Európai tavi versenyek konferenciája a Kékszalagon

Sikeres megbeszélést tartottak szombaton a négy legnagyobb európai tavi vitorlásverseny képviselői a Kékszalag után Balatonfüreden. Egyetértettek abban, hogy érdekeik és problémáik hasonlóak, és a kezdeményezés nyomán elindul egy közös gondolkodás abba az irányba, hogy hogyan lehetne mind a négy versenyt összekapcsolva felértékelni ezeket a versenyeket a vitorlázók, a média és a szponzorok előtt. Megegyeztek abban, hogy első lépésként szeptemberig összehangolják a versenyen résztvevő hajókra vonatkozó előírásokat és szabályokat.

Holczhauser András MVSz-főtitkár, házigazdaként a Kékszalag képviseletében örömének adott hangot, hogy elindult egy folyamat, amely hozzájárulhat a balatoni Kékszalag, a Garda-tavi Centomiglia, a Genfi-tavi Bol d’Or és a Bodenseen tartott Rund Um versenyek koordinációjához. Előadásában részletesen bemutatta a Kékszalagot és az elmúlt években megkezdett változtatásokat. Beszélt a parti programokról, az élő tévéközvetítésről, és azokról a nehézségekről, amelyet az időjárási viszonyok tudnak okozni a szervezésben. Kiemelte, hogy a verseny költségvetésének jelentős részét a hajók biztonságának növelésére illetve a parti programokra és a kapcsolódó vendéglátásra fordítják.

A négy verseny együttműködésével kapcsolatban aláhúzta, hogy annak egy közös szabályrendszer kidolgozására, egységes kommunikációra, a versenyek együttes promóciójára, közös programok szervezésére és a versenyzők utazási kedvének növelésére kellene irányulnia.

Andreas Müller a német Telebox Libera-csapat nevében részletesen bemutatta elképzeléseiket egy Libera versenysorozat létrehozására. Mint mondta, jelenleg egyre kevesebb Libera versenyez, és elképzeléseikkel szeretnék újjáéleszteni az osztályt.  Terveik szerint a versenysorozat jogait egy háttérvállalat birtokolná, amely saját hajókkal is rendelkezik majd. Ezt a hét Liberát, amelyeket kis változtatásokkal közel egységessé tennének – csak svertes hajók lesznek, maximált árboc- és orrsudárhosszal, korlátozott nagyvitorla és squaretop-mérettel – kluboknak adnák oda versenyzésre. A versenyeken természetesen a saját tulajdonban lévő hajók – például a magyar tulajdonban lévő Raffica és Principessa – is indulnának. A Libera B-t megszüntetik, csak Libera A-k és C-k versenyeznének.

A versenyek három szinten zajlanak majd:  egy németországi, öt versenyből álló sorozat, egy transzalpesi sorozat a Bodeni- és a Starnbergi-tavon valamint egy európai sorozat. A hosszútávú versenyek mellett, azok előtt partközeli, up-down pályán vitorlázott, közönségcsalogató futamokat terveznek. Így lehet a médiát és a szponzorokat visszaszerezni a látványos osztálynak – fejtegette elképzeléseiket Andreas Müller. Középtávon a sorozat pénzdíjas versenysorozattá válhatna.

 

Rodolphe Gautier a Bol d’Or szervezőbizottsága nevében – és nem mellesleg a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj győzteseként – fejtette ki gondolatait. Kiemelte, hogy Genfben két dologra fókuszálnak. Elsősorban még több külföldi hajó szeretnének bevonni a versenybe, ezzel is növelve azok értékét. Másodsorban pedig ők is a finanszírozást szeretnék jobban megoldani, ehhez pedig szponzorok nagyobb mérvű bevonására van szükség. Egy a négy kiemelt tavi versenyt összefogó versenysorozat szerinte jelentősen emelné a szponzorok érdeklődését mind a négy verseny iránt. Ez előny lehet a kommunikáció számára is, hiszen jelenleg mind a négy tókerülő verseny csak 1-2 hétig szerepel a médiában – ami megnehezíti a szponzorszerzést.

 

Gautier felajánlotta a résztvevőknek, hogy szervezésükben ingyenesen részt vehetnek a decemberi genfi Nemzetközi Yacht Fórumon (International Yacht Forum), amely elsősorban versenyszervezőknek és sportmenedzsereknek szóló rendezvény. Ezen mind a négy szervező bemutathatná saját versenyét.

Marzio Barimbelli a Circolo Vela Gargnao képviseletében a Centomiglia útkereséséről beszélt. Szavaiból kiderült, hogy ő elsősorban a szabályok és műszaki előírások változtatásában látja a problémákat. A Garda-tavon a helyszűke miatt ezen kívül sok logisztikai nehézséggel is küzdenek. Az előrelépést abban látja, hogy közelíteni kell egymáshoz a szabályokat, mert így több külföldi csapat utazna a versenyekre.

Roland Gäbler többszörös világbajnok katamarán-vitorlázó azokról az erőfeszítésekről beszélt, amelyeket egy 20 lábas katamarán osztály létrehozása, és a nagy tavi versenyeken történő indítása érdekében tesznek. Jelezte, hogy ehhez minden versenyen csak apró szabálymódosításokra lenne szükség. A Kékszalagon például a minimális három főre vonatkozó szabály okoz nekik gondot. Kiemelte, hogy a kisebb kéttestű hajók szívesen részt vesznek minden eseményen, akár egy hétre is elutaznának, ami lehetőséget adna partközeli, gyors látványos előversenyekre, amelyek színesíthetnék a programot.

A résztvevők ezután részletes vitát folytattak arról, hogy milyen szabályok vannak érvényben a különböző versenyeken, és Rodophe Gautier elvállalta, hogy elkészít egy első javaslatot arról, hogy milyen irányba kellene ezek egységesítése érdekében elindulni. Egy közös javaslat végére akár már az idei Centomiglián pont kerülhet, ami megkönnyíthetné a négy jövő évi verseny közös promócióját.

Támogatóink: