Keszthelynél az elsők

Úgy fest, hogy a 48. Kékszalag Erste World Nagydíj különleges versenyként vonulhat majd be a tókerülő történelembe. Emlékezetes lesz a versenyt megelőző viharos éjazskáról, az időjárás ígérkező nehézségei miatti versenyzői aggodalmak miatt, és reméljük emlékezetes lesz a mégis csak jól alakulkó időjárásnak köszönhetően, amelyben féltávnál akár az újabb Kékszalag rekord megszületése is még élő remény.

A versenyt megelőző éjszaka borzalmas volt, különösen Balatonfüreden. Még javában zajlott a versenyre a nevezés az Anna Grand Hotelben, amikor este hét óra tájt megérkezett a Országos Meteorológiai Szakszolgálat által szinte percre pontosan előr jelzett front. A hirtelen időjárás változás legkeményebben éppen Balatonfüredre sújtott le.

Heves villámlással, erős zivatarral és jégesővel nagyon erős, száz kilométeresnél erősebb szél zúzta szét néhány csapat reményeit, miközben a városban fák dőltek aútókra, épületek üvegei törtek ki.

A Hajógyári Kikötőn átsüvítő szél a verseny egyik esélyesének ígérkező hajóját nyírta ki. Az új kétárbócos, 47 lábas különleges katamarán a Pauger Evergreen éppen hogy vízre szállt. Az új magyar vitorláscsoda – a kétszeres Kékszalag-győztes és rekordtartó Fifty Fifty továbbfejlesztett, modernizált változata – a móló mellett biztosan kikötve állt, vitorlák nélkül. Ám a lesujtó viharnak nem állhatott ellen.

A szél a parton álványostul feldöntött egy 32 lábas túrahajó, amely dominóként lökte fel a mellette álló Dragont. A kikötő óriási daruja megindult a sínpályáján, a végén megakadt a szabályzószekrényben, miközben két kereke leugrott a sínről. A Pauger Evergreen kikötőkötele kitépte a mólóból a kikötőbakot, amelyhez rögzítve volt. A szél így már könnyedén felborította az óriáskatamarán, amely átdőlt, átrepült egy kőrekás mólón. Szél alatti teste, az egyik árboca és egy kereszttartója azonnal eltört. Szerencsére embver nem volt a közelében, mert Paulovits Dénes és csapata látva az érkező vihart fedett helyre huzódott, miután a hajót kikötötték.

A versenyen aztán nekik ideális szél fújt, de nem tudhatjuk meg, mmennyivel sikerült növelni a konstrukció sebességpotenciálját.

Más kikötőkben is dőltek fel parton álló hajók. A Szövi kikötőben a Gemini Ventilo dőlt az oldaráa, meghiúsítva a versenyen való indulásást. A BYC kikötőben Varga Lajos Flaar 26 RR typusú hajója is hátrabillent az utánfutón. Lajos a kisebb kormáűny és tőkesúly sérülések ellenér vízre szállt-

Ezután, ahogy azt remélni lehetett – ismét csak az OMSZ előrejelzésének pontosan megfelelve a szél a reggeli rajtra lecsökkent, a felhőzet pedig felszakadozott.

A rajt előtti napokban pletykál keringtek a rajt elhalasztásáról, sőt, egyesek állítólag a vízirendőrséget is megpróbálták meggyőzni arról, hogy halasztassák el a rajtot.

Az MVSZ Kerekes Kázmér főrendező vezetésével folyamatos kapcsolatot tartott és rendszeresen értekezett az OMSz mellett a Vízimentők Országos Szakszolgálatával és a Vízirendőrséggel. Ha az előrejelzések kedvezőtlenül alakulnak, biztosan halasztottak volna, de erre nem volt szükség.

A szokásos 530-550 hajóhoz képest csak 481-an neveztek be az idei tókerülőre, és feltehetően akadtak olyanok is, akik még ezután gondolták meg magukat.

A csütörtök reggel 9 órai rajtra a szél csaknem elállt. A mezőny 3-4 csomós, helyenként teljesen kihagyó északnyugati szélben rugaszkodott neki a 155 kiklométeres, hagyományos Kenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred  távon.

A futtatott, félszeles menetben a kihagyások ellenére hamar elszabadult az élmezőny. Meglepően jól indult a gyenge szélben az RSM-DTM katamarán Vándor Róberték hajója, ami arról árulkodott, hogy talán nem szárnyalásra is alkalmas uszonyokkal, hanem hagyományosakkal vágtak neki a versenynek. Erre utal a megnövelt vitorlázatuk is.

Alsóőrs magasságábana szél frissülni kezdett és ez szétterjedt a teljes vízfelületen. Megindult még a mezőny lassab fele is. Bő órával a rajt után már 15-20 csomós szél hajtotta előre a versenyzőket és a nap is kisütött. Az élmezőny bőven 20 csomó felett, vagyis nagyjából 40 km/órás tempóban húzott.

Kenesénél Vándor Róberték fordultak elsőként a Kaiser Kristóf vezette Extreme 40-es, és a Fifty Fifty előtt. Siófok után már Kaiserék vezettek, a Tihanyi-csövön túl, pedig a Fifty Fifty vette át a vezetést.

Az első hajó alig 1 óra 40 perccel a rajt után átért a Balaton nyugati medencéjébe, ahol a féldszeles menetben továb folytatódott, sőt még fokozódott is a száguldás Keszthely felé.

Igen ám, de a Balaton szél szempontjából még letisztult időjárási helyzetben is három különböző részre osztható. A keleti medencéből a nyugatiba érve még nem változott a szélhelyzet, de Györöknél, a Keszthelyi-öböl bejáratánál a hajók kifutottak a jó szélből.

A hirtelen taktikusabbá váló versenyben Litkey Farkas jó szokása szerint azonnal előre ugrott, így a Festipay nevű Décision 35-ös közvetlenül a Fifty Fifty nyomában közelíítette a keszthelyi pályajelet. Majd Vonyarcvashegy nél már a tizenegyszeres Kékszalag győztes csapata vitorlázott az élen.

Az öbölben mindössze 2-3 csomó a szél ereje. Litkey Farkas csapata a Festipay-jel körülbelül akkor veszi elsőként a bóját, amikor ez a cikk megjelenik az MVSz és a Kékszalag honlapokon

A lassulás viszont csökkenti a rekordesélyt, hiszen a hajók sebessége húszról 6-8 csomósra csökkent, és e sorok írásakor olykor nem is tudnak egyenesen a bója felé vitorlázni.

Lehet-e még csúcsjavítás?

Ez elsősorban azon múlik, hogy az élmezőny milyen gyorsan tud elszabadulni a Keszthelyi-öbölből, illetve milyen szél fúj a visszaúton.

Az előrejezések szerint az északnyugati szél nem csak kitart a Balaton nagy részén, de este éjjel újabb erősödés várható, és pénteken egész nap erős, viharos lesz,. A beaufort skálán a későbbiekben 6-7-es szél várható, amivel elsősorban a mezőny második felének kell majd megbírkóznia.

Ha az elsők délután négy óra előtt átérnek a Tihanyi-csövön, akkor születhet új rekord. Az esély még él.

Fotók: Szalontai Bence, Szántó Áron, Cserta Gábor

Bővebb infók a verseny honlapján: www.kekszalag.hu


Csatolt képek:

Támogatóink: