját tervezésű, hazai építésű hajójával a világ legkeményebb vitorlásversenyén, a kikötés nélküli földkerülésről szóló Vendée Globe-on.

Litkey Farkas és Fa Nándor későbbi vitorlázó karrierjében saját elmondásuk szerint is szerepe volt a korábbi finnes éveknek.

 

Az alábbi webes ill. közösségi médiafelületeken jelennek meg leghamarabb az eredmények, a versenysorozat aktuális hírei, érdekességei:

A verseny hivatalos weboldala (nevezési listával, eredménylistákkal, rendezőségi és versenybírósági közleményekkel): www.2017finngoldcup.org
Feliratkozás a Nemzetközi Finn Osztályszövetség hírlevelére (friss információk a versenyről): http://finnclass.org/media-finn/newsletter-a-press-release

facebook: https://facebook.com/InternationalFinnClass   napi vágott videóösszefoglalóval
https://facebook.com/spartacus.vitorlasegylet

Twitter: https://twitter.com/Finn_Class
https://twitter.com/sparifoldvar

Instagram: https://www.instagram.com/finnclass

 


Csatolt képek:

Támogatóink: