Hogy is volt?

Valamennyi MVSz-es nagyhajós versenyen szép számú mezőny gyűlt össze az idén. Most felelevenítjük, mi történt a négy nagy versenyen. Képek, videó, eredmények.   

Szezonnyitó közel 200 hajóval 

A hagyományoknak megfelelően a balatonfüredi vitorlabontó ünnepséggel, a Balaton megkoszorúzásával, majd a Balatoni Évadnyitó T-Systems Nagydíj vitorlásversennyel indult az idei vitorlásszezon május 12-én. A Balatonfüred - Alsóörs - Tihany - Balatonfüred pályán megrendezett versenyre 187 hajó nevezett, összesen 850 fővel.

A verseny első felében a kezdeti 3-5 csomóról gyengült a szél, majd északnyugatira fordulva frissebb lett, elérte az 5-7 csomós sebességet. A balatonfüredi célt elsőként a Team Black Jack nevű SL-33-as katamarán érte el, másodikként a szintén kéttestű Opel Fifty-Fifty futott be, a harmadik pedig az egytestű Principessa lett. (A Balatoni Évadnyitó T-Systems Nagydíj részletes eredményeit itt lehet megtekinteni.)

Katamaránfölény a Fehér Szalagon

A Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj - 21. Izsák Szabolcs Emlékversenyre (Classic Round) az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően a Kékszalag előtt egy héttel, július 21-én került sor rekordszámú, több mint 200 hajó részvételével.

A Balatonfüred - Balatonkenese – Siófok - Tihany - Balatonfüred távon megrendezett - gyengeszeles - versenyben a katamaránok voltak fölényben. A hivatalos végeredmény szerint az Opel Fifty-Fifty nyert, a második a Black Jack, a harmadik pedig az IRF lett. (Az eredeti befutási sorrend más volt, az RSM2 és a Prevital is az Opel Fifty-Fifty előtt futott át a célvonalon, de a visszalépések és az óvási tárgyalások következtében később változtak a korábbi eredmények.)

A "klasszikusok" versenyét, a Classic Round futamot a Lillafüred nyerte, másodikként végzett a Pannónia, harmadikként pedig az Orpheus. (Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj - 21. Izsák Szabolcs Emlékverseny részletes eredményeit itt lehet megnézni.)

A 29er-ek voltak a leggyorsabbak a Kékpántlikán 

A fiatal vitorlázók "Kékszalagja", a  az idei Kékpántlika Erste Nagydíj július 25-én volt. A verseny gyenge déli szélben indult, trapézos északiban futott be a mezőny. A füredi rajtot követően Öreg-Tihany felé kezdett cirkálni a mezőny. A rajtvonal északi szektorából - a nagyokhoz hasonlóan - a "rohanógépek", azaz a 29er-ek és a katamaránok rajtoltak, a keleti szektorban pedig a többiek, azaz a 420-asok, a két kisebb Laser-osztály, a Radial és a 4.7-es, az RS Feva és az Optimistek vágtak neki a távnak.

A versenyt a 29er-ek uralták, nem csak az első három helyet hozták el, hanem egyetlen más osztály sem tudott közéjük férkőzni. A győztes hajót Kocsis Bálint-Pavlik András vitte, utánuk jött a Lászlófy Levente-Arányi Barna, majd a Lászlófy Ábel-Petrányi Botond kettős. (A 11. Kékpántlika Erste Nagydíj - Ifjúsági távolsági verseny végeredménye itt található.)

Rekord a Kékszalagon

A jubileumi, 50. Kékszalag Erste Nagydíj több rekordot is megdöntött. Egyrészt 681 legénység nevezett a versenyre, hasonlóan nagy mezőnyre sosem volt korábban példa. Ahogy arra sem, hogy 545 hajó teljesítse a Balatonfüred - Balatonkenese - Siófok - Keszthely - Balatonfüred távot, amely légvonalban több mint 150 kilométer. 

A Kékszalagon összességében viszonylag gyenge volt a szél, voltak azért jobb időszakok, ahogy esőre is volt példa a verseny során. A jubileumi versenyt a svájci Safram katamarán nyerte.

Ha csak a magyar hajókat nézzük, akkor a Prevital volt a legjobb, amely összetettben a második helyen futott be. A bronzérmet az Opel Fifty-Fifty kapta,  a negyedik helyet pedig a The Red / Team Quantum Hungary szerezte meg. (Az 50. Kékszalag Erste Nagydíj részletes eredményeit itt lehet megnézni.)

Félezer sportoló a Nagyhajóson

Augusztus végén - 23-tól 26-ig - került sor az Országos Nagyhajós Bajnokságra Balatonfüreden. Változatos szélben négy pályán futották 13 nagyhajós osztály idei bajnokságát, 109 egység mintegy 500 vitorlázója szállt vízre a bajnoki címekért. A Balatonfüred-Alsóörs-Siófok-Zamárdi-Tihany vízterületen, pályánként 3-3, iiletve 4 osztály versenyzett. 

A Bravo pályán négy és fél olimpia is jelen volt: a 30-as cirkálók (schaerenkreutzerek) mezőnyében a Regulust kormányzó Ian Ainslie - ő három olimpiát jegyez (Barcelona 1992, Atlanta 1996 és Sydney 2000) - mellett Érdi Mári is tagja volt a háromtagú csapatnak - ő egyelőre másfélnél tart, azaz egy részvétellel (Rio 2016) és egy megszerzett kvótával (Tokió 2020) rendelkezik.

Ez meg is látszott az összetett eredményen: egységük az összesen lefutott nyolc futamból hetet megnyert és egy második helyet futott, ezzel meggyőzően nyertek a Mágia és az Aurora Group Team (Kékmadár) előtt. (A Nagyhajós Országos Bajnokság végeredményét itt lehet megnézni.)

Csúcsot ért el a Félsziget-kerülő is

A Magyar Vitorlás Szövetség által rendezett idei utolsó nagyhajós regatta, a Félsziget-kerülő Széchenyi István Emlékverseny szeptember 15-én zajlott. A szeptemberi regatta a Kékszalaghoz hasonlóan rekordot döntött: 226 hajó nevezett. Viszonylag erős, 10-30 km/h-s szélben, igaz, néhol lyukas volt a szél, azaz voltak szélcsendes  vagy nagyon gyengeszeles területek, szakaszok. 

A Félsziget-kerülő mezőnye Balatonfüredről indult. Az első forduló a tihanyi csövön át az örvényesi (aszófői) első bójánál volt, majd onnan vissza a füredi hajógyári öbölben lévő bóján át a füredi célba. Ezen a versenyen a többtestű hajók nem indulhattak. A NO1 nevű hajó volt a leggyorsabb, alig több mint 2 órás eredménnyel. Mögötte a Capella és Trentasette futott be. (A Félsziget-kerülő Széchenyi István Emlékverseny részletes eredményeit itt lehet átböngészni.)

Fotók, videó: Cserta Gábor / Szántó Áron / Ladányi János - Magyar Vitorlás Szövetség

Támogatóink: