Brencsán Ábel az MVSZ versenysport menedzsere

Ez év január 4-én írta ki a Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége pályázatát a sportmenedzseri állásra. 2013 őszén, miután lejárt Litkey Árpád szövetségi kapitány szerződése döntöttek úgy, hogy a jövőben más struktúrára kell átállítani az MVSZ vezetését.

Napjainkra jelentősen átalakult a hagyományos MVSZ főtitkári feladatkör. Sokkal szerteágazóbbá vált. Elég ha csak a szponzorok megtalálására és a szerződött partnerekkel való jó kapcsolattartásra gondolunk, de lényegesen többrétűek lettek a hagyományos sportvezetői feladatok is. Ugyanakkor a válogatottak, a legjobb vitorlázók munkáját irányító szövetségi kapitányi poszt sem tartható fenn a régi módon, hiszen gyökeresen átalakultak, specializálódtak a felkészülési módszerek, és főleg a felkészülés hátterét adó anyagi bázisok. Megnőtt és egyedibbé vált az egyének, családok, egyesületek szerepe, a közös nemzetközi felkészülések jelentősége, így a hagyományos szövetségi kapitányi poszt súlytalanná, erőtlenné vált, és pusztán tekintélyre alapozottan ma már kevés eredmény várható attól a személytől, aki ezt a körülmények miatt hálátlanná váló szerepet betöltené.

Az MVSZ elnöksége ezért úgy döntött, hogy olyan feladatkörre kell a szövetségi kapitányi helyett új posztot kreálni és ahhoz megfelelő egyéniséget találni, aki – a főtitkár alá rendelten – hatékonyan, a kor lehetőségeihez és kihívásaihoz illeszkedve segítheti a magyar vitorlás sport fejlődését.

A január végén zárult pályázatra tizenheten adták be anyagaikat, amelyeket a kiírásban név szerint felsorolt öttagú bizottság bírált el. Javaslatuk alapján az MVSZ elnökségének már csak két pályázó közül kellett választani. A Budapest Boat Show idején tartott februári ülésükön még nem hoztak határozatot, mert többen hiányoztak erről a megbeszélésről, így a döntés a következő ülésre maradt.

Az MVSZ elnöksége a pályázók közül végül Brencsán Ábelt találta a legalkalmasabbnak a versenysport menedzseri feladatok ellátására.


Brencsán Ábel

Kevesen lehetnek a Magyarországon aktív vitorlázók közül azok, akik még ne hallottak volna róla, mert vitorlás életében már sokféle területen szerepelt, többnyire kiemelkedően.

Életrajza a bizonyíték: jól ért a profi szintű versenyzéshez, a hajóépítéshez, nagy létszámú vitorlás csapat szervezéséhez és vezetéséhez, utánpótlás-neveléshez, versenyrendezéshez, kikötő és egyesület működtetéséhez, utánpótlás-nevelési koncepció megtervezéséhez és megvalósításához. Idén 57 éves. Felesége és gyerekei szintén vitorlázók, és ők is aktívan dolgoznak a magyar vitorlázás különféle területein.

A Reinhardt-féle legendás Velencei-tavi Vízi Sportiskolában kezdett vitorlázni 1968-ban (akkoriban még Székefehérvári Sportiskolának nevezték). M-jolléban, majd 420-asban és 470-esben versenyzett. A VVSI Balatonra is járó élcsapatába tartozott, és magyar válogatott lett.

Kishajós versenyzői pályafutása után, húsz éven keresztül szinte minden energiáját a hajóépítésnek szentelte. Megalapította és 2009-ig vezette a Top Yachting hajóépítő műhelyt. Több hajótípus terveit önállóan készítette és munkatársaival sikeressé is tette. Az saját tervezésű Top 34-es megszületésekor, 1997-ben a legmodernebb magyar túra-versenyhajó volt. Hajóépítői tevékenységéből fakadóan jól ismeri a különböző hajótípusok műszaki sajátosságait, az alapanyaggyártók és kereskedők rendszerét is. Cége a vezetésével több mint 160 hajót épített, és rengeteget felújítást is végzett.

A Top Yachting az első magyar hajóépítő vállalkozások egyike volt, amely külföldi hajókiállításokon megmutatta a külföldi piacokon a felvirágzó magyar hajóépítő ipar minőségét, és innovatív értékeit.

Ábel a magyar liberázás egyik fő megteremtője lett. 1993-ban a Svájcból érkező Barracuda magyarországi felbukkanása után Svájcból Magyarországra hozta a hajó építősablonját. Ennek révén építette a Garudát, amely tovább fejlesztve 1998-ban az első hazai keretes-trapézos modern Libera A vitorlás lett.

A hajóra nem pusztán csapatot szervezett, de kitalálta, szervezte és bő tíz éven keresztül üzemeltette azt az egyesületet, sportvállalkozást, amely előteremtette a nagylétszámú csapat és a hajó működtetéséhez, versenyeztetéséhez szükséges fedezetet. Ez a szervező tevékenység előfutára, és mintát adott a későbbi sikeres Kékszalag csapatok felépítéséhez (Litkey-csapat, Raffica, Principessa).

A Garuda Team versenyeztetésével, majd az Azzardissimo behozatalával főszerepet játszott abban, hogy a Balatonon megjelentek és gyökeret vertek a Libera hajók. Nem utolsó sorban kormányozta is a Garudát, amellyel elsőként utazott magyar Libera-csapat a Garda-tóra.

Három magyar bajnoki címet szerzett, mindannyiszor saját építésű hajóival versenyezve, és számos alkalommal ért el abszolút második helyet a Kékszalagon.

A hajóépítés befejezése után teljes lelkesedéssel az utánpótlás-nevelés felé fordult. Az Almádi Vitorlás és Sport Egylet edzőjeként vezette a nyári kezdő és haladó vitorlás táborokat. Szervezett tehetségkutató versenyeket és táborokat is.

2010-től három éven át a Koloska Marina kikötővezetője és az MVM SE szervezője és edzője volt. A kikötő üzemeltetése, a kikötői és vízparti szolgáltatások szervezése mellett meghatározó szerepe volt az MVM SE ifjúsági és utánpótlás programjának megteremtésében és megvalósításában. Feladataihoz tartozott a megfelelő technikai háttér felépítése, a hajópark beszerzése, üzemeltetése is. Nagy mértékben az ő érdeme is, hogy az MVM SE – ezen a téren szinte nulláról indulva – három év alatt a lagsikeresebb utánpótlás-nevelő klubok közé emelkedett.

Aktívan részt vett és rész vesz a vitorlázók oktatási lehetőségeinek javításában. Az éppen zajló – Litkey Farkas előadásával nagy sikerrel elindult – MVSZ vitorlás elméleti előadássorozatának egyik fő szervezője.

Tíz évvel ezelőtt saját edzői munkájának segítésére angolról magyarra fordította Uli Finckh vitorlás szabályokat oktató honlapját (http://game.finckh.net/), és jelenleg is részt vesz ennek az anyagnak az új szabályokhoz igazításában, aktualizálásában, és nem utolsó sorban magyarországi megismertetésében.

2013 májusában a közgyűlés a Magyar Vitorlás Szövetség elnökségi tagjának választotta.

 

Kezdjük a beszélgetésünket éppen ezzel! Nem ellentmondás-e, nincs-e valamilyen akadálya annak, hogy egyszerre légy az MVSZ elnökségének tagja, és az irányításuk alá tartozó versenysport menedzser?
 

‒ Mielőtt megírtam volna a pályázatomat átnéztem az MVSZ Alapszabályt, a szervezeti és működési szabályzatot, a civil törvényt, és a sporttörvényt is. Nem találtam összeférhetetlenséget, de természetesen megkérdeztem a jogi bizottságot, illetve egy független ügyvéd barátomat is. Egybehangzóan az volt a véleményük, hogy adjam be a pályázatot, nincs összeférhetetlenség, vagy kizáró ok.
Az elnökségi tagságomban pedig még segíthet is ez a munka, mert jobban át fogom látni a dolgokat, mint az a tag, aki csaak szabadidejében foglalkozik a felvetődő kérdésekkel. Nyilvánvaló, hogy ha majd olyan kérdésről tárgyal az elnökség, amely a személyemet, vagy kifejezetten a versenysport menedzseri munkámat értékeli, akkor nem fogok részt venni a vitában és a csatlakozó határozat meghozatalában.

‒ Korábban volt szövetségi kapitány és sportigazgató is. Miben más a versenysport menedzser helyzete?

‒ Úgy gondolom, hogy ez a versenysport menedzseri poszt lényegesen eltér a korábbi szövetségi kapitányi vagy a sportigazgatói beosztástól. A hierarchiában is máshol helyezkedik el, mert teljesen a főtitkár alá rendelt munkakör, ugyanakkor a versenysport menedzser feladatai nagyon sokrétűek lehetnek, hiszen a versenysporttól a kedvtelési célú hajózásig mindennel kapcsolatba kerülhet. Általános, a főtitkár munkáját segítő és kiegészítő feladatokat lát el.

A pályázatodban szerepel, hogy fontosnak tartod a tagszervezeti egység erősítését. Mit jelent ez emberi vitorlázó nyelvre lefordítva?

‒ Mindig úgy gondoltam, hogy „szolgáltató” szövetségre van szükség, amely tagjainak, az egyesületeknek az igényei szerint működik, miközben irányítani is igyekszik a sportágat. Az MVSZ tagszervezeteinek a sportágról és a jövőről megfogalmazott elképzelései közel nem mutatnak egységes képet, de egy modern szemléletet képviselő, a vitorlázók érdekeiért valóban küzdő és átláthatóan működő szövetség, ezen a megítélésen nagymértékben javíthat. A versenysport menedzser sokat tehet ennek érdekében. Ha valamiben igazán előre léphet az MVSZ és a magyar vitorlázók általában, az a csoportos munka, az együttműködés, a közös célok meghatározása és megvalósítása. Erről a szemléletváltásról persze már évek óta beszélünk, csak éppen nem történt sok minden. Túl lassan haladunk ebbe az irányba. Szerintem tavaly májusban az aktuális elnökséget éppen azért választotta meg nagy többséggel a tagság, hogy ezt valósítsa meg.

A hazai versenyport  jellemzője – természetesen a kishajós olimpiaközpontú versenyzésre gondolok –, hogy résztvevők száma csökkent, a régebben megszokott mezőnyök összezsugorodtak.

‒ A versenyvitorlázás szerkezete az utóbbi évtizedben jelentősen átalakult. A versenyzés súlypontja fokozottan átkerült a nemzetközi porondra. Az olimpiai és nemzetközi hajóosztályok világ és kontinentális bajnokságainak, valamint az ISAF ranglista versenyek mezőnye mennyiségben és minőségben javul, míg a nemzeti mezőnyök kevés kivétellel visszafejlődnek. Az MVSZ-nek törekednie kell ennek a nálunk is jellemző folyamatnak a fékezésére, visszafordítására. Ezt a nemzeti sportstratégia is támogatja.

Sokan emlegetik a szabadidő sportot, de kevesen tesznek érte. Hol látod ebben a fejlődési lehetőséget?

‒ A sportág jövőjének szempontjából meghatározó lehet, ha a szabadidősportban lehetőséget látó klubok, alkalmassá válnának nem csak a hagyományos értelemben vett utánpótlás-nevelésre, de színterévé válnának az iskolai és diáksport illetve a rekreációs és szabadidő sport fogadására. Egyre többen keresik azokat a szabadidő sport lehetőségeket, ahol kulturált körülmények között, jó esetben szakmai irányítás és felügyelet mellett, tudnak sportolni. Ismerek olyan egyesületi vezetést, aki látja ennek hosszú távú előnyeit és támogatja a rekreációs sport fejlődését, valamint a célnak megfelelő hajók, eszközök beszerzéséről is gondoskodott, de ez nem általános. Az MVSZ-nek koordinációs és együttműködő szerepe  a tagszervezetek felé, a szabadidősport lehetőségeinek szélesítése céljából.

Milyen lehetőségket látsz az iskolai és diáksport és a vitorlázás vonatkozásában?

‒ Az iskolai mindennapos testnevelés bevezetésével esélyünk lehet arra, hogy bekerüljünk az oktatandó sportágak körébe. Például Balatonfüreden jó lehetőséget látok ennek a programnak az elindítására.

A mindennapos testnevelés beindításával ugyanis megnőttek az iskolák terhei, rendszeres sportlehetőségeket kell biztosítaniuk diákjaik számára, azonban létesítményi lehetőségeik gyakran korlátozottak. Sok iskola küzd a sportolási lehetőségek hiányával és szívesen kiviszi diákjait külsős helyszínekre, sportegyesületekbe. Ezt a helyzetet kéne a saját hasznunkra fordítani. Iskolaidőben az egyesületek eszközei egyébként is kihasználatlanok, edzőik pedig más tevékenységekkel kénytelenek kiegészíteni keresetüket. A versenyzői utánpótlás kiválasztása így sokkal szélesebb bázison alapulhatna

Eddigi tevékenységed is bizonyítja, hogy szívügyed az oktatás, a külföldi szakirodalom fordítása, népszerűsítése.

‒ A szakemberképzés fontosságát évtizedek óta hangoztatjuk, de a valóban jó megoldások eddig elmaradtak. Véleményem szerint a szakemberek továbbképzését új alapokon, hármas összefogással hatékonyabbá lehetne tenni. Pénzügyi fedezetét egyrészt maga a szakember, a klubja és az MVSZ hármas egysége biztosítaná szerződéses formában. Bevezetném a több országban és nálunk más sportágakban is bevált, az edzői licencekre és megújításukra épülő rendszert, amely lehetőséget ad arra, hogy a teljes edzői kart a folyamatos önképzés és fejlődés irányába mozdítsuk.

A rendszer reformján túl a színvonalas képzés egyik alapvető igénye, hogy az oktatáshoz szükséges jegyzetek, könyvek, prezentációk, álljanak rendelkezésre. Ezen a területen nagy lemaradásban vagyunk. Ismerek egyéni edzőket, akik készítettek saját, anyagokat, jegyzeteket, de ezeket féltve őrzik, nem kívánják publikálni (némelyik igen jó). Mindenki által hozzáférhető színvonalas anyagokból kevés van.

Tudom, hogy mindig érdekelt a számítástechnika, hajóépítőként és versenyzőként is élenjáró voltál ezeknek a lehetőségeknek a kihasználásában. Gyerekeid még profibbak ezen a téren, például fiaid, Ábel és Dávid készítették 2013-ban a Laser Worlds kitűnően működő, sokrétű honlapját.

‒ Nagyon fontosnak tartom, hogy a jelenleg elsősorban papíralapon történő, nem kellően pontos, költséges és lassú nyilvántartást egy hatékonyabb elektronikus rendszer váltsa fel. Szervezzük és vezessük az előírásoknak megfelelően, de a lehető legegyszerűbben és rugalmasan a versenyzői, tagszervezeti profilokat! A rendszer használatával mind az adatszolgáltatók (tagszervezetek, versenyzők), mind az adatlekérdezők számára lényegesen csökken a nyilvántartással kapcsolatos feladatok idő és munkaigénye. A rendszer az MVSZ hatékonyságát fokozza majd, valamint előzetes becslések szerint már a bevezetés évében anyagilag is megtérülhet. Ezt a munkát tulajdonképpen már a versenysport menedzseri pályázatom beadása előtt elkezdtem.
Az elektronikus tagnyilvántartással összefüggésben, esetleg attól függetlenül is érdemes a ranglista és minősítés számítás módszerét fejleszteni, korszerűsíteni. Jelenleg az MVSz az ezekhez a számításokhoz szükséges versenyeredményeket nehézkesen gyűjti be, és számolja excel táblázatok segítségével. Ez a módszer nagyon időigényes, költséges és elavult. A fejlesztés megvalósulásának előfeltétele, hogy a jelenlegi ranglista és minősítési szabályokat az illetékes bizottságok felülvizsgálják, egyszerűsítsék és egységesítsék. Eredményeként a kis és nagyhajós versenyzők is naprakész, online felületen követhessék a ranglista állását. Emellett a rendszer nagyban megkönnyítené és költséghatékonnyá tenné az MVSZ adatszolgáltató kötelezettségét.

A magyar vitorlázásnak élnie kell az Európai Unió által kínált pályázati lehetőségekkel. Ez is a része lesz a feladataidnak?

‒ Különösen fontosnak tartom a jelenleg elérhető támogatási programok, pályázatok felkutatását, melynek célkitűzései összeegyeztethetőek az MVSZ stratégiájával. 2013-ban felgyorsult a következő 7 éves, 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó, EU forrásból finanszírozott fejlesztési programok tervezése és az új konstrukciók előkészítése. A pályázati felhívások és útmutatók gyakran nem közérthetően, nagy terjedelemben kerülnek megfogalmazásra, a nem gyakorlott szem elvész a 70-100 oldalas leírásokban.

Sok sikert a munkádhoz! Gondolom senki sem várhatja, hogy napokon belül megváltozzon bármi is e poszt által, de hosszú távon reménykedhetünk az előrelépésben. Mindenesetre, ha versenysport menedzserként is ugyanúgy helyt állsz, ahogy azt tetted eddigi vitorlás pályafutásod területein, akkor bízhatunk abban, hogy a versenysport menedzseri poszt megteremtése mindannyiunk hasznára lesz.

Támogatóink: